records kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie59

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2008
Ik heb een database "inname reparaties" Hier worden de reparaties ingeboekt. Aan deze reparaties is een tabel "reparatiemutaties"gekoppelt. Hier worden de werkzaamheden per reparatie genoteerd. Dit zijn werkzaamheden en artikelen met een verkoopprijs.
Alles hangt aan een ordernummer.
Nu wil ik graag als de reparatie klaar is dat er automatisch een factuur gemaakt wordt en de regels waar een bedrag ingevuld is moeten dan overgezet worden naar een factuur.
De factuur krijgt nu een nieuw ordernummer en nieuwe orderregels. Ik heb een query die uit de tabel "reparatiemutaties" de regels ophaald waar een bedrag ingevul is. Dit gaat allemaal goed. Maar ik wil nu graag dat bij het maken van de factuur de orderregels van de factuur gevuld worden met de regels die in de query staan.
1 regel gaat wel, maar hij moet ze allemaal doen. Heeft iemand een idee of een stukje vba waar ik iets uit kan halen. Ik hoor het graag.
MVG Frank

Ik snap het probleem niet helemaal: je hebt een query die alle noodzakelijke records uit de reparatiemutatie tabel haalt. Deze kopieer je neem ik aan naar de Factuurtabel. En in die facturentabel heb je neem ik aan een factuurnummer. Als je dat factuurnummer koppelt/kopieert aan/van je reparatiemutaties, dan heb je toch in je factuur alle faactuurregels? Waar zit 'm dan het probleem?

Ja, dat klopt wel. Maar er is een probleem. De ordernummers is de rode draad door de database. Elke handeling"reparatie",RMA", Kassabon", "Factuur"; "Huisbezoek"etc. heeft een eigen ordernummer. Op deze manier kan ik "als ik een klanthistorie opvraag"precies zien wat hij gekocht, of heeft laten doen.
Alleen kan ik het ordernummer van de reparatie niet gebruiken voor een factuur, omdat er dan een reparatie en factuur aan hetzelfde ordernummer hangen. De functie klanthistorie werkt dan niet meer( denk ik ).
Bij het maken van een "reparatiefactuur"moet hij een nieuw factuurnummer en ordernummer pakken. Dit gaat goed. Alleen moet hij dan de orderregels uit de reparatie, de zgn reparatiemutaties omzetten in "Factuur orderregels".

Het is een beetje moeilijk misschien, maar ik kan de database niet opsturen, die is 746 mb.Ik heb een form. met een query waar de reparatiemutaties instaan. stel dat er 5 regels zijn, dan moet hij voor elke regel die aanwezig is een nieuw record maken bij factuurorderregels en de inhoud kopi�ren van de reparatiemutaties.

Grofweg:
reparatie is klaar en heeft 5 reparatiemutaties.
1. maak nieuwe order en koppel deze aan de klant.
2. maak onder dit laatste ordernummer een nieuwe factuur.
3. ga zoeken naar de 1e reparatiemutatie en maak hiervan een nieuwe factuurorderregel en kopieer de inhoud van de reparatiemutatie, zijnde omschrijving en bedrag, naar de factuurorderregel.
4. ga zoeken naar de 2e reparatiemutate en voer hetzelfde uit als bij nr. 3
5. bij de laatste reparatiemutatie stoppen.
-

nr. 1.2. is geregeld
3.4.en 5 is nog een probleem om dit in vba te krijgen.
alvast bedankt gr frank

Volgens mij heb je een db die volslagen niet genormaliseerd is, met zoveel kopieëen van in essentie dezelfde gegevens. En dan wil zo'n db uiteraard ook wel groeien...
Op het moment dat je stap 2 uitvoert, weet je het reparatienummer (oud) en het factuurnummer (nieuw). Als je de records gaat kopieëren gebruik je neem ik aan een toevoegquery. Daarbij zoek je dan de reparatiemuties op in de tabel op basis van het reparatienummer, en je voegt dus het veld Factuurnummer toe i.p.v. het reparatienummer. Lijkt mij een simpele query.

Dank je voor je reactie. Er zitten ruim 80 rapporten in de database met enkele afbeeldingen, dat schiet ook wel lekker op.
Maar ok, ik ben al bezig geweest met een toevoegquery, maar ik wist niet of dat de juiste manier was. Het was me niet gelukt, maar als ik weet dat het op die manier kan gaan, dan ga ik dat nog eens proberen. Bedankt voor je info.

mvg Frank

Zet anders de code voor je toevoegquery op het forum, dan kunnen we hem eens rustig bestuderen.

Beste Octafish. Ik ga eerst zelf even nog proberen. Ik heb inmiddels ook iets gevonden op deze site waar een vraag was om gegevens te verwijderen uit een tabel en te plakken in een andere, het antwoord kwam ook van jou af. Ik heb dit bestand overgehaald en daar ga ik eerst mee stoeien. Ik wil er meteen iets van leren. Ik laat je het nog weten, uhmm... ook als het toch niet lukt.
alvast bedankt
mvg Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan