• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Referentielijst met automatisch vervangen van nummerieke in voer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maurice G

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2010
Ik wil iets maken in excel maar ben daarin (nog) helemaal niet thuis.
Zou iemand mij kunnen helpen. Ik weet uberhaupt niet of het wel mogelijk is.
Ik ben er wel aan begonnen en heb al een gedeelte klaar,
maar voor de rest kom ik er niet uit.
Het volgende is wat ik wil:
Het excel bestand bestaat uit twee tabbladen.
Op het tweede tabblad staat een soort van refenrentielijst.
In kolom A1 staat het cijfer 1, A2 het cijfer 2 t/m A10 cijfer 10
met in kolom B achter elk getal een naam, dus B1 Maurice, B2 Karel enz.
Kort gezegd: 1 staan voor Maurice, 2 staat voor Karel en verder.
Wat ik wil is dat als er op het eerste tabblad in kolom 1 op een willekeurige plaats
dus dat kan zijn A1, A10, A73, A833 (heel kolom A dus) een cijfer word getypt die
refereert aan de lijst op tab 2 het volgende zou moeten gebeuren.
Als ik 1 typ en ik geef een enter, dat de 1 verdwijnt en er automatisch Maurice komt te staan.
Typ ik een 2 (op een willekeurige plaats in kolom A) gevolgt door een enter,
verdwijnt 2 en komt er karel te staan.

Volgens mij is het een formule van niets, maar je moet het maar weten.
Alvast mijn hartelijke dank. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik wil iets maken in excel maar ben daarin (nog) helemaal niet thuis.
Zou iemand mij kunnen helpen. Ik weet uberhaupt niet of het wel mogelijk is.
Ik ben er wel aan begonnen en heb al een gedeelte klaar,
maar voor de rest kom ik er niet uit.
Het volgende is wat ik wil:
Het excel bestand bestaat uit twee tabbladen.
Op het tweede tabblad staat een soort van refenrentielijst.
In kolom A1 staat het cijfer 1, A2 het cijfer 2 t/m A10 cijfer 10
met in kolom B achter elk getal een naam, dus B1 Maurice, B2 Karel enz.
Kort gezegd: 1 staan voor Maurice, 2 staat voor Karel en verder.
Wat ik wil is dat als er op het eerste tabblad in kolom 1 op een willekeurige plaats
dus dat kan zijn A1, A10, A73, A833 (heel kolom A dus) een cijfer word getypt die
refereert aan de lijst op tab 2 het volgende zou moeten gebeuren.
Als ik 1 typ en ik geef een enter, dat de 1 verdwijnt en er automatisch Maurice komt te staan.

Alvast mijn hartelijke dank. :thumb:

Ja dit kan op heel veel manieren, ligt aan het aantal namen en wat je wil, een voorbeeld bestand lijkt me makkelijk.

Helaas... Dit is geen kwestie van een formule. Dat kan namelijk niet in Excel. Daar waar een formule staat, is geen invoer mogelijk (zonder de formule kwijt te raken). Dit kan je wel oplossen met een formule in kolom B (gebruik hiervoor de functie Vlookup (nl: vert.zoeken)).

Nog een stap verder zou zijn om het te programmeren...

Groet, Leo

Helaas... Dit is geen kwestie van een formule. Dat kan namelijk niet in Excel. Daar waar een formule staat, is geen invoer mogelijk (zonder de formule kwijt te raken). Dit kan je wel oplossen met een formule in kolom B (gebruik hiervoor de functie Vlookup (nl: vert.zoeken)).

Nog een stap verder zou zijn om het te programmeren...

Groet, Leo

Leo, niet helemaal mee eens, kan wel met een formule, zolangs het geen honderden namen worden. Anders wordt het een Vlookup of een VBA, maar dat was ook mijn vraag aan TS, uiteraard met een hulp kolom

Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling: de referentielijst zouden wel duizenden namen lang kunnen zijn.
Alvast bedankt voor jullie hulp!!!:D

Leo, niet helemaal mee eens, kan wel met een formule,

Lijkt mij knap als je 't voor elkaar krijgt om in één en dezelfde cel zowel een formule wilt zetten, als iets handmatig kunnen invoeren...

Maurice G zei:
Nog een aanvulling: de referentielijst zouden wel duizenden namen lang kunnen zijn
Wat is dan nog het voordeel van eerst een nummer intikken en dan diezelfde cel te willen zien veranderen? Gewoon een hulpkolom (B) waarin je de bijbehorende naam ziet verschijnen, lijkt mij het beste!

Groet, Leo

Lijkt mij knap als je 't voor elkaar krijgt om in één en dezelfde cel zowel een formule wilt zetten, als iets handmatig kunnen invoeren...

Hehe, ik sluit toch ook af met de opmerking "met gebruik van een hulp kolom"
:D

Het maakt mij niet uit waar de formule staat. Wat ik wil is dat als ik een bepaalde nummer intyp, de referende naam er komt te staan. Op dezelfde plek ipv het betreffende nummer ongeacht waar in de kolom. Ik heb een bestandje geuploaded. Voor de rest kom ik er niet uit. Kolom B1, blad 1 met het cijfer 3 hoort er niet te staan.

hallo Maurice G

met een macro is het prima te doen.

maar met een formule moet je het invoerveld behouden en de formule in een kolom er naast zetten zodat daar (op de plek van de formule) de naam verschijnt.

groet Sylverster

Dat ziet er goed uit. Thnx:thumb:
Ik het ook makkelijk om de macro over te brengen naar een ander excel bestand
en hoe zou ik deze aan kunnen passen mocht de referentielijst in andere kolommen staan.
Ik hoor het graag.

Open beide bestanden. Druk ALT-F11 en kopieër de macro van het ene blad naar het andere.
Voor het aanpassen wijzig je in onderstaande het kolomnummer naar de kolom waar de cijfers instaan
Code:
Target.Value = Sheets("Blad2").Columns([COLOR="Red"]1[/COLOR]) _

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan