realvnc: op één IP adres meerdere pc's zien (extern)

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Via de RealVNC-viewer kijk ik op de pc van iemand soms mee om gegevens op te halen. nu staat daar op locatie een tweede pc in hetzelfde netwerk. ik wil eigenlijk op beide pc's kunnen inlggen.
op pc1 draait het serverprogramma al.
kan ik dat nu ook op de pc2 installeren en via hetzelfde IP adres dan kiezen naar welke pc ik ga? of hoe werkt dit dan...?

Op de tweede PC kun je ook VNC server installeren, deze laat je echter niet op de standaardpoort 'luisteren' maar op bijvoorbeeld 5550, in de router van diegene maak je een mapping van poort 5550 naar de tweede PC. Als je dan het externe IP-adres met poortnummer 5550 in de VNC viewer kiest kom je op de tweede PC uit.

jaja...

mapping...?
en hoe toets ik dan in de viewer in?
graag wat meer uitleg hoe ik eea moet instellen.

en moet ik op pc2 ook in de firewall iets instellen of kijk ik dan a.h.w. "via" pc1 in het netwerk?

Een mapping stuurt een opdracht via een bepaalde poortnummer naar een IP-adres in het netwerk. poort 5901 zal naar PC1 leiden (standaard poort VNC server). Als je vanuit jouw PC het (extern) IP-adres van de 'andere kant' intikt bij VNC viewer, gaat deze via poort 5901 zoeken. In de router staat een opdracht om verzoeken via poort 5901 naar PC 1 te sturen. Een poort kan maar één keer in de router gemapped worden. Je zult voor de tweede PC dus een andere poortnummer moeten gebruiken, dit kan elk poortnummer boven de 1024 zijn. Dit kun je in VNC-server opgeven.

In VNC viewer geef je het poortnummer op via dubbele punt poortnummer (dus bijvoorbeeld 84.74.44.54:5902).

ok, ik ga het binnenkort even proberen, zal het resultaat hier melden.
in de firewall nog iets instellen?
thanks!

Laatst bewerkt:
Bij PC2 de gekozen poort toelaten.

nog geen toegang

Ben ik weer.
Ik heb vanmiddag RealVNC server op de 2e pc gezet en poort 5550 ingesteld.
In de firewall toestemming gegeven aan dit programma en daaraan deze poort gekoppeld (lokale toegang)
Echter ik probeer nu op de door jou beschreven maier toegang te krijgen [ip]:5550 maar kom er niet in.
Is er toch iets wat ik over het hoofd zie, ik denk aan een ingebouwde firewall in de router oid?

in de router van diegene maak je een mapping van poort 5550 naar de tweede PC. Als je dan het externe IP-adres met poortnummer 5550 in de VNC viewer kiest kom je op de tweede PC uit.

In de router moet je de gekozen poort (5550) ook naar de tweede PC routeren (mapping).

Dan is dat stukje me niet duidelijk. Ik meende uit je zin: "Je zult voor de tweede PC dus een andere poortnummer moeten gebruiken, dit kan elk poortnummer boven de 1024 zijn. Dit kun je in VNC-server opgeven." op te maken dat dat geregeld was door die opgave in VNCserver.

Kun je me stapsgewijs uitleggen hoe ik dat in de router moet instellen?

PC1 => VNC server met standaard instellingen (poort 5901)
PC2 => VNC server met andere TCP/IP poort (poort 5550)

In de router maak je een mapping aan voor poort 5550. De mapping van poort 5550 moet dan naar het IP-adres van PC2. Voor alle zekerheid, deze komen in de router van het netwerk van PC1 en PC2, dus niet in jouw router.

Als voorbeeld kun je de mapping van poort 5901 gebruiken, deze moet er tenslotte al in staan.

In de router maak je een mapping aan voor poort 5550. De mapping van poort 5550 moet dan naar het IP-adres van PC2.

Dit is voor jou zo logisch, maar voor mij abracadabra:
Hoe kom ik in de router, is de eerste vraag. Ik neem aan dat ik dat bij de provider (Solcon) kan opvragen?
En dan begrijp ik niet waar ik "mapping" kan vinden of wat dat is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan