Read-Only probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

KillerRu

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2009
Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar vond hier niets over terug (toch niets dat hielp)
Maar ik heb sinds recent het probleem dat één van mijn partities volledig op Read-only staat en ik kan dit niet meer ongedaan maken.

Elke keer reset ze automatisch terug. Ik heb ook 'n probleem dat ik niet bij de security kan van deze schijf. (crasht elke keer)

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? Ik kan nog wel gewoon alle bestanden openen en bekijken maar meer niet niet kopiëren noch verplaatsen of hernoemen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Glenn

Wat bedoel je met reset zichzelf terug? Hoe zet je hem van readonly af?

Hier even uitleg hoe je het vanuit de commandprompt kunt:

Start Diskpart (als administrator)

type : list disk +Enter
Er verschijnt nu een lijst met aanwezige disks

Kijk welk nummer de betreffende partitie heeft

Tik nu select gevolgd door een spatie en de betreffende disk, bijvoorbeeld: select disk 2

Je krijgt nu de melding dat de betreffende disk aktief is, dus in bovenstaand voorbeeld:
Disk 2 is now the selected disk.

Type nu het volgende in:
attributes disk clear readonly (gevolgd door enter)

Als alles goed gegaan is dan verschijnt de melding "Disk attributes cleared successfully."

Je zou nu in je partitie moeten kunnen

Kopieer voor de zekerheid de files die je wilt kopiëren en herstart daarna je systeem en kijk of hij nog steeds van readonly af is.

Laatst bewerkt:
Helaas zelfs die geraakt er niet door: "Diskpart failed to clear disk attributes" (Gerunt als administrator)

Je zou diskpart nog eens kunnen starten en dan in plaats van disk, volume kunnen proberen.
Dus: list volume
select volume xx
attributes volume clear readonly

en kijken of dat wel kan.

Dag, Misschien is er een fout in het bestandsysteem, dit repareert Chkdsk, te bereiken via Verkenner en Eigenschappen van de schijf. Chkdsk controleert ook sporen en sectoren dus een beschadiging van de bestandstabel komt evenzo aan het licht maar repareer dat dan niet want dan wordt de inhoud van de partitie mogelijk veranderd in Egyptisch letterschrift en dat is onomkeerbaar. Fouten in het bestandsysteem komen vaak voor en er kan een fysieke beschadiging van de schijf in de bestandstabel zijn gekomen als de stroom is uitgevallen en de kop is gecrasht. Daar heb je niettemin juist verschillende partities voor.

Chkdsk had ik al even geleden gedaan. Vond niets. De volume heeft wel gewerkt die ging zonder problemen. Maar er staat nog steeds read only... Ik begin te denken dat de schijf misschien iets heeft gekregen...

Ik heb ook gegoogeld en kwam op het Microsoft forum een omvangrijk draadje tegen hierover. Er zijn verschillende oplossingen. Kopieer en plak bestanden naar een andere plaats en kijk of deze nu te veranderen zijn. Of: log uit het Microsoft account en terug in met het lokaal account omdat de transitie naar Windows 10 niet alle rechten op bestanden heeft veranderd.

Als het lokaal account niet bestaat bij links onder, ga dan naar Microsoft Account en Instellingen naar jou account en kies "inloggen met lokaal account" en het zou moeten verschijnen bij de inlog opties.

Lees ook de oplossing die gegeven was door Microsoft aan p. a. t. op volgende pagina:

https://answers.microsoft.com/en-us...y/5ad8cdf7-ceee-4646-a263-c76bbf301527?page=5

De tekst hiervan:

Press Windows key + R and type control userpasswords2 and click OK

Select the user name and click Properties

Click on Group Membership

Make sure Administrator option is selected

Also, click the option Other and select Administrator from dropdown

Click Apply and then OK

Restart the computer and check

If the issue still persists, enable the hidden Admin account and check.

Press Windows key + X and click Command Prompt (Admin)

Type the following command and press Enter

net user Administrator /active:yes

To exit Command Prompt, type Exit and press Enter or simple click X on top right of the same window.

Hope this information is helpful. Please feel free to reply in case you face any other issues with Windows in future.

Regards,

Niranjan Manjhi

Anders eens een partition manager op loslaten kijken of die iets vindt.

Heb alles gekopieerd gekregen buiten een paar (niet belangrijke) files. Stond nog steeds op Read only maar kopies maken ging alsnog.
Daarna gewoon schijf geformatteerd.

Alvast dank voor alle goede tips en snelle respons ;)

Groetjes
Glenn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan