Rare tekens en bluescreen

Status
Niet open voor verdere reacties.

D3NiX

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2009
Berichten
32
Hallo,

Al een paar dagen heb ik een probleem met mijn laptop. Het gaat om een SONY VAIO FZ 31M.

Ik heb veel gezocht op google maar een oplossing heb ik NIET kunnen vinden. Het probleem probeer ik zo duidelijk mogelijk te beschrijven.

Sinds zondag was ik bezig op mijn laptop, en opeens zag ik een paar rare tekens op het scherm. Dacht dat het gewoon tijdelijk een fout of dergelijke was. Maar het kwam steeds vaker voor. En af en toe werd het scherm compleet zwart of geel. Heel vervelend allemaal. Nou, ik dacht dan maak ik maar een back-up van al mijn bestanden (voor het geval dat alles crashed). Even goed op internet gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar helaas. Dus ik dacht als laatst, door mijn laptop te herstellen en op fabrieksafkomst te zetten zal het probleem verholpen worden. Dit was mijn idee, omdat ik dit binnenkort toch zou doen. Dat heb ik gedaan!

Conclusie: Tijdens de recovery kreeg ik weer dezelfde rare tekens. Dus helaas helpt dat dus niet. Nu is mijn laptop helemaal hersteld, maar het probleem is helaas niet opgelost.

Meldingen dat ik krijg:

*******************
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.
Gebeurtenis-id: 4101
*******************
Beschrijving
Een probleem met de videohardware heeft ervoor gezorgd dat Windows niet meer goed werkt.

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: LiveKernelEvent
Versie van besturingssysteem: 6.0.6000.2.0.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem
WD-20091124-2211.dmp
sysdata.xml
Version.txt
*******************

Ik heb gelezen om de drivers van de videokaart te updaten of opnieuw te installeren, maar helaas heeft dat ook niet geholpen.

Bluescreens zijn nu meerdere malen voorgekomen.

Is het mogelijk dat een hardware stuk is? Of software dat niet juist is?
Hopelijk kan het probleem zo snel mogelijk opgelost worden!

Een paar voorbeelden van die tekens: (weet niet of ik links mag doormelden, als dit het geval is haal ik weg)

http://img42.imageshack.us/i/raretekens.jpg/
http://img4.imageshack.us/i/raretekensz.jpg/
http://img163.imageshack.us/i/raretknz.jpg/


Wie kan mij helpen? BVD
 
Laatst bewerkt:
Ik begin toch een beetje denken aan een virus of spyware. Heb je goede scanners draaien?
 
Ik begin toch een beetje denken aan een virus of spyware. Heb je goede scanners draaien?

Voordat ik mijn laptop geformateerd had, draaide norton 360.
Nu heb ik mcafee enterprise 8.7i. Maar norton draait ook nog, wat nog niet geactiveerd is en weer op 60 dagen proef is. Ben echter van plan om norton niet meer te gebruiken.

Maar een virus of spyware? Na herstel nog steeds hetzelfde probleem. Dan zou normaal gesproken de virus of dergelijke verdwijnen. Dus ik neem aan dat dit niet het geval is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo D3NiX

Intresant probleem,ik heb zoiets nog nooit gezien.
Maar leuk is volgens mij toch iets anders.

Over die anti-virus scanners,McAfee en Norton zijn niet echt goede vriendjes van elkaar en kunnen wel eens een conflict met elkaar krijgen waardoor de software niet meer optimaal gaat werken.
Om er zeker van te zijn dat ze elkaar niet in de haren gaan vliegen zou ik er ééntje totaal verwijderen ook handmatig in het register,om eerlijk te zijn ik gebruik nod32.
Maar goed dat heeft niks met het probleem te maken en ben het met je eens dat een virus of spyware waarschijnlijk niet de oorzaak is.
Ik heb er wel over nagedacht of je meschien buiten de software van de recovery per ongeluk opnieuw besmette software zou kunnen hebben geinstaleerd of meschien een boot-virus zou kunnen hebben die een format overleef maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Ook de gebeurtenis-id: 4101 (wat staat voor Timeout Detection and Recovery of GPUs through WDDM ) zit me niet echt lekker.
http://www.microsoft.com/whdc/device/display/wddm_timeout.mspx

En zit er meer aan te denken dat er een crash veroorzaakt word tijdens het initialization van de driver die in tegenstelling wat windows zegt niet herstelt kan worden en er een bluescreen veroorzaakt word.
Omdat je al met de driver aan de gang bent geweest heb ik het idee dat je videokaart aan het doodgaan is of dat er iets niet goed mee is.
Ik heb wel even gezocht of er een test programma voor die NVIDIA GeForce 8400M GT is,maar heb er zo snel niks voor gevonden.

Ik hoop dat je hier wat aan heb,want echt weten doe ik het niet.
 
Hallo D3NiX

Intresant probleem,ik heb zoiets nog nooit gezien.
Maar leuk is volgens mij toch iets anders.

Over die anti-virus scanners,McAfee en Norton zijn niet echt goede vriendjes van elkaar en kunnen wel eens een conflict met elkaar krijgen waardoor de software niet meer optimaal gaat werken.
Om er zeker van te zijn dat ze elkaar niet in de haren gaan vliegen zou ik er ééntje totaal verwijderen ook handmatig in het register,om eerlijk te zijn ik gebruik nod32.

Virusscanner zijn zoals bekend niet vriendjes van elkaar, dit wist ik wel. Maar NOD32 heb ik wel een keer geprobeerd, maar direct weer verwijderd, werkte op een of ander manier niet. Op mijn PC gebruik ik al langer dan 3 jaar McAfee en heb er nooit problemen mee gehad. Maar ga het op jou advies ga ik NOD32 weer opnieuw testen, en deze keer op mijn laptop!

Maar goed dat heeft niks met het probleem te maken en ben het met je eens dat een virus of spyware waarschijnlijk niet de oorzaak is.
Ik heb er wel over nagedacht of je meschien buiten de software van de recovery per ongeluk opnieuw besmette software zou kunnen hebben geinstaleerd of meschien een boot-virus zou kunnen hebben die een format overleef maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Nee ik denk ook niet dat dit het geval is, want windows staat op de C schijf, en Recovery staat op de H schijf. Ik heb gelukkig wel een Recovery DVD, wat ik gemaakt had toen ik deze laptop aanschafte. Misschien dat ik het met die dvd's probeer? Maar ik denk dat dat echter niet gaat helpen of misschien toch wel?:)
Ook de gebeurtenis-id: 4101 (wat staat voor Timeout Detection and Recovery of GPUs through WDDM ) zit me niet echt lekker.
http://www.microsoft.com/whdc/device/display/wddm_timeout.mspx

En zit er meer aan te denken dat er een crash veroorzaakt word tijdens het initialization van de driver die in tegenstelling wat windows zegt niet herstelt kan worden en er een bluescreen veroorzaakt word.
Omdat je al met de driver aan de gang bent geweest heb ik het idee dat je videokaart aan het doodgaan is of dat er iets niet goed mee is.
Ik heb wel even gezocht of er een test programma voor die NVIDIA GeForce 8400M GT is,maar heb er zo snel niks voor gevonden.

Ik hoop dat je hier wat aan heb,want echt weten doe ik het niet.

Even dat link proberen en ga ook op zoek naar een test programma voor de NVIDIA GeForce 8400M GT.

Trouwens, net had ik weer een bluescreen. Dit gebeurde 5 minuten nadat mijn laptop opnieuw opgestart was.

Probleemrapport:
***********************************
Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6000.2.0.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem (sommige bestanden zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
Mini112509-01.dmp
sysdata.xml
Version.txt
***********************************
 
Hoi!

Het probleem zegt me vrij weinig, maar als je die dvd's gebruikt hebt kun je er iig wel vanuitgaan dat het probleem gewoon bij de hardware ligt.;)

mvg,
PC
 
Ik had gisteren de stuurprogramma van de videokaart verwijderd via apparaatbeheer. Nu werkt alles weer stabiel, maar ik denk niet dat het handig is om met een onboard videokaart (Standaard-VGA grafische adapter (onder beeldschermadapters) of Algemeen niet PnP-beeldscherm(onder beeldschermen)) te werken, want mijn laptop wordt behoorlijk warm en het geeft warme lucht.

Nu probeer ik mijn driver opnieuw te installeren, maar dat lukt niet. :shocked:

Via de stie van Nvidia heb de driver gevonden voor VISTA 32-bit.

Maar telkens wanneer ik de installatie uitvoer krijg ik de volgende foutmelding:
---------------------------
NVIDIA Windows Software - InstallShield Wizard
---------------------------
Het NVIDIA-installatieprogramma kon geen stuurprogramma’s vinden die compatibel zijn met uw huidige hardware. Het installatieprogramma gaat nu afsluiten.
---------------------------
OK
---------------------------

Helupp
 
Hoi !

Je moet de driver van de Sony-site halen voor je laptop.....

Greetz,

Harry.
 
Hoi !

Je moet de driver van de Sony-site halen voor je laptop.....

Greetz,

Harry.

Gevonden via de Sony-stite, en succesvol geinstalleerd. Maar het probleem is helaas niet opgelost, dus hierbij neem ik aan dat het niet aan de driver ligt.

Is het mogelijk dat ik een soortgelijke driver installeer, waardoor het misschien wel kan werken?

Net had ook tevens ook weer een foutmelding:
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.
 
Laatst bewerkt:
Hallo D3NIX

Ik wil graag helpen hoor,dat is enkel probleem maar ik begrijp iets niet.
Vond intresant probleem omdat er met google geen antwoord op is te vinden.
Met opmerking echt weten die doe ik het niet ,bedoel ik dat ik de bevesteging nog niet heb,je kunt namelijk pas iets weten als je ook kunt bevestigen.
Want ik ga natuurlijk niet zomaar iets zeggen zoals het idee dat je videokaart aan het doodgaan is.

Een bevesteging daarvoor heb je al gegeven ,maar naar jezelf een en verklaring waarom dat zo is.

En je gaat weer de zelfde fout maken ,

Ik had gisteren de stuurprogramma van de videokaart verwijderd via apparaatbeheer. Nu werkt alles weer stabiel, maar ik denk niet dat het handig is om met een onboard videokaart (Standaard-VGA grafische adapter

Waarom doe je jezelf dit aan ?
 
Goed ,kijk

Ik had gisteren de stuurprogramma van de videokaart verwijderd via apparaatbeheer. Nu werkt alles weer stabiel, maar ik denk niet dat het handig is om met een onboard videokaart (Standaard-VGA grafische adapter

Het klopt niet wat er staat maar dat doet niet niet toe want de computer begrijp dat toch niet en blijf op de zelfde manier reageren.

Dan zegt D3NiX zelf ,ik de driver verwijderd en gebruik nu de onboard videokaart en nu werkt alles weer stabiel !

Wat is er nu anders op zijn pc waardoor het weer stabiel werkt ?

En kan maar 1 verklaring vinden waarom D3NiX zichzelf niet kan geloven en begrijpen wat hij neer typt.
En dat is dat niet begrijpt wat het woordje standaard betekend en ook niet waar VGA voor staat.
Is het nooit opgevallen dat je een oud windows besturings systeem op een nieuwe pc kan zetten met de nieuwste videokaart en zonder de driver die je daar voor nodig heb er toch een beeld op je monitor is ?

En er is geen software oplossing voor een hardware probleem.
 
Dan zegt D3NiX zelf ,ik de driver verwijderd en gebruik nu de onboard videokaart en nu werkt alles weer stabiel !

Wat is er nu anders op zijn pc waardoor het weer stabiel werkt ?

Met een onboard videokaart kreeg ik geen meldingen of rare tekens meer. Maar in het apparaatbeheer zag ik dan wel een onbekende apparaat. En het is me gelukt om via de site van Sony een driver ervoor te vinden, wat ik daarna heb geïnstalleerd. Maar ik kreeg achteraf toch dezelfde problemen.

Is het nooit opgevallen dat je een oud windows besturings systeem op een nieuwe pc kan zetten met de nieuwste videokaart en zonder de driver die je daar voor nodig heb er toch een beeld op je monitor is ?

Ja dat komt toch door de onboard VGA kaart??
 
Mijn laptop gaat is nu onderweg richting de fabrikant van SONY.

Want ik ben namelijk langs de winkel gegaan, en daar konden ze het probleem, na een recovery, ook niet oplossen. Sony geeft namelijk ook voor haar laptops 2 jaar garantie in NL.
Dus het valt allemaal !!gelukkig!! binnen de garantieperiode.

Nu ben ik mijn laptop 3 tot 6 weken kwijt:shocked:

Ik houd jullie op de hoogte van de situatie. En wanneer ik meer weet, weten jullie dat ook ;)

Bedankt voor jullie inzet!:thumb:
 
Dat had ik ook gedaan D3NiX zolang je nog garantie heb.:thumb:

Het vervelende is dat de videokaart een beetje kapot is en niet helemaal kapot want dan zou het duidelijk zijn.

Een onboard videokaart heb je niet.
Dat is een videokaart die als een soort chip op je moederbord vast zit.
En is ook een echte videokaart.

VGA is ook weer een standaard ,door IBM in 1987.
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

Dus door een stuurprogramma die alleen dat aanstuurt wat alle (vga) videokaarten moeten kunnen is er altijd een beeld op je monitor.

Maar jou videokaart kan wel iets meer dan wat alleen maar standaard is ,en als een stuurprogramma die dingen van je videokaart er bij gaat halen gaat het fout.
 
Ik zou jullie nog op de hoogte houden van de situatie.

Een paar dagen geleden ben ik gebeld door bcc en mocht ik mijn laptop ophalen! :cool:

Er is een reparatie uitgevoerd in het hoofdkantoor van BCC en de beschrijving van het factuur is als volgt:

Reparatie omschrijving: mainboard vervangen
Reparatie uitgevoerd in: CHA Chassis (wat houdt dit in?)
Geconstateerd defect: N Defecte elektrische component of module
Uitgevoerde werkzaamheden: A Verhangen (en wat houdt dit in).


Mainboard dat vervangen is: MS92 MB 965PM NB8M-GT 256MB WI (€ 370,88)
En een keyboard dat vervangen is: MS91 BLACK USX (€ 33.92)
Waarom de keyboard is vervangen weet ik niet, maar toch leuk :p

Nou totale garantie korting bedraagt: € 469,70!

Hieruit kan ik concluderen dat er een probleem met de moederbord was.

Problem is solved:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan