Records vermenigvuldigen en datums berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim1961

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
In de bijlage vragen-inet.mdb (ge-upload in .rar formaat) staat de tabel "scerm5_planwk__".
Het is de bedoeling dat ik hiervoor een query voor samenstel met een output die in eerste instantie uit de onderstaande kolommen wordt gegenereerd:
plpl_ref
jaar_ref
weeknum_
en daarna dag__ma t/m dag__zo

Nu is het de bedoeling dat elk record in de tabel zeven regels in de output gaat worden in de query, één regel voor elke dag van de week.

Als voorbeeld even het eerste record, de output hiervan zou moeten worden:

Drukker_1, 08,10,dag__ma
Drukker_1, 08,10,dag__di
Drukker_1, 08,10,dag__wo
Drukker_1, 08,10,dag__do
Drukker_1, 08,10,dag__vr
Drukker_1, 08,10,dag__za
Drukker_1, 08,10,dag__zo

De eerste kolom is een naam van een machine, de tweede kolom is het jaartal, de derde kolom is het weeknummer en de vierde kolom is de naam van de dag (hiervoor moet de kolomnaam worden gebruikt.

Vervolgens is het de bedoeling dat kolom 2 t/m 4 worden teruggerekend naar een datum, zodat de uiteindelijke output per record dus zal zijn (als voorbeeld weer even het eerste record):

Drukker_1,03-03-2008
Drukker_1,04-03-2008
Drukker_1,05-03-2008
Drukker_1,06-03-2008
Drukker_1,07-03-2008
Drukker_1,08-03-2008
Drukker_1,09-03-2008

Ik hoop dat ik zo een beetje goed heb uitgelegt wat de bedoeling is.
Ik loop hier al een tijd mee te stoeien en kom er absoluut zelf niet uit, het zou fijn
zijn als ik hiermee op weg kan worden geholpen.

Wim

Bijlagen

Wim,

Met een query zal je dit niet redden.
Probleem:
1. Het jaar kan ne zo goed 1908, 2008 als 2108 zijn.
2. Het weeknummer omzetten in een query is niet te doen.
3. Het omzetten 'dag_ma' naar een dag in de week is ook niet in een query te doen.

Dus, zonde van de moeite om het zo te doen.

Misschien even aangeven waarom je voor deze indeling hebt gekozen.
Het is makkelijker om de week uit een datum te halen dan andersom.

Wim

Het jaar kan ik in de query aanpassen naar 2008, als ik voor het jaartal namelijk gewoon 20 laat zetten dan zit ik voor de eerste 92 jaar nog gebeiteld :).
De opmaak van de tabel zoals hierboven heb ik niet voor gekozen, deze gegevens worden geimporteerd vanuit een ander programma. Mijn werkgever heeft mij slechts de opdracht gegeven om er het bovenstaande van te maken maar ik kom er niet uit.

Als ik het jaar omzet met een "20" ervoor, en daarna het weeknummer probeer in te stellen zodat er 2 karakters staan en ook de dag probeer te bepalen zodat ik in de query kan bijvoorbeeld onderstaande kan krijgen is dit dan wel om te rekenen naar een datum ?
Want dan zou ik uit de tabel 7 queries kunnen maken (één voor elke dag van de week) en dan deze in een andere querie weer allemaal kunnen inladen.

20081001 (2008, week 10, dag1-maandag)
20081002 (2008, week 10, dag2-dinsdag)
20081003 (2008, week 10, dag3-woensdag)
20081004 (2008, week 10, dag4-donderdag)
ect, ect, ect.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we over moeten stappen op VBA om e.e.a. voor elkaar te krijgen.
Ik zal er vanavond even naar kijken want hier op mijn werk kan ik een .rar niet openen.

Even een voorzetje van want er moet gebeuren.
Er moet bepaald worden welke dag van de maand er bij de 1e dag van een week hoort.
Ook moet er worden bepaald in welke maand een week valt. Dit kan eventueel twee verschillende maanden zijn afhankelijk van de dag van de maand.
Het toevoegen van 20 voor de jaaraanduiding is inderdaad niet nodig als je binnen 2000 blijft (en dat denk ik wel).

Je hoort

Wim

Wim,

als jij hier iets in kan en wilt betekenen zou ik er erg mee geholpen zijn. Ik ben ook zomaar in dit project gedumpt. Ik heb enkele jaren terug wel eens iets in Access en VB gedaan maar niet genoeg om dit soort problemen op te lossen.
Ik ga ondertussen eens proberen of ik d.m.v. queries uit elk record zeven records kan genereren.

Wim,

als jij hier iets in kan en wilt betekenen zou ik er erg mee geholpen zijn. Ik ben ook zomaar in dit project gedumpt. Ik heb enkele jaren terug wel eens iets in Access en VB gedaan maar niet genoeg om dit soort problemen op te lossen.
Ik ga ondertussen eens proberen of ik d.m.v. queries uit elk record zeven records kan genereren.

Ik heb even een eerste opzetje gemaakt om te kijken of dit lijkt op wat je wilt.
Als je de rubrieken in het formulier goed vindt dan moeten we het er nog even over hebben hoe je records apart in een tabel wilt hebben, want alleen een query lukt niet.

Wim

ps Ik heb de code niet zelf gemaakt maar gevonden op helpmij.nl

Bijlagen

Hi Wim,

dit ziet er in eerste instantie goed uit. Lijkt al aardig op wat ik nodig heb.
Ik zit de rest van de week even op een ander project, kom hier volgende
week op terug.

Tot nu toe vast bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan