Rechtermuistoetsmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

flipflipsen

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2001
Berichten
221
Hallo Forum,

Vraagje. Als ik met de muis op een bestand sta, en ik click met de rechtermuistoets, dan krijg ik een menuutje.
In dat menuutje staat dus ook de optie ...openen met.
Voor een bepaald bestand staan er al 5 opties, waarmee ik de file zou kunnen openen. Er zijn echter al een paar programma's die niet meer op de computer staan. Waar kan ik dit wijzigen?

Dank u.
 
Daarvoor ga je via Deze Computer naar Lokaal station (C:), vervolgens naar Documents and settings\<je eigen gebruikersnaam>. Dan moet je in het menu Extra-mapopties\weergave ervoor zorgen dat je Verborgen mappen en bestanden kunt zien. Nadat je dat gedaan hebt staat er in het venster een map SendTo waarin alle koppelingen staan die je vervolgens kunt bewerken cq verwijderen.
 
Het is bijzonder handig om allerlei applicaties in dat menu te hebben staan. (Zie bijlage.)
Een bestandstype is altijd maar aan één applicatie gekoppeld, maar soms wil je een bestand met een ander programma openen.
Dat kan natuurlijk met dat andere programma, maar gaat veel sneller door rechts te klikken en voor "Openen met" te kiezen
Zo wil ik HTML bestanden meestal openen met Internet Explorer, maar ook vaak met Kladblok of Dreamweaver.
Door gewoon op een HTML bestand te klikken, opent het in IE. Door er met de rechter muisknop op te klikken, kan ik het ook heel snel met Kladblok of Dreamweaver openen.
Om een nieuw item aan het menu toe te voegen, klik je met je rechter muisknop op een lege plek in de map Send To. Vervolgens kies je Nieuw, Snelkoppeling en bladert naar het gewenste programma, bijv. C:\Windows\Notepad.exe. Klik op Volgende, type Kladblok in het venster en klik op Voltooien.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
SendTo is idd heel erg gemakkelijk. Zo kun je ook een bestand naar een bepaalde map kopiëren door een snelkoppeling naar die map te maken. Sanp eigenlijk niet waarom Microsoft dat mapje zo diep weggestopt heeft.
 
Nu ben ik nog aan het zoeken naar een manier om dat "Kopiëren naar" te veranderen in "Kopiëren naar/openen met"
Ik begrijp dat er in XP "Openen met" staat, maar ik gebruik nog 98 SE.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sidi
Snap eigenlijk niet waarom Microsoft dat mapje zo diep weggestopt heeft.
In de map Windows staat een tekstbestandje dat Tips heet.
(Ook geen plaats waar je direct gaat zoeken.:D)
Daarin staat het volgende:

Objecten verzenden met behulp van de functie Kopiëren naar
----------------------------------------------------------

U kunt elke snelkoppeling naar de map Kopiëren naar slepen.
Snelkoppelingen kunnen een printer, fax, netwerkstation of een
Windows-programma zijn. U opent de map Kopiëren naar door
eerst op Start en vervolgens op Uitvoeren te klikken.
In het venster Openen typt u Kopiëren naar SendTo ## waarna u op ENTER drukt.
Sleep met de rechtermuisknop het pictogram van
het item naar het venster Kopiëren naar. De snelkoppeling
komt in het menu Kopiëren naar te staan. Klik met de
rechtermuisknop op het pictogram van een document of map,
vervolgens op Kopiëren naar en tot slot op een menu-item.

U kunt bijvoorbeeld een koppeling naar Notepad.exe in de
map Kopiëren naar maken. Als u dan met de rechtermuisknop
op een document klikt, kunt u op Kopiëren naar en vervolgens
op Kladblok klikken.


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ze staan er beiden.

Als je in Windows 98 rechtsklikt op een bestand en daarbij shift ingedrukt houdt, verschijnt in het submenu, bovenaan, de mogelijkheid "Openen met.." Misschien niet helemaal wat je bedoelt maar het werkt wel.
 
Geplaatst door Sidi
Als je in Windows 98 rechtsklikt op een bestand en daarbij shift ingedrukt houdt, verschijnt in het submenu, bovenaan, de mogelijkheid "Openen met.."
Dat weet ik, maar als je daarop klikt, krijg je het venstertje waarin je uit allerlei programma's kan kiezen.
Ik bedoel eigenlijk de tekst "Kopiëren naar" die ik een beetje vreemd vind. (Zie bijlage.) Die zou ik dus willen veranderen in "Kopiëren naar/openen met".
Ik ben er alleen nog niet achter waar dat zou moeten. In het register kan ik hem niet vinden en met de zoekfunctie (Zoeken naar bestanden met de tekst) ook niet.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook gezocth maar kan niks vinden . In het boek De Windows Registry staat dat je wel de namen van opdrachten binnen een menu kan aanpassen maar de naam die een snelmenu-handler in een snelmenu plaatst niet. Maar de Registry is niet echt "mijn ding", om maar 's popie-Jopie Nederlands te gebruiken, maar misschien dat een ander het wel weet.
 
Geplaatst door Sidi
Heb ook gezocth maar kan niks vinden . In het boek De Windows Registry staat dat je wel de namen van opdrachten binnen een menu kan aanpassen maar de naam die een snelmenu-handler in een snelmenu plaatst niet. Maar de Registry is niet echt "mijn ding", om maar 's popie-Jopie Nederlands te gebruiken, maar misschien dat een ander het wel weet.
Ach, zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet, hoor.
Ik vind het gewoon wel leuk om een beetje in het register te rommelen af en toe.
Tijdens het zoeken kwam ik er zojuist bijvoorbeeld achter hoe je die overbodige knop "Ga naar" rechts op de adresbalk in IE kon weghalen. Die gebruikt niemand. Heeft het toch nog iets opgeleverd. :)
(Je schrijft dat het register niet jouw ding is, maar voor de geïnteresseerde die later deze thread leest: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main. Klik in het rechter venster met de rechter muisknop op ShowGoButton, kies Wijzigen en wijzig yes in no.)
In ieder geval bedankt voor het meedenken en -zoeken.:thumb:

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Openen met

Ik vindt al deze reacties erg leuk, maar de vraag ging niet over het kopieren naar, maar over openen met.

En dat openen met, is voor iedere bestandssoort anders. Maar juist omdat een bestand met meerdere applicaties geopend kan worden is het waarschijnlijk niet in een bestand te wijzigen.

Maar mijn vraag was dus: hoe krijg ik die applicaties die in het menu openen met voorkomen weer weg.
 
Re: Openen met

Geplaatst door flipflipsen
Maar mijn vraag was dus: hoe krijg ik die applicaties die in het menu openen met voorkomen weer weg.
Door ze te verwijderen uit de map SendTo. Hoe je die bereikt wordt in de eerste reactie van Sidi uitgelegd.
Je kunt de map SendTo ook bereiken door op Start en dan Uitvoeren te klikken. Type sendto in het invoervak en klik op Ok.
Hier vind je nog meer info over SendTo.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ho, ik zie wat over het hoofd, merk ik nu. Ik ging uit van het Kopiëren naar.. menu. Pas na de reactie van Guus zag ik op m'n eigen pc dat daar ook een menu Openen met.. aanwezig is. Guus kon dat niet zien met Win 98 maar ik wel met Win XP.. Je vraag was goed gesteld maar ik heb niet goed gelezen. Sorry.

Maar die koppelingen moet je volgens mij zoeken in mapoties\ bestandstypen. Daar staan alle geïnstalleerde programma's. Waarschijnlijk ook programma's die je intussen verwijderd hebt maar waarvan de koppeling van een bestand daar wellicht nog wel naar toe verwijst. Mogelijk kun je ze daar verwijderen.
 
Re: Re: Openen met

Geplaatst door Guus abc
Door ze te verwijderen uit de map SendTo. Hoe je die bereikt wordt in de eerste reactie van Sidi uitgelegd.

Guus.

Nope.. :) je hebt zelf aangegeven geen XP te gebruiken, maar 98SE.. in XP is dit anders dan in 98..

Je kunt dit volgens mij verwijderen in je register: Start>> uitvoeren>> regedit

hier zoek je in HKEY_CLASSES_ROOT\ naar je bestandstype, je drukt op het plusje ervoor, en dan op het plusje voor OpenList.. hier verwijder je de progrmama's die er niet meer op staan :)

Suc6,
Rodin
 
Geplaatst door Sidi
Maar die koppelingen moet je volgens mij zoeken in mapoties\ bestandstypen. Daar staan alle geïnstalleerde programma's. Waarschijnlijk ook programma's die je intussen verwijderd hebt maar waarvan de koppeling van een bestand daar wellicht nog wel naar toe verwijst. Mogelijk kun je ze daar verwijderen.

bij mapopties staan alleen 'geinstalleerde' bestandstypes, en alleen de rechtermuisknopmenu-items.. je kunt hier wel programma's kiezen om in de lijst te zetten, maar niet verwijderen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan