Rechterkant beeld valt weg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KevinHamer

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2011
Hey allemaal,

Vanmiddag had ik het idee mijn oude 19' inch monitor te vervangen door een HP LE1901W
(Widescreen). Deze draait als extra monitor op mijn HP Compaq nx7400 notebook
(met de instelling uitgebreid bureaublad). De monitor staat ingesteld als standaard monitor.

Wanneer ik de monitor op de hoogste resolutie zet (1440 bij 900 pixels) dan valt een
kleine strook aan de rechterkant van het scherm weg (ongeveer zo breed als de
Windows-klok). Ik heb gekeken op internet maar dit is toch echt de maximum resolutie
van het scherm!

Ik heb de drivers van de notebook ge-update, monitor drivers geïnstalleerd, maar niks
helpt.. Wanneer ik de monitor het beeld automatisch laat aanpassen (via de
knop op de monitor), vult hij wel mijn hele beeldscherm maar een strook ter grootte
van mijn Windows-klok valt buiten het scherm. Wanneer ik bijvoorbeeld het beeld via
de monitor naar links verschuif, krijg ik de missende strook ook niet te zien.. Het lijkt er
dus op dat bij de maximum resolutie een stuk van mijn beeld wordt afgeknipt :(

Nu heb ik redelijk veel verstand van computers, maar het lukt mij niet om dit probleem
op te lossen.. Weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Met de knoppen op de monitor zelf kun je ook e.e.a. aanpassen.
Dus probeer het beeld eens smaller of juist breder te maken met de configuratieknoppen van de monitor.
Even experimenteren, hoe het precies moet.

coenraad

Met de knoppen op de monitor zelf kun je ook e.e.a. aanpassen.
Dus probeer het beeld eens smaller of juist breder te maken met de
configuratieknoppen van de monitor. Even experimenteren, hoe het
precies moet.

Bedankt voor de reactie, maar dit werkt helaas niet op de monitor. Er bestaat een
mogelijkheid om het beeld te verschuiven, maar wanneer ik mijn beeld naar links
verschuif zie ik het nog steeds niet.. De functie dat ik mijn beeld zelf kan schalen
(dus horizontaal kleiner maken) is grijs en kan ik niet gebruiken.. Bij HP heet dit
overigens Custom Scaling..

Heb even geprobeerd de monitor van mijn collega aan te sluiten, maar die heeft
precies hetzelfde (is ook dezelfde monitor). Opvallend is dat als ik een print-screen
maak ik mijn Windows-klok wel in beeld zie? :confused:

Ik heb Firefox precies met mijn monitor uitgelijnd, zodat goed te zien is wel deel van
mijn scherm ik niet zie..

Laatst bewerkt:
Hey allemaal!

Inmiddels heb ik het probleem zelf kunnen oplossen.. Na lang zoeken op internet zag ik dat er meer mensen zijn met dit probleem.. Het is geen probleem met de software van de computer, maar met de monitor zelf.. De monitor geeft de zichtbare horizontale resolutie van 1440 pixels door aan het register, maar daarnaast komt er een regel mee dat het werkelijke beeld 1540 pixels breed moet zijn.. Een tweak in het register kan dit verhelpen:

Download het freeware programma MonInfo om de EDID (gegevensreeks) van je monitor uit te lezen: MonInfo.exe

Wanneer je dit programma opent kun je links (1) de actieve monitor aanklikken waarvan de resolutie gewijzigd dient te worden. Aan de rechterkant zie je vervolgens informatie verschijnen over de monitor. Scroll naar benedenen en kopieer alle data onder "Raw Data" (2)

Download vervolgens het programma DTD Calculator. Dit programma maakt het mogelijke wijzigingen aan te brengen in de huidige resoluties van je beeldscherm: DTD Calculator

Open het programma en klik bovenin op het tabblad "Interpret EDID". Plak vervolgens de zojuist gekopieerde data in het invoerveld (3). Klik de button "Interpret EDID" (4).
Het programma leest nu de gegevens van de monitor. Dubbelklik vervolgens op de DTD (5). Zoals je ziet worden de gegevens ingelezen in het programma (6).

Hier is te zien dat de horizontale start (H Start of Sync Pulse) van de monitor groter is dan het aantal actieve pixels (H Active Pixels) (6). Pas de horizontale start aan naar 3 pixels meer dan het aantal actieve pixels (in dit geval 1443) (7).

Ga vervolgens bovenin naar het tabblad "Registry Hack" en klik op de button "More" (8). er verschijnt nu een nieuwe regel, klik hier op "Get Calculated" (9). Het programma leest nu de zojuist ingevoerde wijzigingen. Klik nu op "Write DTDs to Registry" om de wijzigingen daadwerkelijk naar het register te schrijven(10).

De pc moet nu opnieuw worden opgestart.. Mochten de wijzigingen niet meteen zichtbaar worden, selecteer dan opnieuw de resolutie via Beeldschermeigenschappen van Windows. Alles moet nu werken!

LET OP: DIT IS VOLLEDIG OP EIGEN RISICO!

Deze tip heb ik uiteraard opgeslagen.
Bedankt voor de exacte uitleg.
:thumb:

Geen probleem! Baal er zelf ook altijd zo van als iemand wat vraagt en de oplossing heeft
gevonden, maar dit niet deelt met de rest.. Bij sommige monitoren zal dit vast aan te
passen zijn via het menu op de monitor zelf (horizontaal schalen), maar omdat dit de
"native resolution" van de monitor is wordt dit door HP uitgeschakeld :shocked:

Vreemd genoeg hadden zij zelf ook geen antwoord op dit probleem :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan