Rare strepen in CRT

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speldenknop

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2004
Hallo,

Mijn CRT monitor (Samsung SyncMaster 793DF, 1 jaar oud) vertoont de laatste tijd steeds rare, gele strepen die vanaf de rechterkant het beeldscherm betreden. De strepen zijn ongelijk en blijven enkele seconden hangen. Dan trekken ze weer weg.
Het vreemde is dat dit alleen gebeurd in windows, bij het spelen van spellen heb ik hier geen last van. Tevens een andere videokaart geprobeerd maar zonder resultaat.

Wat kan de oorzaak zijn? Of is mijn beeldscherm (nu al) toe aan vervanging?

Xander

Staan er Speakers naast de monitor ,of iets anders wat een magnetish veld afgeeft.

Zo nee is de calibratie vanslag

BANDIT123 zei:
Staan er Speakers naast de monitor ,of iets anders wat een magnetish veld afgeeft.

Zo nee is de calibratie vanslag

Er staat wel een speakertje naast het beeld maar deze is magnetisch afgeschermd..

de calibratie?

Speldenknop zei:
Hallo,

Mijn CRT monitor (Samsung SyncMaster 793DF, 1 jaar oud) vertoont de laatste tijd steeds rare, gele strepen die vanaf de rechterkant het beeldscherm betreden. De strepen zijn ongelijk en blijven enkele seconden hangen. Dan trekken ze weer weg.
Xander

Zit er een demagnetiseringsmogelijkheid op de buis, dan moet je die eens proberen. Niet schrikken want dat kan met vreemde geluiden gepaard gaan.

JaapJvanVeen zei:
Zit er een demagnetiseringsmogelijkheid op de buis, dan moet je die eens proberen. Niet schrikken want dat kan met vreemde geluiden gepaard gaan.

dat heet in het OSD menu "degauss"

mensen, harstikke bedankt.. met die degauss functie lijkt het probleem verholpen te zijn :thumb:

Overigens, wat houdt deze functie nou precies in?

Speldenknop zei:
mensen, harstikke bedankt.. met die degauss functie lijkt het probleem verholpen te zijn :thumb:

Overigens, wat houdt deze functie nou precies in?

Het remanent (blijvend) magnetisme van de afbuigspoelen wordt geneutraliseerd.

JaapJvanVeen zei:
Het remanent (blijvend) magnetisme van de afbuigspoelen wordt geneutraliseerd.

Okee dan.. Maar ik had toch iets te vroeg gejuicht geloof ik.. de strepen zijn er weer.. wel minder vaak maar toch..

Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een 19" flatscreen. Wat houdt het contrast en de helderheid precies in? Is een verschil van 300 op 400 cd/m2 in helderheid merkbaar of niet?

Speldenknop zei:
Okee dan.. Maar ik had toch iets te vroeg gejuicht geloof ik.. de strepen zijn er weer.. wel minder vaak maar toch..

Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een 19" flatscreen. Wat houdt het contrast en de helderheid precies in? Is een verschil van 300 op 400 cd/m2 in helderheid merkbaar of niet?

Ik weet niet hoe groot het verschil tussen 300 en 400/m² candela is maar dat moet merkbaar zijn. Mijn scherm is 350 candela/m² maar die is al meer dan een jaar in gebruik dus dat kan ik niet meer nagaan. Overigens stel je met 'helderheid' de werkelijk aantal afgegeven candela naar beneden bij als je niet bij daglicht werkt.
Met contrast maak je de afbeelding op het scherm scherper of fletser.

Bij mij staat helderheid op 90% en contrast op 75% en dat stel ik hoogst zelden bij b.v. alleen als ik moeilijk leesbare ingelezen documenten duidelijker moet maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan