Rapportage met "Lege" artikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

smidi

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2011
Hallo Access gebruikers,

Ik zit met de volgende vraag. Ik heb een rapport gemaakt in Access, helemaal goed. Vooral met de filters in Access goed te gebruiken. Echter loop ik tegen 1 dingetje aan, namenllijk;

ik vraag om alle artikelen te tonen met die hieraan gekoppelde analyse, echter zijn er ook artikelen waar nog geen analyse op is gedaan. Dus aan het artikel "Hangt" als het ware geen waarde en is daarom ook niet zichtbaar...
Ik zou juist deze "Lege" waarde ook willen zien in het rapport.

Dit is de recordbron:
SELECT [TBLArticles].[Actief], [TBLArticles].[Customer], [TBLArticles].[Artikelnummer], [TBLArticles].[Artikelomschrijving], [TBLAnalyses].[Analysisnumber], [TBLAnalyses].[Analysistype], [TBLAnalyses].[Analysisdate], [TBLArticles].[Id], TBLRelations.Companyname FROM TBLRelations INNER JOIN (TBLArticles INNER JOIN TBLAnalyses ON [TBLArticles].[Id] =[TBLAnalyses].[Article]) ON TBLRelations.Id = TBLArticles.Customer;

Dit het filter;
((([_TBLArticles].Actief=-1) And ([_TBLArticles].Artikelnummer Like "RE*"))) And (Year([_TBLArticles].Analysisdate)=Year(Date()) And DatePart("q",[_TBLArticles].Analysisdate)=DatePart("q",Date()))

alvast bedankt voor de moeite!

Dirk

Om records met lege waarden uit de veel-tabel te zien, moet je de relatie tussen de twee tabellen aanpassen. Nu zie je alleen de overeenkomende records (INNER JOIN). De relatie moet je omzetten naar een OUTER JOIN. Dat doe je door op de relatielijn te dubbelklikken, en dan optie 2 of 3 te nemen. Welke is nooit te voorspellen, maar je wilt Alle records zien van tblArticles, en de overeenkomende uit tblAnalyses. Optie 2 of 3 geeft dat; de andere draait het om, en is eigenlijk dan hetzelfde als optie 1. Want in een één-op-veel relatie heb je meestal meer artikelen dan analyses.

Geprobeerd in allevormen.....ik krijg helaas niet het gewenste resultaat.Clipboard01.jpg

Graag gedaan :) maar zo te zien is dit een plaatje van je Relaties venster, niet van de relatie vanuit het Query ontwerp venster. En je moet het in je query aanpassen, niet in de Relaties. Die, als ik je plaatje goed bekijk, wel wat opknapwerk kan gebruiken, want de koppelingen die ik daar zie zijn allemaal waardeloos, en kun je in deze vorm net zo goed verwijderen.
Maar beter is natuurlijk om ze aan te passen. Wat ontbreekt er in alle zichtbare relaties? Je hebt de optie <Referentiële integriteit afdwingen> nergens aangevinkt. En dat is nu nét de enige optie die echt belangrijk is in een relatie! Overigens zou ik in het Relatievenster alleen optie 1 gebruiken; 2 en 3 heb je zelden nodig. Bewaar die instelling voor queries.

Bedankt Octa, heb het werkend! Weet nu idd waar de Query zit....THX.

Voor wat betreft de structuur heb ik niets gedaan aan het "Referentiële integriteit afdwingen" dit heeft Access zelf zo "opgebouwd". Maar begrijp je punt!
Nogmaals bedankt!

Bij Microsoft loopt (voor zover ik het gemerkt heb) niemand rond die ook maar enig benul heeft van hoe databases werken ;). Ik zou alles (dus echt álles) dat Access automatisch voor je doet kritisch tegen het licht houden :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan