Records dubbel in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie59

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2008
Ik heb een klein programma waarbij facturen en offertes gemaakt kunnen worden.
Alle relaties zijn in orde en toch geeft hij bij een rapport dubbele records.
Hij koppelt via ordernummer en er komen gewoon 3x hetzelfde artikelnummer met hetzelfde ordernummer onder elkaar te staan.

Ik zoek een mogelijkheid om geen dubbele toe te staan in een rapport.
Graag uw advies.

MVG Frank.

Waarschijnlijk heb je een groepering verkeerd staan. Dat is zonder de db erbij lastig te zien. Sowieso heb je in je query duplicaten van de klant, maar dat los je op met groeperen. Als je toch dubbelingen hebt, zit er wellicht een tabel teveel in je query

records dubbel in rapport.

De opbouw is zo:

Relaties, hieraan gekoppeld orders en aan deze orders zitten orderregels.
Het rapport laat de order zien, met de orderregels.
Eigenlijk heel simpel, maar toch gaat het fout. Ik heb niet gewerkt met een query.

Ik heb zitten zoeken inderdaad naar groeperen, maar kan niets vinden van dubbelen uitsluiten of zo iets.
Als ik alle orders wis en opnieuw begin, gaat het de eerste keer goed, daarna worden de orderregels steeds meer.

De opzet Relaties --> Orders --> Orderregels is in beginsel goed. Voor een rapport zou ik dan een query maken met daarin velden uit Relaties (hoofdniveau), Orders (1e niveau) en Orderregels (de artikelen; 2e niveau). In de query zie je dan per rrecord alle gegevens van de bovenliggende niveaus (herhaald) terug, maar dat geeft niet. Hoort zelfs zo :). Dus als een relatie 3 orders heeft, met daarin resp. 4, 5 en 3 bestelde artikelen, dan zie je voor deze relatie in de query 12 records.
Maak je vervolgens een rapport op deze query, dan groepeer je eerst op Relatie (1e niveau), en voeg je daarna een groep toe voor de Orders en daarna voor de Orderregels. Eventueel kies je er dan voor om elke order op een aparte pagina te laten beginnen (lijkt mij eerlijk gezegd logisch) zodat je voor elke order een aparte factuur/offerte kunt versturen.
is allemaal met standaard functionaliteit van Access te maken. Gebruik je géén (opgeslagen) query, dan kun je dezelfde query uiteraard ook maken tijdens het bouwen van het rapport, maar dan mis je wel wat extra functionaliteit omdat je dan een SQL string als bron gebruikt, en niet een vaste query.

record dubbel in rapport

Dank je voor je bericht, ik ga het vanavond meteen uitproberen.

Fijne dag.

Met groeten Frank

dubbele bestanden

Dank je wel voor je advies, Het werkt perfect.

Met vriendelijke groet,

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan