records updaten bij importeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ejdopp

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2007
ik werk met access 2003 (jaja ik weet het het is oud maar functioneert voor mijn voldoende)

ik heb in een db een tabel producten staan wat een basis tabel is voor mijn facturatie pakket. in deze tabel heb ik ongeveer 5000 records van producten van mijn leverancier staan. ik heb een nieuwe prijslijst van mijn leverancier welke ik wil importeren in de bestaande tabel. als ik gewoon importeer dan voegt hij nieuwe records toe ipv dat hij alleen de nieuwe producten toevoegt en bestaande update. aangezien er in de bestaande record ook extra velden staan die behouden moeten worden (dus eigenlijk alleen maar een prijsupdate) kan ik de bestaande records er niet zomaar uitgooien en nieuwe toevoegen.

conctreet mijn vraag hoe kan ik records updaten bij een import en zo dat records die niet bestaan (nieuwe producten) worden toegevoegt.

Je geeft zelf het antwoord al aan: bestaande records moeten worden bijgewerkt, en onbekende records worden toegevoegd. Je hebt dus minstens twee queries nodig: een bijwerkquery en een toevoegquery. De Bijwerkquery kan je filteren op bestaande productnummers, bij de toevoegquery filter je op ontbrekende productnummers.

ik ben op dit gebied eigenlijk een leek. ik weet adhv wizzards en wat truukjes redelijk een db op te bouwen maar dit soort specefieke dingen kom ik niet uit. hoe maak ik een bijwerk query en filter ik op bestaande productnummers?

Als je een query kunt maken, kun je ook een Bijwerkquery maken; kwestie van het type query aanpassen met een knop. Standaard maak je een Selectiequery, als je op de knop <Bijwerkquery> klikt, is het een bijwerkquery. Dus dat moet wel lukken. In die query neem je dan je gegevenstabel op, en je importtabel. Die koppel je op ArtikelNummer, en dan heb je de overeenkomende artikelen gelinkt. Het prijsveld kun je dan bijwerken met het prijsveld uit de importtabel. Het is een redelijk basis concept (bijwerkquery maken) dus kijk ook even in de help functie als je hem niet helemaal snapt; daar is die voor!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan