Rebuild Raid-1 op Asus P5BV-C na defecte HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.vink

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
Ik draai Raid-1 op een server met een Asus P5BV-C Moederbord.
Omdat één schijf defect aangaf in de Intel utility wil ik deze vervangen.
Echter volgens het boekje moet ik de nieuwe schijf plaatsen en dan opnieuw opstarten.
Daarna zou ik met het Intel raid storage manager programma de Raid moeten herstellen.
De schijf wordt herkend en de LSI Logic Embedded SATA RAID Setup Utility geeft bij het opstarten aan inderdaad dat de raid op rebuild staat.
Echter de pc start niet op en blijft hangen met een zwart scherm waarin ik wel de muisaanwijzer zie, en kan bewegen. Maar verder gebeurt er niets. Haal ik de nieuwe schijf er af dan start de server wel op.
Iemand enig idee?

Hai dat is snel ;)
Ik kan vanuit dat programma zelf niet rebuilden. Hij geeft dat ook aan op pagina 5-15 van de handleiding, zie hier: http://www.manualowl.com/m/Asus/P5BV-C/Manual/271263
Zou opnieuw moeten opstarten en dan met het Intel programma de truc moeten uitvoeren.
Mogelijk dat het vanuit de Intel Bios utility wel kan maar ik weet niet of ik zomaar de jumper kan verzetten omdat de RAID met de LSI gemaakt is.
Overigens had ik 500Gb schijven in de server en nu ga ik naar 1Tb schijven dus ruimte moet het probleem niet zijn. Verder had ik al een hoop bestanden op een backupschijf geparkeerd zodat het rebuilden minder tijd in beslag zou nemen.
Nu het opstarten dus nog. :rolleyes:

Gelukt

Het is gelukt op de volgende manier.
Server opgestart en de nieuwe schijf daarna aangesloten.
Daarna in de Intel Tool de optie "Opnieuw scannen naar plug and play apparaten"gekozen(foto-1)Raid1-1.jpg
Toen "Raid volume maken op basis van bestaande harde schijf.
Resultaat is foto-2.Raid1-2.jpg

Ben uiteraard blij dat het voor elkaar is.
En jij hartelijk bedankt voor het helpen :thumb:

Mvgr, René.

Laatst bewerkt:
Ja, min of meer toevallig :o
Soms verwacht je niet dat het zo makkelijk kan zijn.

Toch iets te vroeg gejuicht. De server start niet op met de nieuwe schijf er bij. Zag er mooi uit in de Intel Console maar toch werkt het niet. Heb geprobeerd om de 2e nieuwe schijf op dezelfde manier toe te voegen maar eindigde met 2 raid configuraties in het scherm. Heb de server nu weer draaien op één schijf(de oude) die nog in orde is. Het weekend maar opnieuw beginnen :(

Beste Lange Pier,
Vandaag ben ik begonnen met de instructie van de link die je gaf in antwoord #4 (Intel)
Ben nu klaar met rebuilden en waarschijnlijk ga ik morgen verder.
Hou je op de hoogte :)

Dit gaat echt niet van een leien dakje. Rebuilden naar de grotere Harddisk wil niet lukken. Gaandeweg een foutje gemaakt dus schijven gewist. Ben nu sinds gisteren bezig om een image terug te zetten, data staat er wel op maar de server wil niet op starten. Probeer nu op de oude 500Gb de image terug te zetten kijken of die dan wil opstarten. Ik heb zo het idee dat er een probleem ontstaat zodra ik er een nieuwe 1Tb schijf bij plaats. Alleen begrijp ik niet echt wat het probleem zou moeten zijn. :confused:

Laatst bewerkt:
Ik geef het op.:( Heb nu de vraag maar bij Asus neergelegd of er mogelijk een compatibiliteits probleem is met Sata III schijven voor mijn moederbord. Ik heb nu echt alles geprobeerd van Clonen, rebuilden, image terugzetten en dat alles in Raid mode of single drive mode. Gelukkig draait de server nu nog op de overgebleven 500Gb drive.

Uiteindelijk een clean install gedaan.
Alles werkt weer naar behoren met de twee 1Tb WD's in raid-1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan