Records dubbel opslaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carloj

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2015
Ik heb een productie planning, nu komt het best vaak voor dat product 1 op 2 machines moet. Nu wordt deze er dan gewoon 2x ingezet met een andere machine.
Bijv.

Artikel: product1
Stuks: 400
Datum: 22-06
machine: 1

Datum: 22-06
machine: 2

Nu wil ik dat het eigenlijk mogelijk is om een 2e "machine" in mijn invul formulier te hebben. Alleen moet deze dan wel opgeslagen worden op het zelfde kolom. Dit ivm met de query's , rapporten en analyse systemen die er achter zitten.
Ik heb al geprobeerd om gewoon een extra kolom 2emachine in te voegen in de tabel. Alleen komen ze dan op het rapport onder elkaar te staan in plaats van los. Ook als ik het eerste afmeld gaat hij bij de 2e ook meteen weg.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Laatst bewerkt:
Geen idee wat je wilt. Een produkt is m.i. een fysiek ding waar je er 400 van besteld en die in de kast liggen. Die worden niet afgemeld.... Dat doe je met meldingen en zo. Die dan weer niet in de kast kunnen liggen.

Hoe het hier werkt:
Een product wordt hier gemaakt. Het product wordt gepland om vandaag bewerkt en verpakt te worden op bewerkingsmachine 1 en verpakkingsmachine 2.
Als product bewerkt is tot eindproduct wordt hij bij machine 1 afgemeld(van de planning afgehaald). Dan weet de planner dat het product klaar is om te verpakken. is het product verpakt dan wordt deze ook weer afgemeld.

Dan snap ik niet waarom je er 2 records van maakt; lijkt mij een heel onhandige werkwijze. Want als ik je goed begrijp, kan een product nooit op 2 machines tegelijk zijn. Sowieso lijkt mij het productieproces er een van een aantal te doorlopen stappen die vast liggen, dus als stap 3 klaar is verandert de status van het product naar stap 4 etc. Dus in dat proces verander je ook in het bestaande record de machine.

Ik snap dat het niet echt logisch klinkt, en ik snap je status ook.
Reden hiervoor is dat op het begin van de dag de planning wordt uitgedraaid voor de productie partijen. Hierop moet dus staan op welke machine wat gemaakt worden en op welke het verpakt wordt. Dus de status heeft geen nut voor de productie, het is puur voor de planner om te zien wat er nu gemaakt wordt(de planner kan zien wanneer iets klaar is).

Ik heb er ook een tijdje over na gedacht en de makkelijkste mogelijkheid zou zijn om het record 2x op te slaan met andere machine.

Je zou bijv net zoveel check vakjes kunnen maken als er stappen zijn.
Gaat een product naar de volgende stap dan vink je die aan en met het vinkje zetten activeer je via de klik actie meteen een code waarmee je het vorige vinkje weghaalt. Het laatste vinkje is een "gereed" vinkje...
Zo een uitcode is super simple voor een vinkje uitzetten.

Als het keuzevakje klik1 heet en de volgende klik2
Dan is de actie die gebeuren moet bij aanklikken iets als:

klik1=FALSE
klik2=TRUE

(ik heb een Engelse versie...)
Dus daarmee zet je het vorige vinkje uit en de huidige aan.
Kan zijn dat klik2=TRUE niet eens nodig is, want die klik je zelf aan...
Laat hem eerst maar weg dus.

Hoi Andre,

Ik had al vink vakjes :) ,Het product wordt afgemeld via een selectiebox.
Alleen mijn planning gaat per machine en niet per product. Het is dus dat er bijv. 10 gegevensbladen zijn als subformulieren. Elke gegevensblad is één machine. Dit is gedaan omdat, aan het begin van de dag de planning totaal per machine uitgedraaid wordt.

Ik snap dat je een planning wilt maken, maar dan nog: één record per product aanhouden! Het is een beetje onzinnig en druist tegen alle normalisatiebeginselen in om maar van alles en nog wat te gaan kopiëren. Dat betekent doorgaans dat je structuur niet deugt. Daar zou ik dus eerst naar kijken!
In deze situtatie (vaste planning van je producten) moet je dus een productieproces hebben waar je de tabel Product dan aan koppelt. Elke stap in je productie krijgt dan een eigen record in de tabel [Productieproces] en daar zit dan ook een machineID en een productID aan vast. Het lijkt mij niet zo lastig om dat netjes te maken. Ik zou meer moeite hebben met de spaghetti-oplossing die je nu hebt :)

@André: selectievakjes gebruiken als radiobuttons is een heel slecht gebruik van selectievakjes... Gebruik in dit soort oplossingen Keuzerondjes.

Elke stap in je productie krijgt dan een eigen record in de tabel [Productieproces] en daar zit dan ook een machineID en een productID aan vast.

Zo wordt het nu gedaan. Alleen wordt dit nu per "record" apart ingevuld. Het was mijn vraag of dit niet gemakkelijker kon.
Hiervoor was mijn idee dus om een record te dupliceren alleen dan met een andere machine.
Voorbeeld:

Invul scherm:
Datum:22-6
Machine: 1
Machine2: 4

Uitkomst:
Id:1
Machine: 1

Id:2
Machine: 4

Ik heb geen idee waar we nu naar zitten te kijken. Maar ik blijf vermoeden dat je nog steeds denkfouten maakt. Als een proces uit meerdere (pak-m-beet 7) stappen bestaat, dan heb je ook meerdere (7 dus) records nodig om het proces goed vast te leggen. In dat geval heb je een hoofdformulier voor je proces met daarin Procesnummer en ProductID. In een subformulier zet je dan de verschillende procesgangen (worden dus 7 records) waarin automatisch (gekoppeld immers op ProductID) het product wordt ingevuld en je met een keuzelijst de machine kiest. Allemaal nogal basic stuff, wat mij betreft. De procesgangen kun je in dat formulier nog wel enigszins logisch opbouwen, want de volgorde van de stappen ligt waarschijnlijk wel vast, en wellicht (het gaat tenslotte om je planning) de datums/tijden ook. Dus dat is allemaal te regelen.

Er bestaan hier geen stappen, het gaat per machine. De planning gaat niet per product maar per machine. 50% van de producten gaat maar door 1 machine.
Elke machine heeft een eigen naam. Iedereen die te maken het met het productie proces weet welke machine wat doet.
Als ik nou jou voorbeeld neem zoude er dus 7 records gemaakt moeten worden met hetzelfde product/stuks/datum. De planner zou dan dus 7x het zelfde moeten ingeven op de machine na. Mijn vraag is dus kan dit niet zo gemaakt worden dat hij maar 1x het product/stuks/datum in hoeft te vullen.

Ik zal is wat screen shots maken.
Invul scherm:
invul.png
Hoofdscherm met gegevensbladen
ppl.png

Hoe ik het zou willen:
invulw.png
Alleen zou productie lijn en verpakking lijn alle 2 op een aparte record moeten staan onder het zelfde veld.

Laatst bewerkt:
Als ik nou jou voorbeeld neem zoude er dus 7 records gemaakt moeten worden met hetzelfde product/stuks/datum.
Nee dus, dan heb je het verkeerd begrepen. En jouw beschrijving en plaatjes onderschrijft eigenlijk mijn stelling dat je verkeerd werkt. Je hebt (in mijn ogen dan) producten die je maakt en die doorlopen een proces. Die processen leg je vast en daar volgen een aantal stappen uit. Als een proces maar door één machine gaat is dat prima; dat proces heeft dan wellicht maar 4 stappen. Een ander proces dat door meerdere machines gaat volgt dan 7 stappen. In het eerste geval zet je in de tabel [Productieproces] 4 records en in het tweede 7. Per product volg je één procesgang, en dat bepaalt het aantal records in het subformulier. In je hoofdformulier leg je maar één keer een product, datum, aantal etc. vast. En welk proces je gebruikt.

Die processen leg je vast en daar volgen een aantal stappen uit.
Zoals ik al zei, er zijn geen stappen. Elke machine kan maar 1 ding. Produceren of verpakken dus het gaat maxima door 2 machines.
Product 1 wordt gemaakt op machine 1 en daar houdt het bij op. Het is niet zo dat het product een bepaald aantal bewerkingen heeft.

Je blijft verkeerd denken... Op het moment dat een product van machine 1 naar machine 2 gaat (en daar ging je vraag over) heb je een proces. En processen bestaan uit stappen.

Je snapt me niet. Maar ik hou het wel hoe het nu is, toch bedankt voor het meedenken.

Wij hebben je db niet en moeten het dus doen met de informatie die we van jou krijgen. Wil je beter antwoord, dan moet je een db meesturen. Dan zien we wellicht beter wat er aan de hand is. Volgens (nog steeds...) mij verwar je handelingen met processen. En zolang je dat doet, blijf je nog wel even doormodderen :).

klopt helemaal, maar ik kan de db niet uitgeven. Daarom hou ik er ook mee op :)

@André: selectievakjes gebruiken als radiobuttons is een heel slecht gebruik van selectievakjes... Gebruik in dit soort oplossingen Keuzerondjes.
Als je een pure een of andere moet hebben... .dan wel, maar ik kom nog wel eens situaties tegen dat ze beiden aangevinkt moeten staan en dan vind ik mijn oplossing net iets handiger en zet de "uit" code heel simpel neer op die plaats waar het alleen echt moet. (bijvoorbeeld bij vervoergevarenklassen kan iets in 2 klassen staan, maar het kan er ook een zijn. Als je dat vervolgens aanvult met een opslag temperatuur optie.... daar heb je dan weer maar een optie.... onder een bepaalde T1 of T2, wat in die sectie dan ook weer bij ons gecombineerd wordt met een activiteitsrisico van bepaalde types om stoffen gescheiden te houden... Dan moet ik elke keer bedenken... radio of niet en hoe moet ik het dan inrichten, want het kan ook geen optie zijn om het makkelijk te maken... en dan is mijn oplossing imho wat makkelijker...
Formeel heb je wel gelijk, maar dit werkt ook uitstekend.

.... maar ik kom nog wel eens situaties tegen dat ze beiden aangevinkt moeten staan
Dan spreek je ook niet over een situatie waarbij maar één optie aan mag staan. Dan heb je dus een meervoudige keuze :).

Dan spreek je ook niet over een situatie waarbij maar één optie aan mag staan. Dan heb je dus een meervoudige keuze :).
Twee is ook een meervoudige keuze... meer dan 1.. ;)

Er wordt een opslagcode gegeneerd als er geen keuze temperatuur gemaakt wordt.. op die manier is die niet kritische opslagtemperatuur de default... om te voorkomen dat mensen vergeten een keuze te maken en het scheelt veel werk...
Met de startknop staan de defaults er in een klap in inclusief de stabdaardtemperatuur.
Bewust beneden T1 of T2 kiezen dus een extra optie, staat standaard "uit" (immers de default is anders, dus idd 3 opties) of anders kiezen uit een van de 2.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan