(Re)Activeren Sitecom Access Point

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartZw

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2012
Ik had een werkende Ziggo modem die was doorgelust naar een Sitecom Access Point.
Daarmee had ik in mijn huis 2 Wifi verbindingen.
Sinds kort werkt de Wifi van de Sitecom niet meer.
Een paar dagen terug heb ik de spanning van de Zigo modem afgehaald en ik vermoed dat daar de oorzaak ligt.

In ieder geval heb ik de Sitecom router gereset naar de fabrieksinstellingen.
Daarna heb ik de DHCP server gedisabled (en om eventuele complicaties uit te sluiten ook de FireWall en de NAT. Dat was trouwens ook zo in de oude situatie).
Verder heb ik de SSID van de Sitecom de oude logische naam gegeven en ook het password weer ingesteld op zoals het was.
Verder staat de Ziggo modem gekoppeld aan 1 van de 4 LAN poorten.

Volgens zou het zo moeten werken. Of zie ik nog een noodzakelijke stap over het hoofd ?
Moet ik nog iets op het Ziggo modem instellen ? (ik kan me dat niet herinneren van de 1e keer ?)
En/of op de sitecom router ?

Als ik dan bv de Ipad wil verbinden met de router. Dan zie ik bij de netwerk adressen wel een ip adres verschijnen (169.254.234.231 en een subnetmasker (255.255.0.0). (Dat IP adres herken ik niet)
Maar geen router waarde of DNS waarde.

ik heb het een en ander wat op dit forum staat nagelopen. Maar helaas zonder resultaat.

Iemand tips om het weer werkend te krijgen ?
Of een stappenplan zodat ik het probleem kan isoleren als er toch een technisch mankement is opgetreden ?

Enige wat ik zo snel als mogelijke oorzaak zou kunnen bedenken is dat het LAN ip-adres van je Sitecom nu overeenkomt met het LAN ip-adres van je Ziggo routermodem.

Test het zowiezo ook eens bedraad (dus een pc of laptop aansluiten op een van de 3 overblijvende LAN poorten van de Sitecom) om mogelijke draadloze problemen buiten het plaatje te kunnen houden.

Tijs.

Ik heb het advies van Tijs opgevolgd. Maar zonder het gewenste resultaat.
Vervolgens de simpelste variant geprobeerd.
Meterkast open. Kabeltje op modem (cisco epc3925) en laptop.
Netwerkadapter is ingeschakeld en geeft een groen continue lampje en een knipperend oranje lampje.
Maar in netwerkcentrum wordt voor de LAN verbinding aangegeven dat er geen kabel is aangesloten.

Via de draadloze verbinding kan ik wel op de router inloggen.
Zie de bijlage voor de LAN SETUP instellingen.
Ik kan er niets vreemds aan ontdekken wat het probleem zou kunnen verklaren.

Is er nog iets softwarematigs mogelijk ?
Of moet ik terug naar fabrieksinstellingen of zo ?

Bijlagen

• cisco LAN setup.jpg
    cisco LAN setup.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 62
Maar in netwerkcentrum wordt voor de LAN verbinding aangegeven dat er geen kabel is aangesloten.

Is de netwerkkabel wel goed? Misschien is dat de verklaring (wel vaker gezien).
Ip-conflict tussen EPC en Sitecom is het in ieder geval niet: EPC gebruikt een heel ander ip-segment.

Tijs.

PS: Ik ben er vanuit gegaan dat je (eigenlijk) een sitecom draadloze router hebt en (dus) geen accesspoint.
Vermeld dus ook eens het type Sitecom dat je hebt, zodat we weten welk apparaat het over gaat.

Natuurlijk blijft mijn tip in de vorige posting staan: Als de laptop een melding geeft dat de netwerkkabel niet is verbonden (indien aangesloten aan de EPC) dan krijg ik het idee dat de kabel kapot is. Test dus met een netwerkkabel die zéker goed is.

Tijs.

Inmiddels een stapje verder.
Ik heb de installatiemanual van de cisco router nog eens nagelopen.
Kabels eruit getrokken en de stroom eraf. Vervolgens stroom erop totdat de 4 lampjes brandden.
Daarna de kabels weer verbonden.

De situatie is nu als volgt:
Beneden de ziggo router van cisco. SSID hernoemd tot ZwartNet1.
Van dit modem een kabel naar de sitecom op de werkkamer. De SSID hiervan hernoemd tot ZwartNet2.

Van de PC op de werkkamer de netwerkadapter uitgeschakeld. Via de WifiAdapter zie ik ZwartNet2.
En hier kan ik ook mee verbinden en dan het internet op. Via deze verbinding kan ik ook op de cisco van beneden inloggen.
De downloadsnelheid is 15Mbps (was voordien 30Mbps) maar dat is een probleem om later uit te zoeken.
So far so good.

Op deze PC kan echter niet ZwartNet1 zien (vroeger zag ik wel de oude SSID naam van de cisco en ermee werken).

Op dezelfde locatie zie ik met de iPad zowel ZwartNet1 als ZwartNet2.
Volgens de instellingen van de iPad kan ik met beide netwerken verbinden. Maar alle apps klagen bij beide wifi netwerken dat er geen internetverbinding is.

Voor ZwartNet1 is de iPad ervaring (geen verbinding) op de een of andere manier wel consistent met de PC ervaring (geen zichtbare SSID)

Maar voor ZwartNet2 kan ik er geen chocola van maken. Als ik met de PC het draadloos kan gebruiken dan zou ik dat ook voor de iPad verwachten?

Ik zie vast iets over het hoofd.

Enige tip die ik hierbij heb:
Zet de kanaalnummers van ZwartNet1 en ZwartNet2 eens minstens 3 kanalen uit elkaar. Dus (bijv.) ZwartNet1 kanaal 1 en ZwartNet2 kanaal 4 (of hoger).
Verder kun je met inSSIDer kijken welke kanaalnummers (zo veel mogelijk) vrij zijn om te kiezen voor beide draadloze netwerken. Ook dan proberen minstens 3 kanalen tussen de twee vandaan te houden.

Tijs.

Ik heb ovrigens een sitecom wl351 (300N).
Deze is geconfigureerd in mode AP.

Op de Ipad zie ik overigens bij de 2 Wifi netwerken dat bij Zoekdomeinen staat sitecomwl351. Ik kan me niet herinneren dat ik hier iets had staan in de situatie voorheen).

Overigens geeft de Ipad de identieke waarden voor ZwartNet1 en ZwartNet2
IP adres (192.168.0.103)
subnetmask (255.255.255.0)
Router 192.168.0.1
DNS 192.168.0.1
Client-ID (geen waarde).
De 192.168.0.1 is het IP adres van de Sitecom. Voor ZwartNet2 lijkt me dat plausibel.
Maar voor ZwartNet1 had ik toch wel de waarde van de Ziggo verwacht (192.168.178.1).

De ip-adressen die je noemt zijn niet correct, als de Sitecom echt was omgebouwd naar AP.
Als de Sitecom namelijk als AP had gefunctioneerd, dan had iedereen die met ZwartNet2 verbonden is een 192.168.178.x ip-adres moeten krijgen, en dus niet een 192.168.0.x ip-adres.
Er is dus in de configuratie van de Sitecom wat mis. Zou bijv. kunnen zijn dat die nu nog als DHCP server optreedt, wat helemaal niet hoort bij een AP.

Tijs.

Ik ben er nu van overtuigd (zie mijn vorige posting) dat de Sitecom verkeerd is omgebouwd (DHCP server functionaliteit staat nog aan, terwijl die uit had moeten staan).
Uit nieuwsgierigheid: Welke instructie heb je gevolgd om het ding om te bouwen naar AP? Want die instructies zijn (indien door jou tot de letter gevolgd) niet goed.

Tijs.

Hoi Tijs

Je conclusie was correct. De DHCP server stond nog op enabled. (ik was er zeker van dat ik die op enig moment had disabled).
In ieder geval na nog wat verder gepiel ben ik weer up and running.
(Het programma inSSIDer ken ik, maar na een tijdje gebruik deed het me herinneren dat als je inSSIDer actief hebt dat het op de een of andere manier interfereert met de browser (FireFox in ieder geval).
Ook al toont netwerkcenter dat je een verbinding met internet hebt, dan nog willen pagina's niet laden)

Situatie nu is dat ik ZwartNet1 en ZwartNet2 in de lucht heb. Beide kan ik met mobiele apparaten zien en benaderen.
Alleen met de PC zie ik slechts ZwartNet2. Ook inSSIDer op de PC ziet ZwartNet1 niet, terwijl inSSIDer wel van alles en nog wat ziet wat van veel verder uit de buurt komt. Ook verschillende standen van de WiFi adapter antenne maken geen verschil.

Voor nu even genoeg tijd besteed. Later maar eens tijd besteden aan andere attentiepunten (snelheid, kanaaltuning met netwerken in de buurt, zichtbaarheid ZwartNet1 voor de PC, soms pas na 2 of 3 keer verbinden op de iPad pas echt verbinding via apps)

Oh? Gaan we vragen stapelen in 1 discussiedraad? Dat vind ik niet leuk (en Helpmij ook niet).

Je basis-vraag is nu opgelost (beide draadloze netwerken werken en geven toegang tot Internet).

Ik zal een paar regeltjes besteden aan de vragen die nu over zijn, en als die tips niet helpen dan moet je de huidige vraag op opgelost zetten en nieuwe vra(a)g(en) starten voor hetgeen nu nog openstaat.
a. Snelheid: Kijk rond of er andere netwerken in de buurt zijn die kanaalnummers gebruiken in dezelfde buurt als die van het draadloze netwerk waar je nu vertraging bemerkt. Herinner je je het verhaal over 3 kanaalnummers scheiding én een kanaalnummer kiezen met weinig andere draadloze netwerken in de buurt (inSSIDer).
b. Kanaaltuning: zie a.
c. Zichtbaarheid ZwartNet1 voor PC: Kijk de draadloze instellingen op de EPC na, en vergelijk die met de Sitecom. Mogen alleen verschillen qua kanaalnummer en SSID, maar de rest zou hetzelfde moeten zijn. [Ondersteuning voor 802.11b+802.11g+802.11n, WPA2-PSK en AES]. Verder de EPC nooit op Automatisch kanaalnummer kiezen zetten (mocht dat kunnen) en als hij nu toevallig op kanaal 12 of 13 zit, dan eens met inSSIDer kijken of je andere draadloze netwerken op kanaal 12 of 13 wel kunt zien [In Amerika lopen de kanaalnummers maar tot 11, dus als je een uit Amerika geïmporteerde draadloze netwerkkaart hebt...]
d. Verhaal over iPad en traag met verbinding via apps: Geen idee, misschien helpen de zaken bij a. en b. Verder natuurlijk nakijken of er geen downloaders etc. op je thuisnetwerk zitten die Internet-toegang 'volstoppen'.

Tijs.

Huh ...
Een vraag is pas een vraag als er een vraagteken staat. En anders is het ter kennisgeving.
Maar toch bedankt voor al het advies.

Ik zal eens kijken of ik het onderwerp op opgelost kan zetten. Was me niet duidelijk dat it de bedoeling is.

Als je (eigenlijk) bedoelde dat je zelfstandig verder wilde gaan met punten a. t/m d., dan excuses van mijn kant. :)

Tijs

En ZwartNet1 had ik idd op 12 gezet. Nu op een lager kanaal en daarmee is dat net nu ook zichtbaar voor de PC wifi adapter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan