• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rasterlijnen fout afgedrukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

christianhelp

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2017
Wie kan me helpen ?

Ik heb schema`s gebouwd (zie bijlage). Als ik de Excel pagina`s bekijk, lijkt het mbt de rasterlijnen allemaal te kloppen. Als ik het echter als pdf opsla, zitten er fouten aan de onderkant van de oude pagina en aan de bovenkant van de nieuwe pagina. Er gaat iets fout met de onderste/bovenste rasterlijn. Ik heb geprobeerd de marges te verkleinen, maar daar lijkt het niet mee opgelost. Wie weet hoe ik dit netjes opgelost krijg? (zie blz 5-6-9-11 van het pdf bestandje) en tabblad MIT-25-33
evt namen of data zijn fictief.
Ben benieuwd wat ik fout doe, al heel wat uurtjes ingestoken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat ik zie dat het in het Excel-document niet goed is. Kijk maar naar het afdrukvoorbeeld. Ik heb van pagina 4 waar de rasterlijnen ontbreken die rij Bovenin geselecteerd en toen Alle randen in de groep lettertype gedaan en toen was het afdrukvoorbeeld goed.

Laatst bewerkt:
probleem opgelost

Helaas Senso, in eerste instantie dacht ik dat het opgelost was, als ik het echter deze stappen toepas in het orginele documenten (met de daadwerkelijke formules), zie ik dat het nog niet is opgelost en het probleem aanwezig blijft (zie beide knipsels)

Dus de vraag blijft nog even staan

Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat ik er niet zo veel verstand van heb, maar wat ik wel weet is, ik moet pagina's maken die op het paginablad blijven en passen (ingestelde marges), wil ik niet snel in moeilijkheden komen. Ik stel vast dat je de printgrootte hebt aanpast. Je gebruikt kop/voettekst en ik zie regels in het afdrukvoorbeeld die in de normale weergave niet te zien zijn. 117 gaat naar 118 en wat er tussen staat heeft geen regelnummer (datum, activiteit etc.). Kom er dan nog maar eens uit. Ik heb veel geprobeerd maar is niet gelukt. Helaas.

Laatst bewerkt:
Zet de page breaks eens uit;zowel tabblad view als options advanced (sorry maar de ned vertaling weet ik niet precies) en je kunt zien dat er niet overal een lijntje staat.
Je kunt hem dan tevens toevoegen.

helaas niet hiermee opgelost

bedankt voor beide antwoorden, maar het probleem is hiermee nog niet opgelost. zie mijn nieuwe knipsel
in principe staan er overal wel de rasterlijnen, echter het bovenste deel van de rasterlijn (behorend rij 364) wordt op de ene pagina afgedrukt, waardoor er op de aansluitende pagina de bovenste lijn niet wordt afgebeeld (deze zweeft nl nog op de pagina hiervoor). Zie knipsel. Dit krijg ik dus maar niet opgelost.
Ben nog steeds benieuwd hoe dit op te lossen :shocked:

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    143,1 KB · Weergaven: 33
het lijkt te lukken

Dan ben ik zeker tevreden:D, maar kan ik ergens instellen dat er per pagina`s automatisch hetzelfde aantal regels wordt gepakt ? Scheelt veel tellen :d

Begin met een juist aantal regels zet deze in 1 pagina en dan is het een kwestie van kopiëren en plakken.

kleine tegenvaller

Ik had op iets meer geavanceerds gehoopt. De inhoud verschilt nl per pagina, gaat me heel veel werk kosten als ik moet kopieren en plakken (wel 10 verschillende werkbladen, met allemaal verschillende schema`s op de pagina). Ik hoop nog steeds dat het anders kan worden opgelost. maar super bedankt voor je tijd en het meedenken

Nog even een opmerking. Zo te zien had je de meeste marges op nul en/of 0,6 gezet. Wat ik dan niet begrijp is dat kop/voetteksten vaak ruimte innemen. Volgens mij stonden die ook op nul. Wat ik dan helemaal vreemd vind, is dat er toch hele grote vlakken wit aan de boven- en onderzijde van de pagina staan. Dat zou kunnen betekenen dat het één het ander "wegdrukt".

Daarop kun je hopen als je Excel gebruikt waarvoor het bedoeld is.
Als opmaak/vormgeving belangrijker is dan inhoud kun je beter een opmaakgrogramma gebruiken.
Jouw bestand lijdt aan opmaak-obesitas.
Jouw overvloedige gebruik van samengevoegde cellen verhindert een efficiënte aanpak.
Zorg eerst met wat ingrepen voor een acceptabel LDL-nivo van jouw werkboek.

Laatst bewerkt:
bedankt een alle

Ik ga er van de week nog eens rustig voor zitten. Bedankt voor het meedenken en tips, ik zal ze nog eens bekijken en proberen toe te passen. Ik realiseer me dat Excel geen opmaak programma is en ik achteraf misschien beter een ander programma had moeten kiezen (maar in mijn geval is inhoud wel belangrijker dan opmaak, maar als het beide zou kunnen zou dat geweldig zijn.)
Excel is voor mij een soort"escape room", blijven puzzelen totdat ik er uit ben. Bedankt voor de hints die ik heb gekregen en ga hiermee aan de slag.

SNB inderdaad is hier waarschijnlijk sprake van excel obesitas, met een BMI van ver boven de 35:D, maar gezien de tijdsinvestering die ik tot nu toe heb gedaan probeer ik de maagverkleining nog zo lang mogelijk uit te stellen :d

Zonder veel problemen kun je de resultaten uit Excel met Docvariabelen overzetten naar een Wordsjaboon, dat opgemaakt is zoals jij het graag wil en dan als PDF opgeslagen.

met een macrootje (druk op de groene knop bovenin) zet je even een kopie per blad naar het 2e tabblad.
De "x"-en in de kolom AR bepalen het einde van een pagina.
Iedere pagina wordt als een afbeelding weggezet in blad "pictures".
Aan het einde van de rit worden al die afbeeldingen dan afgedrukt, desnoods met een eigen voetnoot.
Soms verschijnt hier en daar nog een streep onderin, is dat de bovenkant van de volgende pagina of moet je daar een extra rij toevoegen ?
Op die manier bleef ik binnen excel, maar de methode-SNB kan anders ook, maar is eveneens met VBA veronderstel ik.
Een pdf er van maken is 1 regel extra.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Soms verschijnt hier en daar nog een streep onderin, is dat de bovenkant van de volgende pagina ?
Ja, zie #13 en bijgevoegd voorbeeld:
- open het bestand
- stel de paginaeinden opnieuw in en bedenk hoe het afdrukvoorbeeld er per pagina uit moet zien
- doe ctrl-z om de paginaeinden te herstellen
- doe afdrukvoorbeeld om te zien of dit overeen komt met wat je had bedacht.
Een lijn teken je door het gebied te selecteren op de pagina waarop je de lijn wilt zien.

Voor wat je wilt bereiken is nmm Excel een prima programma.

Bijlagen

Dat was ook mijn insteek om op die manier of een extra regel toe te voegen ofwel om die pagina-einde een regel naar boven te verschuiven.
Bon, vermoedelijk overbodige gedachtengang, want TS reageert niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan