realtek ac'97 onboard... geen geluid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sarvo

Meubilair
Lid geworden
23 apr 2001
Smiddags mensuh,

Ik ben ff bezig met de herinstallatie van xp op de pc van mijn vriendin en ik krijg het niet voor elkaar er geluid uit te krijgen.
Het gaat om een onboard realtek ac'97 audiokaart
In de bios issie ingeschakeld
WDM-a381 drivers zijn geïnstalleerd
in apparaatbeheer werkt het apparaat correct
kabels en pluggen zitten goed
Ik hoor de speakers wel even "tikken" bij het herstarten van de pc
Het is geen s/pdif
Lampje van de volumeregeling brandt
In configscherm>audiospul staat ie op stereoluisprekers ingesteld
In de volume-eigenschappen staat wave-out helemaal open, niets op dempen
Jackplug zit in de goede uitgang
Stekker zit er in
XP geinstalleerd met sp2
Ik hoor helemaal niks, geen muziek en geen systeemgeluiden

Weet iemand hoe ik er geluid uit ga krijgen?

Laatst bewerkt:
Het gaat om een msi k8mm-v (ms 7142) moederbordje

Dan ben ik bang dat die onboard geluidskaart overleden is, want die drivers vertellen mij dat de kaart in de bios in uitgeschakeld, terwijl deze echt ingeschakeld is en bij andere drivers staat aangegeven dat het apparaat correct werkt.
Ik haal morgen wel voor 25 euro's een audigy se, die gaat wel werken :D
Bedankt voor de moeite.

Ja, wel garantie (powerline zoetermeer), maar ik heb geen trek om daar nog heen te gaan, gezien mijn eerdere ervaringen. Dan ben ik em een week kwijt terwijl er in 10 minuten een nieuw mobo ingehangen kan worden, daar pas ik voor. En voor die paar tientjes een pcigeluidskaart kopen is altijd de moeite waard, wnt die zijn kwalitatief beter en nemen geen RAM in gebruik van het systeem :D

Sarvo zei:
Ja, wel garantie (powerline zoetermeer), maar ik heb geen trek om daar nog heen te gaan, gezien mijn eerdere ervaringen. Dan ben ik em een week kwijt terwijl er in 10 minuten een nieuw mobo ingehangen kan worden, daar pas ik voor. En voor die paar tientjes een pcigeluidskaart kopen is altijd de moeite waard, wnt die zijn kwalitatief beter en nemen geen RAM in gebruik van het systeem :D

YEP:thumb:

Als de geintegreerde chipset van Realtek AC '97 Audio echt defect is, kan daar uiteraard geen geluid meer uitkomen.

Maar het lijkt me onwaarschijnlijk. En de voor- en nadelen van een onboard geluidsysteem gaan, vergeleken met die van een geluidskaart, steeds meer op elkaar lijken.

Voor wat het waard is, kijk toch even hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=239350

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan