• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rank in excel 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc1967

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2018
Berichten
3
Ik heb een telprogramma in excel voor wedstrijden. De resultaten worden bij elkaar opgeteld en daaruit moet een ranking komen. Echter deze ranking moet, bij een gelijke stand, wel doorlopen, zoals onderstaand voorbeeld:
- 1
- 2
- 3
- 3
- 4
etc.

Hiervoor heb ik na de kolom met de totaalresultaten een kolom toegevoegd (kolom I in voorbeeld), waarbij het tweede (en derde, etc) zelfde resultaat wordt weggelaten. Hiervoor heb ik de volgende formule gebruikt:
=ALS(AANTAL.ALS($H$6:$H6;H6)>1;"";$H$6:$H$26)
Naast deze kolom heb ik een kolom toegevoegd (kolom J in voorbeeld) voor het ranken, waarbij de formule bij een leeg veld het resultaat in de totaalresultaten kolom (kolom H in voorbeeld) pakt en deze vergelijkt met kolom I die ik hierboven heb beschreven en hieraan dezelfde ranking koppelt. De formule hiervoor is:
=ALS.FOUT(RANG.GELIJK(I6;$I$6:$I$26);INDEX($J$6:$J$26;VERGELIJKEN(ABS(H6);$I$6:$I$26;0)))

Dit werkt goed, echter twee maal geeft de formule #N/B, terwijl de formules gewoon kloppen. Ik krijg dit niet opgelost. Wie kan mij hierbij helpen?Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx
 
Voeg in je formule in de H-kolom "+Rij()/100000" toe. Je hebt dan geen hulpkolom meer nodig en kan volstaan met de RANG-functie. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 27
Voeg in je formule in de H-kolom "+Rij()/100000" toe. Je hebt dan geen hulpkolom meer nodig en kan volstaan met de RANG-functie. Zie bijlage.
Helaas werkt dit niet. Bij gelijke stand krijg je nu niet dezelfde ranking. Als voorbeeld rij 7 en rij 15 hebben hetzelfde eindresultaat, maar niet de gelijke ranking.
 
Je probleem is dat de waarden die je ziet gelijk lijken maar het toch net niet zijn.

Ik heb in jou hulpkolom de formule vervangen door een formule die het resultaat afrond op 3 decimalen en dan doet de rang.gelijk formule het wel goed
 

Bijlagen

  • Rang afronding.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 40
Je probleem is dat de waarden die je ziet gelijk lijken maar het toch net niet zijn.

Ik heb in jou hulpkolom de formule vervangen door een formule die het resultaat afrond op 3 decimalen en dan doet de rang.gelijk formule het wel goed

Bedankt. Hij werkt nu. Fantastisch
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan