Record niet verwijderbaar in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

VennaS

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2016
Hoi allen

Ik heb een query gebaseerd op een tabel. Als ik deze query laat uitvoeren en ik probeer een record te verwijderen, zegt Access wel "bent u zeker?" etc, en zie ik dat het record inderdaad uit de query wordt gehaald.
Het gekke is dat wanneer ik de query sluit en terug open, het record er nog wél in zit.
Met andere queries heb ik dit probleem helemaal niet - je zou toch gewoon records uit tabellen moeten kunnen verwijderen in een query? In een form gelinkt aan deze query lukt het trouwens ook niet.
Is er één of andere instelling van de query die verkeerd staat? Ik heb al gezocht maar vind niets.

Ik heb de bewuste tabel en query in een aparte db gezet en versimpeld en wou deze in bijlage zetten maar dat lijkt niet te lukken.

PS - geen VBA code aub, ik kan geen VBA en dit moet "normaal" op te lossen zijn, daar het met andere queries (zelfs gebaseerd op dezelfde tabel) wel werkt.

Alvast bedankt

Venna

Dan zul je toch echt de db moeten posten. Verander de extensie naar .xlsb, dan mag de bijlage ineens 1Mb zijn.

Ok - hoe doe ik dit?
Met opslaan als staat xlsb er niet tussen.

Tx

Lees eens goed; er staat: Verander de extensie :).

ja - nogmaals - Hoe doe ik dit? :) Het is dus duidelijk van mijn vorige post dat ik het niet weet. Het enige dat ik weet om iets aan bestandstype te wijzigen is opslaan als. Het zou dus voor jou duidelijk moeten zijn dat ik het niet kan veranderen omdat ik niet weet hoe dit moet.
Kan je het gewoon even uitleggen aub?

De Extensie van een bestand (elk bestand dus) veranderen doe je in de Verkenner. Heeft niks met exporteren of welke functie dan ook te maken; gewoon klikken in de bestandsnaam en de nieuwe extensie intypen achter de punt. Dan is het wél handig als je de extensies ook ziet; de meeste gebruikers hebben de optie om extensies te zien uit staan, wat dus niet handig is.

Ik zie geen verwijderquery, alleen de selectiequery "Qry_BUIT_in verwerking GO". Wil je die ombouwen?

En gelijk maar antwoord op mijn vorige vraag: als ik die query ombouw naar een Verwijderquery, doet-ie het prima.

Nee ik wil die niet ombouwen want de query dient niet per se om te verwijderen. Het is de basis voor een formulier waarin de optie bestaat een record te verwijderen. Het gaat erom dat wanneer ik de query loop en dan een lijn selecteer en "Record Verwijderen" druk, dit niet lukt en in alle ander queries wel. Ik hoef toch niet per sé een verwijder query te maken hiervoor?

Ik kan het niet goed uittesten, omdat je gebruik maakt van (mijn cursus zeker nog niet gelezen? :D) keuzelijsten in tabellen. (ja, in mijn ogen een behoorlijk grote zonde ;) ) . Daardoor struikelt hij bij het verwijderen.

Nee ik heb je cursus nog niet gelezen... Wat moet ik dan doen nu? Een subform maken ipv keuzelijsten elke keer of zo? Waarom is die functionaliteit er dan in als het niet werkt? Waarom werkt het dan wel met andere queries?

Laatste update: nadat alle velden waren omgezet naar tekstvelden (behalve natuurlijk de keuzelijsten op basis van lijst met waarden), en de velden (deze keer alle) opnieuw waren toegevoegd, gaat het verder prima. Blijkbaar zit het probleem er in dat je (minstens) één verplicht veld vergeten bent toe te voegen aan de query. Dan mag je namelijk een record niet verwijderen. Je moet dus álle velden dan in de query hebben staan.

En nog even wat antwoorden op de vragen die je in je laatste berichtje heb gesteld, en die ik niet gezien had omdat ik zelf al een antwoord aan het kloppen was :).
Waarom is die functionaliteit er dan in als het niet werkt?
Dat is een goeie; Microsoft is de laatste jaren bezig allerlei onzin (en dan bedoel ik dus hele vette onzin) in Access aan het bouwen, die volslagen niet-compatibel is met normaal database ontwerp. Denk dus aan die keuzelijsten in tabellen, aan velden met meervoudige waarden, rapporten waarmee je records kunt muteren etc. Vroeg of laat ga je jezelf daarmee in de vingers snijden omdat je te maken krijgt met de gevolgen daarvan. Keuzelijsten zijn ontworpen voor formulieren, en daar doen ze het perfect. Je kunt op een formulier allerlei leuke trucs uithalen met keuzelijsten, zoals filteren op een andere keuzelijst etc. Waarom dan toch in een tabel gebruiken? Geen idee. Mijn opvatting is: een tabel is een gegevensbak. Je wilt altijd kunnen zien wat daar letterlijk is opgeslagen. Zet je daar een keuzelijst op, dan zie je een alias, bijvoorbeeld de klantnaam, en niet meer het KlantID. Ga je exporteren, naar Word of Excel bijvoorbeeld, dan exporteer je altijd de letterlijke inhoud van het veld. En dus niet wat je ziet: de klantnaam. Idem dito met filteren; een veld met een keuzelijst op basis van KlantID kun je nooit filteren op de klantnaam, maar moet je altijd filteren op het KlantID. En wat zie je nu net niet? Precies, dat KlantID!

En zo kan ik nog wel even doorgaan.... Ik vermoed dat er bij elke nieuwe Office versie een vette prijs staat te wachten op de ontwikkelaar die de grootste onzin als nieuwe 'feature' in Access heeft weten te bouwen :). Dat is de enige logische verklaring die ik heb voor de enorme hoeveelheid onzin die ze er de laatste jaren in hebben weten te krijgen...

Maar sommige velden zijn data.. die kunnen toch in de tabel niet worden omgezet naar tekstvelden?
En een query dient toch net om bepaalde velden uit een tabel te selecteren? Waarom moet ik ze dan allemaal toevoegen?
Is er geen handigere oplossing?

Ja ik ben nog niet ervaren genoeg in Access om te weten hoe ik dan een keuzeveld in een formulier moet krijgen zonder het zo in te stellen in de tabel vrees ik.
Ik heb één basic cursusje gevolgd en heb het voor de rest zelf moeten uitzoeken dus vandaar gebruik ik die functies natuurlijk wel.
kan je die versie die bij jou dan wel werkt eens doorsturen? Want bij mij lukt het niet door alle velden toe te voegen en ik ga echt niet mijn Datum/Tijd veldjes in tekst veranderen ..

Ok ik heb gewoon een nieuwe query gemaakt en daar alle velden in toegevoegd en nu lijkt het wel te werken.. Bedankt!
Waar vind ik die cursus van je?

Ja ik ben nog niet ervaren genoeg in Access om te weten hoe ik dan een keuzeveld in een formulier moet krijgen zonder het zo in te stellen in de tabel vrees ik.
Het is veel moeilijker om een keuzelijst in een tabel te krijgen dan op een formulier :). Maar aangezien je ze al hebt gemaakt, is het maken van het formulier een stuk simpeler want dat neemt de eigenschappen van de tabel over. Dus je formulier krijgt automatisch óók de keuzelijsten. Die je dan vervolgens (nu zeker ;) ) weer uit je tabel kunt verwijderen door die velden om te zetten naar een tekstveld. Dat doe je bij de eigenschappen van het veld op het tabblad <Opzoeken>. Daar staat nu ofwel tekstveld (goed) ofwel keuzelijst (fout dus). Als je daar tekstveld kiest, ben je gelijk klaar; de keuzelijst verdwijnt en je tabel werkt als een zonnetje. Heeft dus verder geen invloed op je formulier.

en ik ga echt niet mijn Datum/Tijd veldjes in tekst veranderen
En dat heb ik dus nergens gezegd.... Ik zeg alleen maar dat je het type van het veld moet aanpassen :). Zoals dus hierboven staat uitgelegd. Bovendien ís een datumveld altijd een tekstveld, dus daar kun je niet aan/mee klooien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan