Rapport / formulier openen dmv vraagstelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Hallo,
Wat ik wilde vragen: ik heb een database opgezet met hierin diverse formulieren / rapporten. Na enige tijd hiervan gebruik gemaakt te hebben, krijg ik van diverse gebruikers de vraag: enne...kan ik dit of dat opvragen? En waar vind ik zus of zo?
Kortom, er is nog onvoldoende nu opvraagbaar.

Nu dacht ik zelf of het niet mogelijk is dat je een bepaald soort keuze menu aan wat rapporten of formulieren kan koppelen.
Dus dat de gebruiken (d.m.v. een keuzemenu) diverse opvraagmanieren kan kiezen, waarna hij de gewenste gegevens krijg.
Hiermee voorkom je natuurlijk een hele rits rapporten / formulieren, die nagenoeg steeds op hetzelfde neerkomen.

Hoe gaan andere Forum leden hiermee om? Zijn hier handige tips voor??

Groetjes,
Cindy

Bedoel je zoiets.

screenhunter0298gs.gif

Nou, niet helemaal eigenlijk. Het gaat er bij ons dus om dat er zeer regelmatig een rapport opgevraagd moet worden, met steeds NET een iets andere insteek.
Dus de ene keer willen ze overzicht op volgorde van weeknummer, de andere keer op leverancier en weer op een ander moment willen ze 1 bepaalde rascode zien.

De lay out van 1 rapport kan volstaan in al bovenstaande voorbeelden, maar doordat ze steeds net iets anders willen zien, kan ik daar niet allemaal formulierknoppen van maken.
En aangezien ik de enige ontwerper erin ben, en de gebruikers alleen maar de gewenste informatie willen kunnen opvragen, moet ik daar dus wat op verzinnen!

Als hierin niks in mogelijk is, wil ik het wel gaan proberen zoals jij het hieronder weergeeft, wellicht werkt dat ook! Maar hoe heb je dat gedaan eigenlijk? Met 1 query als basis, of heb je voor elke lijst een aparte query aangemaakt?

Ik hoor het graag!
groetjes,
Cindy

Dit zijn allemaal apparte query's. Ik ken je database natuurlijk niet, Maar ik vrees dat er geen andere mogelijkheid is.

Maar als je het voorbeeld wil gebruiken, doe dit dan in VBA wel met "Select Case"

Allemaal andere queries voor een rapport dat wat inhoud en opmaak betreft niet wijzigt? Gelukkig onzin.

De bron van een rapport is een SQL opdracht, dus iets als:
---
SELECT *
FROM tblBron;
---

Wat er nu wijzigt is de sorteeropdracht of het criterium:
---
SELECT *
FROM tblBRON
WHERE lngID = 7
SORT BY fldType;
---

Wat je kan doen is in het formulier op basis van de wensen je SQL-opdracht opbouwen en dan het rapport openen in ontwerpweergave, de opgebouwde SQL-opdracht als bron opgeven en dan rapport openen. Je krijgt dan iets als:
---
Dim strSQL as string

strSQL = "SELECT * " & _
"FROM tblBRON " & _
"WHERE lngID = " & Me.cboValue & " " & _
"SORT BY " & Me.cboFieldToOrder & ";"

DoCmd.OpenReport rptReport, acViewDesign
Screen.ActiveReport.RecordSource strSQL
DoCmd.OpenReport rptReport
---

(Opm. 'Me' verwijst vanuit de code achter het formulier naar het formulier. 'Me.cboValue' verwijst naar de keuzelijst met de naam 'cboValue' op het formulier.)

Mijn verhaal is de opzet. Voor jouw situatie even inleven in de theorie en de vertaling zoeken naar jouw situatie.

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan! Ik moet me er alleen even in verdiepen, SQL en VBA is nooit mijn sterkste kant!
Maar goed, dat gaat de komende dagen vast wel lukken, mocht ik nog een vraagje hebben dan meld ik me wel weer, wellicht kan je (jullie) me dan verder helpen!

Bedankt zover voor de snelle reacties!
Cindy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan