Raspberry Pi. HDMI naar VGA.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matse

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2007
Beste mensen,

Een aantal dagen terug heb ik een Raspberry Pi aangeschaft.
Als monitor heb ik een HD tv gebruikt, met een HDMI aansluiting. Een simpel kabeltje ertussen dus.

Het probleem is nu alleen dat de Raspberry Pi voor een maat van mij is. Hij wilt deze gaan aansluiten op een LG Full HD LED monitor.
Allemaal heel leuk en mooi natuurlijk, maar deze monitor beschikt alleen over een VGA input. Nou dacht ik dus aan een HDMI naar VGA kabeltje, van hooguit 20 euro, maar blijkbaar gaat dit niet werken omdat HDMI digitaal is, en VGA analoog. Maar toch bestaand deze kabels.

Het verwarrende voor mij is nu dat de monitor FULL HD is, maar niet beschikt over een HDMI aansluiting. Terwijl er toch een digitaal signaal binnen moet komen voor een FULL HD monitor?
Betekent dit dat de VGA aansluiting op de monitor ook een digitaal signaal ondersteunt van een HDMI naar VGA aansluiting?
En kan ik hiervoor dus gewoon een simpel kabeltje kopen, van HDMI naar VGA (zonder omvormer), vervolgens aansluiten op de Pi en de monitor? Of moet hier echt een omvormer aan te pas komen?

Alvast bedankt!

HDMI is inderdaad een digitaal signaal, en VGA een analoog signaal. Zo'n verloopkabeltje werkt enkel als je via een speciaal iets een analoog signaal over de HDMI kan verzenden.

Heeft de monitor niet een DVI aansluiting? HDMI naar DVI gaat namelijk wel (beide digitaal).

Die kabels bestaan omdat HDMI de optie heeft om een mixed mode signaal door te geven. Raspberry pi HDMI is echter geen mixed mode en dan werkt zo'n kabel inderdaad niet.

Die kabels bestaan omdat HDMI de optie heeft om een mixed mode signaal door te geven. Raspberry pi HDMI is echter geen mixed mode en dan werkt zo'n kabel inderdaad niet.
Oké, duidelijk. Maar, aangezien het scherm Full HD is, moét er toch een digitaal signaal binnenkomen? Als ik het goed begrijp geeft de Pi standaard een digitaal HDMI signaal af, en met een simpele HDMI naar VGA kabel komt er dan aan de VGA kant ook een digitaal signaal binnen. In de monitor dus. Waarom zou dit dan niet werken?
Of zit ik er helemaal naast dat een Full HD scherm een digitaal signaal binnen moet krijgen?

de VGA aansluiting van de monitor kan enkel omgaan met analoge signalen, dus dat gaat niet werken.

Ik snap nog steeds niet dat je full HD LED monitor geen DVI aansluiting heeft. Sterker nog, ik ken geen LED monitor zonder DVI als er geen HDMI op zit.

de VGA aansluiting van de monitor kan enkel omgaan met analoge signalen, dus dat gaat niet werken.

Ik snap nog steeds niet dat je full HD LED monitor geen DVI aansluiting heeft. Sterker nog, ik ken geen LED monitor zonder DVI als er geen HDMI op zit.

Dat snap ik dus ook niet. Ik dacht zelf dat er misschien iets van een omvormer ingebouwd zat, achter de VGA aansluiting, omdat er anders nooit HD kwaliteit bereikt kan worden toch, via VGA?

Ik ga toch maar eens kijken voor een omvormer.
Deze kwam ik net tegen. Denken jullie dat deze geschikt is?
hdmi-naar-vga-adapter.jpg
De HDMI kant direct op de Pi, en dan een VGA kabel ertussen naar de monitor?

@Mastse, we kunnen er weinig mee, omdat je geen link naar het desbetreffende product geeft.

VGA kan makkelijk full hd aan, nog wel hoger ook.

Die plaatjes die jij hier geeft zien er niet uit als omvormers, eerder als verloopjes. Omvormers hebben een eigen stroombron nodig.

VGA kan makkelijk full hd aan, nog wel hoger ook.

Die plaatjes die jij hier geeft zien er niet uit als omvormers, eerder als verloopjes. Omvormers hebben een eigen stroombron nodig.

Is zo'n verloopje dan ook geschikt voor mijn situatie?
Ik vind die omvormers nogal prijzig..

Deze is naar mijn idee perfect geschikt? http://www.lenovoshop.com/nl/prod/Lenovo+HDMI+naar+VGA+Adapter+%28CH580%29/55012929A1?wt_mc=nl.google.pla&adtype=pla&kw={keyword}&gclid=CPjEltvG9bgCFSTKtAodWysAnQ

Laatst bewerkt:
Die van kabeltje.com zegt dat er een omvormchip in zit, geen idee of dat ook echt werkt... Ook geen idee of dat in het lenovo ding zit.

"This HDMI-VGA adapter can transfer HDMI signal to VGA signal output, compatible with various resolutions, supports full-size high definition resolutions up to 1080p. Driver free design, plug and play. Integrated design to match slim book style, unique cable storage, compact and portable, easy to use."

"Transfer HDMI signal". Daar kan ik ook weer weinig mee. Ik weet niet of ze hier met "transfer" het "converten" bedoelen..
Wat een gedoe allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan