• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ranking koppelen aan toernooi-uitslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

mausfrancis

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Ik ben bezig met een toernooi-circuit voor onze sportclub. Komend weekend is het laatste toernooi van de reeks. Een belangrijke ook, want de eindranking wordt bepaald op dit toernooi. Ik wil hier echter jullie hulp even inroepen, want ik kom er met Excel niet helemaal uit hoe ik dit het snelst en handigst kan doen. Wellicht jullie wel.

De afgelopen weken zijn reeds diverse toernooien gespeeld. Voor elke prestatie krijgt een speler punten, welke verwerkt zijn in een ranglijst. De score van het laatste toernooi moet hier nog aan toegevoegd worden.

Het zou echter erg makkelijk zijn als ik de uitslag van dit toernooi direct kan koppelen aan de ranglijst. Maar hoe doe ik dat?

In dit voorbeeld zijn het maar 10 spelers, in werkelijkheid zijn het er 250.
In het rode gedeelte staat de uitslag van het toernooi. Speler A is eerste geworden en verdient daarmee 150 punten. Welke formule kan ik in H4 invullen zodat hij deze punten direct oppakt? Hij moet de punten van A ook pakken als hij geen eerste maar 8e was geworden.Bekijk bijlage Ranking sporttoernooi.xlsx

Een mogelijke oplossing in H3:H12:

Code:
=VERT.ZOEKEN(VERGELIJKEN($B3;$L$3:$L$12;0);$J$2:$M$12;2;0)

Om de totaalranking daarna weer in orde te krijgen moet je het gebied B3:H12 sorteren op kolom C (Totaal)

Beste mausfrancis ;)

Zie bijlage de oplossing.
Je zou dit ook kunnen doen voor alle tornooi uitslagen.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Top, dank je wel! Ik ga het jullie nu alleen iets moeilijker maken, omdat ik nu merk dat ik niet de hele uitdaging aangedragen heb. Ik heb de voornamen en achternamen over twee kolommen verdeeld. De werkwijze die jullie beiden voorstellen werkt prima, als iedereen een andere voornaam heeft. En dat is natuurlijk niet zo. Is het ook mogelijk om een voor- en achternaam combinatie leidend te laten zijn?

Ik heb bij het document nu een extra kolom aangemaakt met de achternamen van de spelers. Ik ben benieuwd....
Bekijk bijlage Ranking sporttoernooi.xlsx

Waar ik eerder benieuwd naar ben is wat je nu zelf zou doen. Je hebt 2 oplossingen gekregen waarmee je voort kunt borduren. Probeer en leer!!!
Een beetje flauw om elke keer iets toe te voegen aan de "uitdaging".

Elke keer? Dit is de eerste keer! En wie zegt dat ik niet geprobeerd heb? Jullie vorige post was meer dan 24uur geleden. Je wil niet weten hoeveel verschillende opties je allemaal kan proberen als je het antwoord niet weet. Maar goed, wat ik geprobeerd heb ik is een extra kolom aan de formule toevoegen. Wat hij echter dan doet is de score twee keer tellen, omdat hij twee keer een overeenkomst gevonden heeft. Maar ik zal nog wel even verder zoeken op Google...

Met deze formule in kolom I
Code:
=SOMPRODUCT(($R$3:$R$12=B3)*($Q$3:$Q$12=C3)*($P$3:$P$12))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan