Red mijn data

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ijskast werkt ook niet. Iedereen die anders beweerd, dit graag onderbouwen met op welk natuurkundig principe dit gebaseerd zou moeten zijn.

En schade verhalen. Welke schade? De prijs van de defecte schijf? De meeste leveranciers hebben een maximum aan schadebedrag genoemd in hun algemene voorwaarden. Dit is vaak een aantal keer de aanschafwaarde. Dat is dus erg weinig. Daarnaast kun je als leverancier vrij makkelijk aantonen dat je zelf ook al met de schijf hebt liggen testen/proberen (zie o.a. dit topic in google cache). Verder heb je natuurlijk ook nog het feit dat dit een particuliere aankoop was en je dus al heel moeilijk economische schade kunt opvoeren. En als de data echt zo belangrijk is mag er natuurlijk van jou ook iets verwacht worden (bijv. backups). Samengevat zou ik toch nog eens even goed kijken naar de juridische kant van het verhaal voordat je stappen onderneemt.

1. Stel ik rij te hard met mijn auto en de zuigerveren gaan kapot.
Vervolgens breng ik de auto naar de garage.
Wanneer ik de auto wil ophalen blijkt dat men de motor de hele nacht heeft laten draaien.
Het gevolg is dat de hele motor aan gort is.
Wie is dan verantwoordelijk?

2. Feitelijk is dit exact aan de hand met de harddisk.
Het zou anders zijn geweest als men mij op voorhand had gewezen op de risico's.
Ook uit de uitvoerige emailcomminicatie blijkt dat ik daar niet op ben gewezen.

3. Van professionals mag je verwachten dat zij weten hoe om te gaan met een harddisk met een dergelijk mankement.
Twee andere bedrijven geven ook aan dat het bedrijf in kwestie onjuist heeft gehandeld.
Eén van deze bedrijven hanteert de volgende procedure:
Bij constatering van een tikkende schijf koppelen wij de schijf af.
Vervolgens wijzen wij de klant op de eventuele risico's wanneer we verder gaan in een poging de data te redden.
Het is dan aan de klant of hij dit risico al dan niet wil lopen.

In mijn ogen is dat de enige juiste procedure en daar was in mijn geval geen sprake van.

4. Deze bedrijven en bevriende ICT-ers bevestigen dat het absoluut niet verstandig was om de schijf de hele nacht aan te laten staan.
Hierdoor zou de kans op verdere schade alleen maar zijn toegenomen.

Ik begrijp goed dat het bedrijf is kwestie bij haar standpunt blijft correct gehandeld te hebben.
Zou men erkennen dat de handelswijze incorrect was, dan zou men waarschijnlijk zonder meer aansprakelijk zijn.

Wat ik echter niet fair vind is dat men niet eens geprobeerd heeft om een oplossing te zoeken; bijvoorbeeld via hun verzekering.
Het enige aanbod dat ik kreeg was een creditering van de onderzoekskosten.
Vanzelfsprekend ben ik daar niet op ingegaan.

Wordt vervolgd...

Na contact te hebben gehad met juristen blijkt maar weer dat gelijk hebben en krijgen twee verschillende dingen zijn.
Het probleem is dat ik niet kan aantonen in welke staat de harddisk bij het bedrijf werd afgeleverd.

Maar er is nog steeds hoop.
Een ander computerbedrijf in mijn woonplaats beschikt over een clean room en gaat proberen om de data alsnog te redden.

Het andere bedrijf is niet bepaald snel en houdt me eveneens slecht op de hoogte.
Bovendien duurde het allemaal tergend lang voordat er een vervangende schijf was.
Maar nu schijnt het dan toch zo ver te zijn.
Als het goed is gaat men deze week nog proberen de data te redden.
Ik heb er twijfels over of men zich aan de afspraak houdt.
We zullen zien.

Zoals ik al vermoedde houdt men zich niet aan de afspraak.
Nu schijnt dat ze het ontzettend druk hadden, maar ze hebben beloofd er deze week aan te beginnen.
Ik hoop het maar, want mijn geduld begint langzamerhand op te raken. :-(

Zoals beloofd zou ik nog terug komen op de status van de harddisk.
Welnu, deze is nog steeds ongewijzigd.
Het bedrijf dat de schijf zou proberen te repareren heeft mij maanden aan het lijntje gehouden.
Telkens waren er weer andere smoezen en uiteindelijk was ik het zat.
Ik heb de schijf dus maar weer opgehaald.
Wat ik er nu mee ga doen weet ik niet, misschien wel niets meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan