• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ranking aanbrengen in het geval van meerdere regels in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kokos

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2014
Ik heb een database (met 30k regels) waarin de resultaten van geluidsregistratie-analyses staan; bij elk geluidsbestand (kolom A) is vastgesteld wat de kans is op een bepaalde diersoort is (kolom D)
Soms zijn er twee of drie verschillende resultaten (regels) bij één geluidsregistratie.
Graag 'rank' ik pér geluidsbestand die regels (zie het met de hand ingevulde voorbeeld).
Is er een formule om die waarde van 1, 2 of 3 te bepalen?
Bedankt alvast voor jullie hulp.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Graag nog een toelichting HOE je aan de 1,2,3 waarden komt...

1, 2 of 3 zegt iets over de zekerheid (kolom F) dat het inderdaad gaat om een bepaalde diersoort (kolom B).
1= de hoogste kans en 2 (of 3) is de laagste kans van de twee (of drie) waarden....bij één bepaald *.wav bestand (kolom E)

Laatst bewerkt:
Ik vroeg HOE je aan de waarden komt, niet wat ze voorstellen. Dus een VOORBEELD te geven van de berekening van de waarde. Bijvoorbeeld de 2 in H35.
Maar goed, inmiddels denk ik te weten hoe het zit. Bij gelijke waarden in kolom E kijken naar de rangschikking in kolom F bij die gelijke waarden... correct?

Voldoet dit dan?
Code:
=VERGELIJKEN(F2;GROOTSTE(ALS(E$2:E$136=E2;F$2:F$136);{1\2\3});0)
Afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt (matrixfunctie).

Voor Excel 365 zou zoiets ook kunnen:
Code:
=VERGELIJKEN(F2;GROOTSTE(ALS(E$2:E$136=E2;F$2:F$136);REEKS(3));0)

Laatst bewerkt:
Ook nog eentje

Code:
=VERGELIJKEN(F2;SORTEREN(($F$2:$F$136)*($E$2:$E$136=E2);;-1);0)

Ik vroeg HOE je aan de waarden komt, niet wat ze voorstellen. Dus een VOORBEELD te geven van de berekening van de waarde. Bijvoorbeeld de 2 in H35.
Maar goed, inmiddels denk ik te weten hoe het zit. Bij gelijke waarden in kolom E kijken naar de rangschikking in kolom F bij die gelijke waarden... correct?

Voldoet dit dan?
Code:
=VERGELIJKEN(F2;GROOTSTE(ALS(E$2:E$136=E2;F$2:F$136);{1\2\3});0)
Afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt (matrixfunctie).

Voor Excel 365 zou zoiets ook kunnen:
Code:
=VERGELIJKEN(F2;GROOTSTE(ALS(E$2:E$136=E2;F$2:F$136);REEKS(3));0)

Sorry communicatie is niet mijn sterkste kant.
Super jouw uitwerking...hier ben ik zeer mee geholpen.
Mijn dank is groot!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan