Ransomeware.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boeing_737

Verenigingslid
Lid geworden
13 dec 2005
Vanuit een van de forums waar ik "member" ben, kreeg ik deze waarschuwing van een nieuw fenomeen op het gebied van adware en spyware. De verwachting is dat dit soort "ransomware" zich snel zal verspreiden. Al bekend hier? Ik geef het hier door zonder commentaar.

Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel over gehoord.
Komt steeds vaker voor. Betalen om bestanden terug te krijgen.
Hier Wikipedia-info en hier Engelse info van Wikipedia.
En er zijn al slachtoffers gevallen.

Ik ben in ieder geval "gerustgesteld" :) dat Helpmij zo'n ransomeware-aanval kan herkennen, mocht een slachtoffer hier hulp zoeken.
Op CastleCops werd het al in juli 2005 gesignaleerd en in de Viruslist van Kaspersky van April-Juni 2006 werd ransomeware ook al besproken.
Er gaat van deze nieuwste variant van malware een extra dreiging uit: door de zeer hoge encryptie-graad (op het niveau van een militaire inlichtingendienst) kan de anti-spyware-industrie waarschijnlijk geen goede verdediging bouwen.

Laatst bewerkt:
Ja, de malwareversprijders en makers vinden steeds betere manieren uit om vervelend te doen.
Met dit soort ontwikkelingen, krijgt de anti-spyware/virus industrie een achterstand.
Er worden steeds nieuwere manieren verzonnen, zoals het nieuwe phishing, dat pharming wordt genoemd. ( extra info )

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan