Rapport uit data filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,
Ik heb een tabel met een aantal gegevens (jpg bestandje meegestuurd)
3 velden: naam, datum en oefening
ik moet een querry hebben wat uiteindelijk resulteert in een rapport zodanig dat ik
- oefeningen van dezelfde naam op 1 blad krijg
- de oefeningen per maand gegroepeerd zijn

dus het resultaat zou voor Matton Micke moeten zijn:
(bvb) maand november 2011
08/11/2011 Begrippen "liter"

maand december 2012
01/12/2011 Begrippen "liter"
08/12/2011 Begrippen "liter"
15/12/2011 Begrippen "liter"
22/12/2011 Begrippen "liter"

hoe ga ik te werk... ik krijg geen querry ontworpen dat deze filtering kan uitvoeren, laat staan, een rapport!

Bedankt

kalender.jpg

Laatst bewerkt:
je haalt een aantal zaken door elkaar. Op basis van deze (slecht genormaliseerde, maar dat is een heel ander verhaal) tabel kun je prima een rapport maken dat de gegevens groepeert volgens jouw wensen, daar heb je helemaal geen query voor nodig. Kwestie van een rapport maken (probeer het eerst met de wizard, zou ik zeggen) en groeperen op de juiste velden. Maar kijk ook naar je tabelstructuur, want die is erg slecht.

dus.... geen query, maar zuiver binnen rapport???
oeoeoeoe... voelt nogal tricky aan

En de tabelstructuur.... ja, kan zijn da t dat niet OK is, maar voor mij is dat ok... een tipje van je (mysterieuze) sluier???

JP

Als je in je tabel kijkt, zie je nogal wat herhalende gegevens. Kijk maar eens naar de kolom Naam, en de kolom Oefening. Herhalende gegevens horen in een eigen tabel, met een Sleutelverwijzing. Als je een tabel Oefening maakt, zet je daarin je oefeningen, met een veld OefeningID (autonummering voor het gemak). In de tabel Kalender(?) neem je dan het veld OefeningID op. Nu moet je elke oefening overtypen, met a) een berg typwerk en b) kans op typfouten, waarmee je abusievelijk een nieuwe oefening introduceert. Hetzelfde geld voor de namen. Herhaling, en kans op typefouten. Ik zou zeggen: lees de eerste hoofdstukken van de Access cursus er op na, waarin dit allemaal wordt uitgelegd.
Een rapport maken kun je op een tabel doen of op een query. Een query gebruik je als je de voor het rapport noodzakelijke gegevens niet uit één tabel kunt halen. Verder zit daar niks trickies aan. Wat jij wilt (groeperen op bepaalde velden) is een karaktereigenschap van het rapport, en niet van een query of tabel. Het is dus echt lood om oud ijzer of je een rapport op een query of een tabel baseert.

Ik heb er de wizard bijgenomen en het resultaat is zo goed als perfect, merci

Zo goed als.... want, ik mis nog iets, nl. ik zou, telkens er een andere "naam" is, een nieuw blad willen hebben
Ik moet dus ergens een soort van "nieuwe pagina"-item kunnen invoegen... waar en hoe?
Bedankt
JP
rapport.jpg

Laatst bewerkt:
In de Eigenschappen van de verschillende rapportsecties heb je de optie <New Page> (<Nieuwe pagina>) waar je kunt aangeven of je geen nieuwe pagina wilt (standaard instelling voor alle secties), of voor of na de sectie. Daar moet je een beetje mee spelen, om te zien of de pagina's op de juiste plek verschijnen. Je kunt een nieuwe pagina proberen voor de koptekst van een sectie, of na de voettekst van dezelfde sectie bijvoorbeeld. Zoals gezegd: uitproberen wat het beste resultaat oplevert!

gelukt
er dus duidelijk een verschil tussen "report preview" en "print preview", vandaar dat het resultaat eerst niet zichtbaar was bij mij "geëxperimenteer"
Bedankt
JP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan