Rapport afdrukken en waardes uit afhankelijke kolommen (keuzelijsten) opzoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bas1976

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2010
Hallo allemaal,

Ik heb een rapport opgemaakt op basis van een query. Een groot aantal waarden in deze query zijn slechts de ID-waardes van bijvoorbeeld een debiteur of een medewerker. Ik heb al eens iets zitten proberen maar het is mij nog niet gelukt om bij die ID-waardes de corresponderende waarde neer te zetten in het rapport.
Ik probeerde DLookup(), is dat de goede methode?

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie,

Dat kan een oplossing zijn als je de gegevens niet op een andere manier aan een query kunt koppelen, maar is niet de juiste manier.
Ik neem aan dat je aparte tabellen hebt voor je debiteuren en medewerkers, en dat je die op de juiste manier aan de basistabel van je rapport hebt gekoppeld. Je zegt niet wat voor soort rapport het is, dus laten we voor het gemak maar aannemen dat het om rekening gaat. Dan zul je de tabel Medewerkers en de tabel Debiteuren aan de tabel Rekeningen hebben gekoppeld op basis van respectievelijk MederwerkerID en DebiteurID. Als dit als hogere wiskunde voor je klinkt, dan is je database vrees ik niet goed opgezet, en zou ik een paar stapjes terug doen ;)

Aan de query die je voor het rapport gebruikt, en die dus voor het gemak op de tabel Rekeningen is gebaseerd, kun je vrij eenvoudig de tabellen Medewerker en Debiteur toevoegen. Als je het goed hebt opgezet, zullen ze automatisch aan de juiste velden zijn gekoppeld. Zo niet: zie hierboven. Nadat je de tabellen hebt toegevoegd, haal je uit die tabellen de velden die je op het rapport wilt hebben. That's it!

Beste Michel,

Dank voor je snelle reactie.

Het gaat hier over een klachtenrapport. De debiteuren en werknemers zitten elk in een aparte tabel. Op het klachtenformulier kies ik met een keuzelijst met invoervak een debiteur en een werknemer. De waarde die nu wordt ingevuld in de bijbehordende tabel is enkel de DebiteurenID en WerknemerID.
Op het klachtenrapport komen nu automatisch de ID's te staan, het is echter de bedoeling dat er in plaats van het DebiteurenID de bij dat DebiteurenID horende klantnaam en telefoonnummer komen te staan. Voor de werknemers geldt uitzelfde echter dan met enkele andere detailgegevens.

Ik begrijp dat DLookup niet de beste methode is om de juiste gegevens op het rapport te krijgen. Het is overigens met DLookup ook nog niet gelukt.
Welke methode is de beste?

Ik verneem graag je reactie,

Zoals ik al zei: voeg de tabellen met de brongegevens toe aan de bron van het rapport, en selecteer de velden die je wilt hebben. Een MedewerkerID moet in beide tabellen voorkomen, en hetzelfde zijn. Dat is de grap van gekoppelde tabellen: als een MedewerkerID in tabelA hetzelfde is als in TabelB, maakt het niet uit welk veld je neemt, ze zijn hetzelfde. Op basis van die gelijkheid selecteer je uit de extra tabellen de toonbare gegevens. Dus never met DLookup doen...

Hoi Michel,

Ik was aan de hand van je tip al een beetje aan het puzzelen, ik had al het gewenste resultaat te pakken.

Bedankt voor je snelle reactie,

Bas

Hoi Michel,

Is er een maximum aan velden die ik in een formulier op deze manier kan ophalen?
Het is nu net alsof de query een lege verzameling terug geeft als ik te veel velden probeer op te halen.

Alvast bedankt maar weer,

Bas

Je kunt ongeveer 750 objecten op een formulier of rapport gebruiken. Lijkt me sterk dat je daar al aan zit ;)

Inderdaad, die 750 velden zit ik nog lang niet aan. Dan zal er ergens iets niet goed zitten met de gekoppelde tabellen, met een beetje trial&error moet het wel gaan lukken.

Bas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan