Record selecteren uit zoekscherm keuzelijst en weergeven in veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
171
Graag zou ik een opdrachtgeverszoekfunctie inbouwen.
Dit houdt in het kort het volgende in:

Tabblad met veld 'Opdrachtgever', hiernaast staat een Knop (bijschrift: zoeken opdrachtgever). Bij het indrukken van deze knop moet een formulier verschijnen (met keuzelijst, met klantenrecords) waaruit een klant geselecteerd kan worden dmv aanklikken Knop (bijschrift: selecteren).
De geselecteerde klant moet vervolgens verschijnen in het veld 'Opdrachtgever' op Tab1.

De keuzelijst met klanten is gereed, vraag me alleen af dmv welke programmeercode ik de klant kan selecteren uit de keuzelijst en kan weergeven in veld 'Opdrachtgever' op Tab1?
Zie toelichting in bijlage pdf ('ZIP-Bestand').

BVD.



Bekijk bijlage Uitleg.pdf
 
Vervang de knop door een Opzoeklijst met Keuzeveld; waarom zo gruwelijk ingewikkeld?
 
Wat je noemt is de makkelijke oplossing. Alleen niet de meest gebruikersvriendelijke. Er komt dan een enorme waslijst met data tevoorschijn. Bij dergelijke applicaties is het normaal om een zoekfunctie in te bouwen bij het selecteren van klanten. Het is ook fraaier zoeken voor een gebruiker...

Heb je hier ideeën voor vanuit Access om dit te realiseren?
 
Wat je noemt is de makkelijke oplossing. Alleen niet de meest gebruikersvriendelijke. Er komt dan een enorme waslijst met data tevoorschijn
Dan gebruik je de keuzelijst verkeerd, of de verkeerde tabel. Een keuzelijst kan zo'n 50000-60000 rijen (records) laten zien, afhankelijk van de hoeveelheid tekens. Heb je er zoveel of meer, dan helpt zoeken op een los formulier echt niet om dat makkelijker te maken. Want dan heb je een nog veel grotere lijst nodig om uit te zoeken. Bovendien: als je een keuzelijst goed instelt (er vanuit gaande dat het met die klantenhoeveelheid wel mee valt) dan zoek je op basis van de letters die je intypt. Dus als de naam met 'vr' begint, dan hoef je die letters maar in te vullen om naar de records te gaan die daarmee beginnen. Veel fraaier kan het echt niet. Jouw oplossing vraagt nogal wat handelingen van de gebruiker

Handeling 1:
Bij het indrukken van deze knop moet een formulier verschijnen (met keuzelijst, met klantenrecords)
Handeling 2, Formulier is verschenen (kost tijd, bij een grote tabel) en klant moet nu door een enorme tabel gaan scrollen:
waaruit een klant geselecteerd kan worden
Handeling 3, en als de klant is gevonden, moet hij het record selecteren, meestal met klikken:
dmv aanklikken Knop (bijschrift: selecteren).
Handeling 4 waarin het formulier gesloten moet worden, dus je hebt daar een knop <sluiten> voor nodig waar de gebruiker naar toe moet met de muis:
De geselecteerde klant moet vervolgens verschijnen in het veld 'Opdrachtgever' op Tab1.
En het invullen op het eerste formulier moet dan uiteraard met VBA gebeuren.
Maar dat je een keuzelijst niet gebruiksvriendelijk vindt en dit wel.....
 
Laatst bewerkt:
De insteek is een compact CRM-Systeem (waarbij ook contactpersonen kunnen worden onderhouden en vanuit het dialoogvenster naar verschillende detailgegevens van de klanten kan worden doorgeklikt etc.).

Maar akkoord zo, ik los het voorlopig dan op via de keuzelijst. Binnen een apart scherm (tab), kan de gebruiker dan klanten/contactpersonen onderhouden en toevoegen.
 
Je geeft nu een heel andere insteek als in je originele vraag. Goede kans dat ik ongeveer hetzelfde antwoord zou geven, want ik heb toch het vermoeden dat je die klantgegevens op dat tabblad gaat zetten. Je zou bijvoorbeeld alle aan een klant gekoppelde gegevens in subformulieren in tabbladen op je klantformulier kunnen zetten, dan heb je eigenlijk gelijk alle gegevens netjes bij elkaar zonder ingewikkelde (overbodige) truuks uit te halen.
Leg eerst je informatiebehoefte vast, zorg dat datgene wat automatisch getoond kan worden dat ook doet (juiste relaties en subformulieren) en kijk dan wat er niet werkt; dat moet je dan automatiseren. Uit jouw vraag maak ik op dat je het proces niet voldoende doorgedacht hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan