Raspberry Bash kan directory niet vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van uit de home map kan ik geen van die mappen bereiken, ga ik echter naar bestand beheer dan kan ik normaal in die mappen komen.
drwxr-xr-x 2 root root 4096 17 aug 09:43 test
drwxr-xr-x 2 root root 4096 17 aug 09:46 TEST
PI@Raspberry2:/home $
Root mappen kun je als gebruiker niet in....
ga ik echter naar bestand beheer dan kan ik normaal in die mappen komen.
Heb je aan de bestandsbeheer tool root rechten gegeven?

Als dat niet zo zou zijn, dan lijkt me je RPI installatie bepaald niet zuiver, is ergens door gecompromitteerd?
Ik zou hem voor de zekerheid opnieuw installeren.
Verander je nog zaken na de installatie, zodat je zelf de bron v/h probleem bent omdat je toch iets gedaan hebt wat nu pas duidelijk wordt?
 
Inmiddels ben ik een eindje verder, het uiteindelijke doel was een Python script automatisch te starten, daarvoor moest ik in de map boiler zijn die onder de map PI hangt.
Dat is inmiddels gelukt.
Het vreemde is dat veranderen van map in 3 stappen (eerst naar home /daarna naar PI / en daarna naar boiler) strand bij de map PI.
Doe ik het in een keer /home/PI/boiler dan gaat het wel.

Ik ben er ook achter dat het probleem zich bij meerder mappen afspeelt ondanks dat die mappen de zelfde rechten hebben.

Voorlopig is mijn probleem even opgelost maar waarom bepaalde mappen niet toegankelijk zijn blijft nog een raadsel.

Een ieder dank voor de aangeboden hulp en mocht er nog iemand met een oplossing komen dan is dat zeer welkom.

Groet, Gerrit
 
Inmiddels ben ik een eindje verder, het uiteindelijke doel was een Python script automatisch te starten, daarvoor moest ik in de map boiler zijn die onder de map PI hangt.
Dat is inmiddels gelukt.
:thumb:
Het vreemde is dat veranderen van map in 3 stappen (eerst naar home /daarna naar PI / en daarna naar boiler) strand bij de map PI.
Hoe heb je die stappen gedaan?
cd PI
of
cd /PI
enzovoorts?
Doe ik het in een keer /home/PI/boiler dan gaat het wel
Das logisch want dan is /home de basis waarvan een gebruiker in en terminal start, das je anker.
 
ik doe van uit de root cd /home
Dan kom ik in de home map daarna van uit de home map cd /PI en dan strand ik

cd /home/PI/boiler doe ik van uit de root dan gaat het dus wel.
 
ik doe van uit de root cd /home
Dat lijkt me wel errug handig om zulke zaken vanaf het begin te vermelden....:eek:
Dat lukt je als user nooit vanuit de root map...... en ook niet naar de mappen onder jouw home map waar ik al van opmerkte dat ze root rechten hebben....
 
Ik dacht dat ik al vanaf het begin duidelijk heb gemaakt hoe ik te werk ben gegaan, zie #15 .
Als dat niet voldoende is geweest mijn excuses, ik beschouw het probleem voorlopig als afgehandeld (niet opgelost) en sluit de vraag af.
 
Je geeft geen antwoord op de vragen.
Waarom zet je er iedere keer die slash voor.
 
Op jou advies heb ik het ook al zonder / geprobeerd maar dat werkt ook niet zie #13
 
Je hebt kennelijk nog steeds niet door waar die slash voor dient.
Ik geef het op.
 
Ik dacht dat ik al vanaf het begin duidelijk heb gemaakt hoe ik te werk ben gegaan, zie #15
Bij #40 zie ik voor het eerst "root" zonder uitleg staan en in #41 reageer oik daar op, vond het al vreemd. Mss heb je naar eer en geweten gedacht dat je het geschreven had, maar vanaf #15 tot #40 lees ik niets over "root".
Succes verder.
 
Tip: Start zo'n python proces voor de "boiler" nooit als root, maak er een aparte (normale) gebruiker voor aan en start het script via deze user. Das een gouden regel om dit zo te doen.
 
Als je met Linux gaat knutselen. Lees altijd eerst een boek, zorg dat je weet wat alles doet, en ga niet zomaar wat aanfrotten met commando's op internet die je leest.

Ik heb al eerder iemand op dit forum geholpen, die van alles probeerde, en uiteindelijk ook als root een webserver met een forum opzette via een vage tutorial. Nu was diegene ook niet echt bereid om te snappen wat die deed, maar ik ga ervan uit dat Gerrit dat wel zou zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan