Rare piepjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tanja1968

Meubilair
Lid geworden
29 sep 2002
Ik heb weer een leuk raadsel, oplossing staat helaas niet aan de achterkant van de pc.

Al enige weken heb ik last van rare piepjes als ik ca 3 uur achter de pc zit. In het begin was het na een hele dag maar die tijd wordt steeds korter zodat ik het probleem nu op wil lossen.

Wat je hoort komt uit de speaker van de pc (zie bijlage).

Ik dacht eigenlijk dat misschien de processor of zo te warm werd. Ik heb de temperaturen na het aanzetten van de pc opgeschreven, en de temperaturen als die ellende aan de gang is.

Dit zijn de resultaten:

Voor:
Moederbord : 33°
CPU : 43°
Maxtor: 42°

Ellende:
Moederbord: 40°
CPU: 49°
Maxtor: 50°

Zijn dit normale temperaturen voor een P4 2.4 Ghz (moederbord P4PE heb ik ca 2 1/2 jaar, award Bios)

Ik surf en download alleen maar, dus geen games of zo.

Op een gegeven moment zet ik dus de pc uit omdat het niet aan te horen is, en na ca 1 1/2 - 2 uur kan ik hem weer aanzetten zonder problemen. Zet ik hem eerder aan, dan piept hij nog regelmatig.

Daarom zat ik aan de temperatuur te denken.

Wat denken jullie ervan? Het zijn dus hoge en lage piepjes die heel onregelmatig zijn. Dus een Bios-beep schema kom ik niet verder mee.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je mischien software zoals, Motherbord Monitor 5(MBM5) geinstalleerd staan?

Hoi Crash,

Ik heb mbm5 gedownload en geinstalleerd tussen het zonnebaden door.

Welke info zoek je daaruit? En wil je die info hebben op het moment dat hij gek doet? Of maakt dat niet uit.

Als je reageert zal ik het vanmiddag pas lezen, dus ik ben een beetje traag vandaag:D

Ik vroeg me alleen af of je dit er al op had staan, daar dit programma ook "alarm" geluiden uit de speakers of pc speaker kan laten horen. Kennnelijk had je deze dus niet geinstalleerd staan.

Ik gok nu zomaar wat, heb je soms een moederbord die bij bepaalde problemen van dit soort geluiden kan geven?
Tegenwoordig weet je het niet, gezien je ook moederborden hebt die tegen je praten als je deze opstart.(bios):confused:

Asus moederborden hebben qfan, dat vind je in het bios onder hardware monitor.
http://nl.asus.com/products/mb/qfan.htm

Daar kun je ook de waarden uitlezen van

temperatuur: cpu en voeding
minimum voltage: cpufan en case/voedingsfan
toerental: cpufan en case/voedingsfan
grenstemperatuur: cpu en voeding (daarboven gaat de fan harder)

Heb je qfan aanstaan, en wat zijn de waarden daarvan? Omdat dat via het bios gaat is dat het meest betrouwbaar.

Asus heeft zelf ook een monitorprogramma die je via hun site op je moederbordpagina kan dowloaden.

Kijk ook eens bij de hardwaremonitor in het bios of de voltages kloppen of afwijken / zweven.

Vr.Gr. Egel.

Hoi Crash,

Ik heb zelf niet de temp waarden uit het programma gelezen, maar wat is je eerste indruk van die temperaturen van mijn eerste tekst?

zou het er iets mee te maken kunnen hebben? Of moet ik het zoeken in een andere richting?

Ik ben benieuwd wat je/jullie er van denken

(ik weer met die dingen he :o )

PS. Mijn bios praat niet tegen me. Het is altijd pas na een paar uur.

Anders wordt het vervangen van die boel (maar wat???) snik , nostalgie........ heb alles al vervangen in onderdelen.

Laatst bewerkt:
Staat me ook iets van bij dat een één of andere firewall ook deze piepjes liet horen.....zal eens gaan zoeken.

Ik ben nu de online scan van housecall aan het doen. Dit heb ik al heel lang niet meer gedaan, dus het kan zeker geen kwaad.

Vreemd is het alleen wel dat het pas na een paar uur begint, en als ik hem weer te snel aanzet doet hij het nog steeds.

Ik gebruik bij mijn weten geen 1 firewall, ook niet de interne van xp.

De temperaturen zijn jullie dus niet erg van geschrokken? Jullie zeggen niet, dat en dat is veel te hoog?

Als de piepjes uit de speakers komen moet dat toch door een of ander programma komen, plaats bij ASO eens een hijackthis.log met vermelding van het probleem.
ook kan je met startuplist ff kijken wat er met windows mee opstart.

Enne, waarom gebruik jij anno 2005 geen firewall :8-0:

Temperaturen zijn niet echt schrikbarend

Housecall kon niets vinden.

@Jozo, bedoel jij nu met speakers de losse boxjes NAAST mijn pc? Ik bedoel de interne pc speaker. Gaat het verhaal van een bepaald programma dan nog steeds op?

Ik gebruik inderdaad geen firewall. Ik heb het echt al tig keer geprobeerd, maar hij ging er dezelfde dag weer af. Wat een ellendedingen zijn dat. Zeker het afstellen als ik wil downloaden.

Ik heb wel af en toe rare dingen met mijn pc, maar nog nooit is het ontbreken van een firewall de oorzaak geweest.

Ik heb hier nog een processorkoeler liggen die groter is dan die erin zit. Ik ga deze er zodadelijk inplanten.

Straks moet ik weg en zet tegenwoordig dus de pc uit. Ik kan vanmiddag pas weer testen (na langdurig aangestaan te hebben) of de koeler heeft geholpen.

Laatst bewerkt:
Als het de interne pc speaker is gaat mijn verhaal niet op, en komt het van je bios lijkt mij.
Hoop dat de nieuwe koeler helpt, maar je cpu temp is nou niet echt hoog.
Hoe heb je de temperaturen uitgelezen ?

Heb er nog even over nagedacht en heb toch de andere koeler niet geplaatst omdat de temperaturen niet echt hoog zijn.

Ik heb de temperaturen uit Everest gehaald.

Hoe kan ik testen of de videokaart niet te warm wordt?

Ik denk namelijk zelf dat IETS te warm wordt, gezien het feit dat het iedere keer na een paar uur is.

Ik zal ook eens kijken of ik de antwoorden voor Crash kan vinden over MBM5

Kijk ook eens in het Bios hoe daar de temperaturen zijn en hoe het "temperatuurs alarm" ingesteld is.

Je plaatje doet het bij mij niet, maar als ik de link van het plaatje kopieer en plak kan ik hem wel zien.

Je 12 Volts lijn(+12.00) vind ik een beetje aan de lage kant, kijk eens in het Bios of deze ongeveer dezelfde waarde aangeeft. Eventueel dat van MBM5 uitprinten om te vergelijken.

Dit komt uit het bios:

MB 36°
CPU 51 ° (nu al, staat iets meer dan een uur aan)
Power Temp [ignore]
Qfan control [disabled]

Cpu fan speed 3245 RP<
Chassis Fan speed N/A
Power fan Speed N/A

Vcore Voltage 1.61V
13.3V Voltage 3.56V
+15V Voltage 4.99V
+12V Voltage 11.77V

Iemand die daar iets van snapt?

Ik kon niets vinden over tempertuur alarm. zit dat in diezelfde hoek?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan