Rapport --> als waarde = 0 dan niets ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelrhebergen

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2001
Hallo.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een factuur database-je , nu ben ik inmiddels met de tabellayout en de queries en formulieren helemaal klaar. Nu ben ik alleen nog met het laatste bezig het uiteindelijke rapport. Ik heb hier een probleem, ik kan nl. in mijn tabel bij omschrijving diverse omschrijvingen invoeren en bij bedrag dan ook iets. Maar als ik niet alle bedragen ga invullen (bv 1 artikel maar) dan zet access standaard automatisch bij de andere allemaal een 0,00 neer, en dit komt dan ook meteen op de factuur. Is hier een mogelijkheid voor dat als bv waarde = 0 dat er dan niets komt te staan?

Alvast bedankt voor je antwoord!!!

Met de Als functie en dan aangeven als de waarde kleiner(<) is dan 1 cel xx = ""

okeej

okeej, heb zelf al iets anders gevonden door gewoon in de tabel bij standaardwaarde niets in te vullen. Maar dan heb ik het volgende probleem, als ik dus standaard waarde leeg laat , dan krijg je de optelsom van bedrag1+bedrag2+bedrag3 er niet meer uit, omdat bij bedrag2 en bedrag3 bijvoorbeeld nu de standaardwaarde dus leeg is en hij dat niet kan optellen. Is hier ook een oplossing voor?

alvast bedankt.

Als je meer informatie geeft dan kan je ook gerichter geholpen worden.
Ik mis bijvoorbeeld je tabel-layout, je query definitie (de SQL dus!) en eventuele formules in je rapport.
Als je die kunt geven is je probleem simpel op te lossen.

Als je de volgende gegevensbron van het factuurveld op je rapport zet, dan zou Access gewoon moeten kunnen tellen:
=Iif([jewaarde]; [jewaarde]; Null)

Ofwel: bereken onmiddellijk (Immediate) de Als (If)-functie: als het veld een waarde heeft, geef deze dan terug, geef anders niets (Null). In Access is de som van een getal en Null de waarde van het getal. Access kan geen getallen en "" (lege tekststrings) optellen.

Je kunt overigens ook experimenteren met de Nz() (non zero) functie, die altijd een waarde teruggeeft, ook als er niets staat:
som_getallen = Nz(waarde1) + Nz(waarde2) + Nz(waarde3)

Let er wel op dat de naam van het veld niet gelijk is aan de inhoud van het veld, geef je veld zelf (zie Eigenschappen >> tabblad Overige) bijvoorbeeld de naam txtWaarde en dus niet de staandaard naam Waarde. Access geeft foutmeldingen als je een berekening in een veld zet en de naam van dat veld gelijk maakt aan een van de velden uit de gegevensbron van dat rapport.

Groet, Hans Bronkhorst
http://www.pcmenu.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan