Rapport maken voor facturering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick34

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Hallo,

Ik ben een beginnend access gebruiker.

Ik heb een simpele relationele database gemaakt en gevuld met een aantal gegevens. Het is me gelukt op een tabelquery te maken, waarin alle gegevens staan die nodig zijn om te factureren:
Naam, Adres, Postcode, Plaats, WinkelID, OrderID (unieke sleutel), ProductID, Productomschrijving, Aantal Producten, Prijs per product, Bedrag. Per order kunnen meer dan één product worden besteld.

Nu wil ik een rapport maken waarin in de kop staat: Naam, Adres, Postcode, Plaats, WinkelID, OrderID en daaronder van één uniek ordernummer: ProductID, Productomschrijving, Aantal Producten, Prijs per product, Bedrag.

Ik wil dan het rapport zo gebruiken dat alle facturen die in de tabel staan worden uitgeprint.

Ik heb van alles geprobeerd, o.a. de tabel opsplitsen in twee tabellen en deze twee te relateren via OrderID en dan te werken met een subrapport. Dat is me na vele pogingen niet gelukt.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Dick

Laatst bewerkt:
Hallo Dick,

Je hebt het helaas niet helemaal duidelijk genoeg uitgelegd, althans niet voor mij. Je zegt dat je een query hebt gemaakt die alle gegevens bevat die je wilt zien. Omdat je per factuur meerdere producten hebt, neem ik aan dat je voor elk ordernummer net zoveel regels ziet als er producten worden geleverd. Deze query gebruik je neem ik aan ook als basis voor je rapport?
Wat is in essentie je probleem? Want dat leg je eigenlijk niet uit... Als je op basis van je query met de wizard een rapport maakt, heb je als het goed is al een aardig rapport dat je als basis kunt gebruiken. In ieder geval moet je dan één factuur per order kunnen produceren, wat als ik het goed snap jouw bedoeling is. Opsplitsen van tabellen lijkt mij in ieder geval geen optie, en zou ook absoluut niet nodig moeten zijn.

Hallo Michel,

Bedankt voor je reactie. Je hebt het goed begrepen: in de query (tabel) staan inderdaad voor elk ordernummer precies evenveel regels als er producten zijn geleverd. Ik gebruik deze query (tabel) inderdaad voor het rapport. Ik heb de wizzard toegepast en ik krijg keurig de facturen eruit, maar wel meer facturen op één pagina. Ik wil dus bij elk ordernummer een nieuwe pagina begint.

Ik hoop dat het nu (iets) duidelijker is.

Groeten,

Dick

Dank voor je tip. Ik heb gekeken. Weliswaar is dit een oudere versie van Access, toch had ik er wel iets aan. Met groeperen alleen, lukte het me niet. Ik heb toen pagina einden ingevoerd, maar nog steeds zag ik geen paginaovergang in de rapportweergave. Totdat ik een afdrukvoorbeeld startte: toen bleek dat dat het invoeren van een pagina einde toch werkt.
Het lijkt dus opgelost te zijn, maar ik wacht nog even (misschien zijn er betere oplossingen).
Ik heb nog een andere vraag over dit rapport: moet ik een nieuwe vraag starten?

Om het forum overzichtelijk te houden wel. Mensen zoeken in het forum vaak op de vragen. Meerdere vragen in 1 topic worden dan voor het zoeken onzichtbaar.

In een rapport geef je met ,Sorteren en Groeperen> aan welke gegevens je bij elkaar wilt houden. In jouw geval is dat op basis van het OrderID. Je maakt van dat veld dus een Groepsveld, met een Groepskoptekst en eventueel Groepsvoettekst. Bij <Bijeenhouden> kies je voor <Hele groep>, omdat je één factuur op één pagina wilt hebben. Je hebt normaal gesproken dan geen pagina-eindes nodig.

Ik dacht dat het bijeenhouden er alleen voor zorgt dat de gegevens van één groep niet over 2 pagina's worden verdeeld. Er kunnen dus op één pagina best meer groepen verschijnen.

In dat geval geef je op basis van de koptekst een Pagina-einde aan. Mijn rapporten zijn dermate opgezet dat ik overigens nooit meer dan één factuur op een pagina krijg ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan