Record zoeken en bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ambie

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2008
Via een knop zoeken in mijn formulier zou ik een reeds ingebracht record (in tblControles), willen terug oproepen en bijwerken. Dus geen nieuw record.

Het IMO nummer komt verschillende keren voor in de tblControles, gezien het schip verschillende keren per jaar binnenkomt en dus verschillende keren in

de tblControles voorkomt. Ik zoek dus wel het laatste ingevulde record van dit schip. Misschien zoeken op IMO nummer en op datum?

Bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zoeken met de knop zoals je die gemaakt hebt (die overigens niks doet, omdat er geen code in staat en het formulier in Gegevensinvoer, zodat er niks te zoeken valt) zoekt altijd op één veld. Je kunt dus met die knop niet op meerdere waarden tegelijk zoeken. Dan moet je een filter maken, dan kan het wel.

Ik weet dat de knop geen code heeft, daarom stel ik hier de vraag.

En het antwoord heb ik ook al gegeven: kan niet :)

ow, dus een reeds ingevuld record kan alleen bijgewerkt geworden in de tabel zelf, dus niet dmv een formulier?

Je haalt een aantal zaken door elkaar: een record bewerken kan (net als invoeren) prima met een formulier. Zoeken daarentegen (en daar ging je vraag over) doe je op basis van één specifiek veld. Eventueel kun je met <Volgende zoeken> een ander record opzoeken. Maar dat heeft niks met bewerken te maken.

Het is inderdaad dat wat ik wil. Een record bijwerken via een formulier. Maar hoe roep ik dat specifiek record dan op?

Je zou kunnen beginnen met het maken van een zoekknop via de wizard. Dat werkt in beginsel al heel aardig met dus de restrictie dat je zoekt op één veld. Alternatief is een filtering maken met meerdere selectievelden, maar eigenlijk werkt dat alleen maar goed op een doorlopend formulier dat je niet hebt. Je wilt namelijk gelijk kunnen zien welke records er overblijven bij een filtering.
Alternatief is nog om een extra zoekveld in je query te maken waarin je de zoekwaarden combineert in één veld, bijvoorbeeld IMO + Datum. Dan kun je daar op zoeken, en vind je gelijk het juiste record, als er tenminste maar één combinitie per datum mogelijk is.

Het is niet de zoekknop van access zelf dat ik bedoel. In feite heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Het moet in feite een keuzelijst zijn waar ik kan uit kiezen op IMO nummer en datum. Maar als ik in besturingselement dit plaats "=[cboIMO].[COLUMN](1)", wordt de cel wel automatisch ingevuld, doch kan ik hem niet invullen en opslaan in hetzelfde record, als er niets staat.

Voor alle duidelijkheid nog een keer: Ik wil een gedeeltelijk ingevuld record oproepen in een formulier. Enkele lege velden wil ik invullen. Dit opslaan in hetzelfde record.

Verkeerd uitgedrukt is inderdaad zacht uitgedrukt :)
En toch blijft het antwoord ongeveer hetzelfde. Je moet het verschil herkennen tussen een keuzelijst die is gekoppeld aan een tabelveld, en een keuzelijst die je gebruikt om te zoeken. Nu heb je alleen de eerste variant gemaakt, en die gebruik je ook voor de tekstvelden. Een (zoek)keuzelijst is niet-afhankelijk, en gebruik je alleen om een record op te zoeken. Vandaar mijn herhaalde voorstel om dat met de wizard te doen. Dan heb je een prima werkende basis, die je dan kan aanpassen. Maar eerst de eerste stapjes doen voordat je over de hindernissen gaat ;)

Hierbij een testformuliertje met keuzelijst. Ik heb 3 tekstvakken geprobeerd, doch het lukt me niet.

Bijlagen

De reden dat je geen zoek keuzelijst kunt maken is omdat je het formulier a) nog steeds opent in Gegevensinvoer zodat er niks te zoeken valt en b) omdat het formulier niet is gebaseerd op een tabel maar op een 'ingebakken' SQL. Gebruik ofwel de tabel [tblControles] (er is zo te zien geen reden om dat niet te doen) of sla de query op en gebruik de opgeslagen query.

Bijlagen

Mooi mooi. Wanneer er velden bijkomend worden ingevuld, wordt dit opgeslaan in hetzelfde record. Ik denk dat ik nu toch een ander formulier zal moeten maken (zoals eerst) om een nieuw record (Nieuwe controle) te maken. Klopt dit?

Nee, dat zou ik zeker niet doen. Elk formulier kun je gebruiken om records toe te voegen: simpel op de knop <Nieuw record> klikken. Desnoods maak je met de wizard een extra grote knop die dat doet. Dus om daar nu een nieuw formulier voor te maken....

Dit is een fulltime job zeker Michel? Je bent hier de enige die raad en tips heeft! Mooi werk :thumb:

Wat denk je van het huidige bestand?

Bijlagen

Als het bestand wordt geopend, zijn de velden in het formulier ingevuld met record 1. Kan dit niet veranderd worden zodanig dat ze blanco zijn?

Ofwel je gebruikt het formulier om records te bekijken, ofwel je wilt met een leeg formulier beginnen. Je had de laatste situatie, en je hebt nu de eerste. beide kan niet, en eerlijk gezegd vind ik het een totaal oninteressant probleem. Wat maakt het uit of je nu niet gelijk in een nieuw record zit? Desnoods maak je een apart startformulier met aparte knoppen voor beide formulierfuncties.

ok no problem. Bedankt voor je hulp Michel. Zijn er nog zaken die je zou veranderen in het laatst toegevoegd bestandje?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan