Realtek HD audio driver frustratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo :).

Vandaag deed ik even een check op mijn computer voor eventuele update van drivers. 2 updates waren er, voor de chipset, en voor de Realtek HD audio geluidskaart.

Die van de chipset ging zonder problemen, maar die van de geluidskaart bezorgd me al maanden hoofdpijn, en het lijkt bij elke update wel also het installeren steeds meer hardnekkig word.

wat heb ik gedaan:

1 - Nieuwste driver update gedownload van de realtek site

2 - oude driver verwijderd, pc opnieuw opgestart

3 - na opstart werden er gelijk drivers gezocht in windows zelf. Nadat dat gebeurt was, moest ik opnieuw via apparaatbeheer dit verwijderen.

4 - Nieuwe drivers geinstalleerd, en pc opnieuw opgestart.

5 - pc laad, en de realtek HD configuratie laad ook, staat geminimaliseerd in de systemtray.

so far so good.. dacht ik. Echter ik heb totaal geen geluid. Via de realtek configuratie zag ik dat alleen het digitale output actief is ( zie bijlage ).. Iets waar ik niets mee kan, omdat de speakers ( in mijn geval de versterker ) via de normale audio output ( groen ) gaat. Ik heb hier vaker problemen mee gehad maar uiteindelijk op een 1 of andere manier werkend gekregen. Nu krijg ik het niet meer werkend, ik heb 2 verschillende drivers van realtek geprobeert, en naar mijn gevoel mijn pc wel tussendoor 15 keer opnieuw op moeten starten ( zowel in veilige modus, als normaal ). Niks helpt.

Aangezien ik graag met geluid en muziek bezig ben, is het wel de bedoeling dat ik weer wat kan horen :d.

Ik ben ten einde raad, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb :).

pc specs:

Acer Aspire desktop
Windows vista 32 bit, up to date
Intel pentium dual core 2X 2,80GHZ
4 GB RAM, 512MB videogeheugen
NOD32 antivirus

( mocht er nog meer info nodig zijn, laat het me weten.)

Bijlagen

• Realtek.jpg
    Realtek.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 376
Configuratiescherm-->geluid-->afspelen.......daar je Realtek High Defenition Audio als standaard selecteren...........

helaas lukt dat niet...

20tqttt.jpg

Heb je al bij apparaatbeheer--> besturing voor geluid,video en spelletjes gekeken of daar Realtek High Definition Audio tussenstaat?.......Lijkt mij dat die niet correct geinstalleerd wordt....

Stomste is dat er staat dat alles correct is geinstalleerd.

En het 2e stomste is, als ik alle realtek drivers verwijder, en dat windows zeg maar naar de standaard drivers gaat zoeken ( zodat ik enigzins tijdelijk geluid kan krijgen ), dat hij opeens de standaard drivers voor - jawel - de digitale output installeerd.. dus heb ik nog niks.. Het lijkt wel of de drivers voor de analoge outgang compleet niet mee-gegeinstaleerd word..

Misschien dat 1 of ander veiligheidsprogramma de installatie van je realtek driver (gedeeltelijk) belet.
Probeer dit eens:
Virusscanner en andere seurity apps uitschakelen,dan bij apparaatbeheer rechtsklikken op Realtek High Definition Audio--> stuurprogramma's bijwerken--> op mijn computer zoeken-->ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's,en dan de Realtek High definition Audio selecteren en opnieuw installeren.

Allemaal al gedaan, anti virus heb ik al tijdelijk uitgeshakeld. Hij kiest alleen maar voor de digitale output van realtek, of windows zelf.

Ok, twee manieren:

Windows:

Start, Configuratiescherm, Spraak, geluid en geluidsapparaten, Geluiden en audioapparaten, tabblad Volume, Volume, klik Geavanceerd, Opties, vink Geavanceerde opties AAN, klik Geavanceerd, vink Digital Output Only UIT.
Simpeler & sneller indien ingesteld is Systeemvak, RechterMuisKlik Volume, ^ dan vanaf Geavanceerde opties.

RealTek:

Start, Configuratiescherm, Klassieke weergave, RealTek HD Audio Control, & daar even naar het vinkje Digital Output Only zoeken.

Met die eerste kon ik weinig, beetje verwarrend...

Met de 2e wilde ik beginnen, toen op een gegeven moment de errors om mijn oren vloog, en mijn pc opnieuw opstartte.. al mijn documenten weg ! :shocked:

ik wilde dus een oudere versie van de driver downloaden.. blijkt het dus een fijne virus te zijn, terwijl mijn virusscanner nog uit stond ( vanwege die andere post in deze topic ), vergeten aan te vinken.. Ondertussen is NOD32 aan he scannen.. mijn documenten ben ik kwijt, maar windows is nog steeds functionerend. Als ik alles weer terug heb kunnen draaien, kom ik weer terug op het huidige onderwerp.

Oh!.. Da's niet best!...

Drivers moet je gewoon hier uitzoeken & ophalen:

http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Waarschijnlijk eerst Akkoord aanvinken & Next hier:

http://www.realtek.com/downloads/do...=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Volgens mij krijg je die ook automatisch van Microsoft Update trouwens, & ongeacht van welke van die twee, het leuke audio-spul moet je ophalen bij de fabrikant van je computer of moederbord, dus:

Merk/model/type/versie van een of beiden?..

okee, paar uur bezig geweest, blijkt een " onschuldig virusje te zijn, die al mijn bestanden op verborgen heeft gezet ( vandaar dat ik dacht allemaal weg ). Dit is opgelost.

Ik download drivers altijd via de realtekwebsite ( al 5 jaar sinds ik deze pc heb ). En dat is altijd goed gegaan, tot vandaag.

De geluidskaart zit geïntegreerd in het moederbord,

Moederbord : Acer MRS600M
Computer: Acer Aspire T671 - sb7Z

Inmiddels ( vraag me niet hoe ) doet alles ( geluid) het weer, alleen zit ik nu met een smerig virus opgescheept.. dat word weer een topic openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan