regelmatig 100% load HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Berichten
213
Gigabyte mobo, 8gb werkgeheugen cpu g3220, windows 10 home versie 1809, ooit standaard windows 7.
WD HD conventioneel 500 Gb.

Sinds enige tijd gaat het opstarten lang duren. Dwz dat vanuit de bios de stappen die gemaakt worden best lang duren. Voordat het buroblad er is met pictogrammen ongeveer 5 minuten daarna nog een tijd onwerkbaar voor ongeveer 2 minuten. In deze tijd is in taakbeheer te zien dat de hd op 100% procent load staat. De optelsom eronder duid helemaal niet op processen die de zaak als zodanig belasten.
heb de hd getest met crystaldiskinfo snelheid en gezondheid ok. Dit nog een keer getest met het WD diagnosetool, allemaal ok. Heb toen uit ellende er even een oude ssd die hier ligt van 120 gb eraan gehangenen hier vanaf usb stick w10 opgezet, dat gaf ook geen enkel probleem. Alles werkt normaal, dus geen geheugen of andere mobo fouten.
De driver nagezien van de satacontroller sommigen zouden niet ok zijn las ik ergens, de inboxdriver van w10 zou het niet goed doen ,maar hier staat de driver op van de fabrikant van het mobo.
Vervolgens in de opstart sequence een hoop uitgezet wat wel enige verbetering met zich meebracht maar niet genoeg. Getracht in veilige modus te starten maar als het keuze scherm komt kan ik het toetsenbord en ook de muis niet bedienen, express ps2 aangesloten zodat drivers niet noodzakelijk zijn.

De trukendoos is zo langzamerhand leeg, ik heb nog wel meer gedaan conform allerlei artikelen maar dat bracht niets. Ook nog geprobeerd om vanuit windows 10 opstartherstel te doen, maar dat is niet mogelijk zonder enig opgaaf van redenen.
In het verleden kwam dit ook wel eens voor bij W 7 weet ik nog, waarom is dit nu met w 10 toch nog regelmatig een probleem. Heb op deze manier wel meerdere ssytemen in elkaar gestoken maar dit is de eerste met w10 die dit probleem geeft.

Ik zou natuurlijk een ssd kunnen steken en deze schijf clonen maar dan moet ik toch minimaal een schijf hebben van meer dan 500 Gb en die zijn nog te duur. En dan nog is het dan idd opgelost. Verse installatie willen we liever niet.
En als ik een normale nieuwe HD van 500 gb ga clonen ben ik er bijna zeker van dat dit ook niet goed gaat.

In het verleden is gebleken dat hier heel slimme mensen zijn , dus ben benieuwd of iemand licht in de duisternis kan brengen. Of al is het alleen maar een hint.
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat is wél zo. Opstartherstel is niet per se nodig maar een controle van systeembestanden met sfc /scannow kan u eventueel proberen.

Misschien ligt het voor de hand om uit te gaan van een scan op de achtergrond van een malware of virus scanner. De geschiedenis van Windows Update raadplegen voor problemen met het installeren en steeds terugkeren van een update. De indexing service van Windows search uitzetten. Zoekacties duren nauwelijks langer wanneer de schijf niet wordt geïndexeerd.

Het bestandsysteem moet gecontroleerd worden met chkdsk via Verkenner.

Of de schijf haast vol is moet bekeken worden én, ondanks dat dit automatisch gebeurt, de schijf defragmenteren via Verkenner. Zou u voor dat u defragmenteert het virtueel (schijf) geheugen uitschakelen en opnieuw opstarten om die instelling werkzaam te maken, dan defragmenteert u ook het wisselbestand eens. Van vroeger weet ik dat vertraging kan worden voorkomen door het maximaal even groot in te stellen als minimaal. Of dat nog zo is dat weet ik niet.

In de programmagroep Opstarten staan vaak opstartversnellers voor programma pakketten zoals Office. Dit kan erg vertragen. Voor een compleet overzicht van wat er opstart kan u het best een lijst laten opstellen door AutoRuns van Sysinternals, deze is meer dan twee keer zo lang als wat Windows zelf vertelt. U moet onbekende namen zoeken met Google. Wellicht vindt u op die manier updaters of malware of indexeerders. Updaters van programma's zijn meestal ongevraagd bezig en vaak slecht geschreven zodat ze de computer voor zich alleen houden. Het kan geen kwaad om eerst bij Programma's en onderdelen te kijken of er niet een achtergebleven iets in de lijst staat.

Maak het register vrij van verkeerde vermeldingen met bijvoorbeeld Eusing Free Registry Cleaner. Zelf heb ik problemen met Chrome browser wanneer in een verouderde vermelding van Chrome laat verwijderen dus het komt ook op aan op controle van de bevindingen.

Tot slot: vaak wordt vergeten dat Windows ook logboeken heeft. Rond de tijd van het opstarten kan hier iets interessants in vermeld staan. Zoek dan "Logboeken." :cool:
 
https://crystalmark.info/en/download/
Download de standaard editie, wat zegt die?

En is de boel al eens gescant met Malwarbytes free en Adwcleaner?

Je hoeft geen 500GB SSD aanschaffen alhoewel die best wel redelijk zijn aan te schaffen, een 256GB schijf zou al voldoende zijn met ernaast nog een data schijf of een externe.

Over welke hardware het gaat zou handig zijn te weten, zet de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig.
 
Mogelijke oorzaken (die ik in de praktijk ben tegen gekomen):
- synchronisatiediensten (denk aan clouddiensten, smartpones, Tablets, e.d.). Zet die allemaal eens uit en kijk of het dan sneller gaat
- Malware (draai Malwarebytes en ADWcleaner eens)
- Windows 10 updates die blijven hangen
- Te weinig vrije ruimte op een HD
- Google Software reportertool ( zie hier hoe die te blokkeren: https://techdows.com/2018/02/block-or-disable-chrome-software-reporter-tool.html)
- hardware problemen. Als een hardware onderdeel niet goed meer functioneert probeert windows dat te analyseren en dat kost nog al eens wat tijd. Kijk eens in de windows logbestanden.

Probeer ook eens in veilige modus te starten. Als dat ineens wel snel gaat is het wellicht een bepaalde service
 
Alfred 2 eerst gelezen: dit had ik al gedaan: malwarebytes en virusscan gedaan, indexing service uitgezet, schijf is niet vol en ook niet gefragmenteerd, wisselbestand had ik al uitgezet omdat hij 8gb werkgeheugen heeft, heb ook cccleaner al gedaan. de logboeken heb ik ook ingezien maar daar snap ik niet veel van. Dat van chrome had ik ook ergens gelezen.

Ik ga eerst die eusing eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Als je bijna door de suggesties heen bent: er kan iets veranderd zijn aan de drivers omdat Windows standaard de regie neemt over updates voor drivers. Bij Apparaatbeheer daarom letten op afwijkende pictogrammen en als de grafische driver niet geladen is of onlangs vervangen door een niet goed werkende dan kan de computer tot wel de helft aan "rekenkracht" inboeten. Dat valt dan op doordat vensters niet gladjes schuiven en pagina's moeilijk of schokkerig scrollen. Anders zal je ondeugdelijke software op het spoor komen met AutoRuns. De tip van cloud service wat indexeert vind ik ook een goeie. Het controleren van die mappen duurt een halve eeuwigheid.
 
Crystaldisk mark:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 5.5.0 x64 (C) 2007-2017 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 33.032 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 95.518 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 0.610 MB/s [ 148.9 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 0.986 MB/s [ 240.7 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 48.660 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 96.896 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.314 MB/s [ 76.7 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.969 MB/s [ 236.6 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 29.1% (135.0/464.7 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2018/12/19 0:39:15
OS : Windows 10 [10.0 Build 17763] (x64)
 
http://speccy.piriform.com/results/62Qov0TQ62RRfWvz4bsCiDU

Eusing free registry cleaner had meer dan 400 issue's gevonden en de 2e scan leverde er nog 13 op., herstart geen resultaat.

cloudservices zoals onedrive of dropbox oid draait er niet op.

Zojuist de google software reportertool geblokkeerd en wederom herstart, geen aanzienlijk resultaat.

Huidige stand van zaken na 3.30 heb ik een buroblad is de netwerkkaart verbonden en is alles ingeladen lijkt het maar de hd blijft dan nog steeds in taakbeheer op 100% staan en reageert heel langzaam. Na totaal 5 minuten valt de hd ineens terug naar 2% en werkt alles. Lijkt me toch redelijk traag of ben ik teveel verwend met ssd's ? Terwijl ik dit schrijf en dus niets met de andere pc doe zie ik de hd activiteit fluctueren tussen 0% en 89%. Soms staat ie echt een hele tijd laag en dan gaat ie ineens weer. En het rare blijft dat er niets in de lijst staat wat hoog verbruik geeft. Cpu geeft rondom 1% en het geheugen rondom 20%. uiteindelijk blijft ie hangen tussen 0 en 7% en dat lijkt me wel normaal, hij draait gewoon ook vlot nu. Oh ja en prefetch heb ik ook uitgezet, dat had ik ook ergens gelezen
Morgen nog eens verder kijken.

Allen bedankt voor het meedenken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"HP AR Program Upload" haal die uit opstarten via Cleaner en gereedschap b.v., de rest ook eigenlijk, die van Ccleaner mag blijven staan en reboot.
Naast drivers en anti virus hoeft niets mee opgestart te worden, die voor Flash player mag nog.

Dat ding van HP schijnt de oorzaak te zijn als je erop googeld.
 
Met ccleaner HP ar en de anderen eruit gehaald behalve ccleaner en flash, geen resultaat. Het dkharddrive programma kan ik niet aanroepen net na het starten omdat ie dan zo traag is. daarna als het wel gaat staat er heel vaak appdata\local\microsoft\windows\webcache met allerlei extensie zoals .log .chk .dat .jfm Het blokje waar de c drive in staat wordt ook heel vaak rood.
 
Wisselbestand helemaal uitschakelen is niet goed. Heb je deze nog nagekeken. Kunt deze ook nog proberen.

Dus > Taakbeheer > Prestaties > Broncontrole > Schijf > Processen met schijfactiviteit zie je niets bijzonders?
 
Laatst bewerkt:
De links van senso gelezen maar bijna alles had ik al gedaan, er stond nog 1 notificatie aan. Heb chrome verwijderd, skype is naw. Wisselbestand terug aan gezet. In broncontrole kom ik dus niet tijdens starten omdat alles zo traag is, daarna is er niets te zien. Heb Panda antivrirus er nu op staan omdat defender blijkbaar wel eens vervelend doet. Helpt allemaal niet veel. Ga nog autoruns van sysinternals proberen daarna is het schluss. Allemaal bedankt voor de bijdragen

Update:
Zojuist autoruns gedraait, hier komt een lijst uit dat wil je niet weten. Sommige rood, sommige geel aan gegeven, Iemand die weet hoe het ongeveer werkt? In de help staat hoe het werkt maar dan nog weet ik niet wat wel of niet weg kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Open
    57b47db378fc7-autoruns.png
    Autoruns for Windows
  • Ga naar File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:
  • autorunstxt.png

    • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
    • Klik daar op.
    • Klik op Voeg bestanden toe
    • Klik op AutoRuns.txt
    • Klik op Uploaden
    • Klik onderin op In de tekst plaatsen

    attachment.php

    paperclip.png
 
Laatst bewerkt:
Ook nog McAfee resten die blijkbaar op het systeem stonden opgeruimd met removal tool en de Norton power eraser gebruikt( die vond 1 onbeduidend uninstall bestandje)

Nu in 2.35 alles ingeladen en dan na nog eens 1,30 minuten komt de hd tot bedaren en zakt af naar normale waarden en is alles normaal en snel bruikbaar. Ik ben niet helemaal tevreden maar het kan er mee door. Had even snel op een oude ssd van 120 gb een schone windows 10 gezet en die laten lopen maar die gaat dan in vergelijking als een raket. Ik denk dat de windows 7 versie die er op stond al niet lekker draaide en later is dat geupgrade naar win 10 das vragen om problemen denk ik dan.

Ik zal zometeen nog autoruns posten.
Lukt niet gaat even draaien en dat is het, geen upload dus. Ik denk dat het te groot is. 11,9 mb

Bekijk bijlage INGEBORG-PC.txt nu wel als .txt opgeslagen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Open Autoruns en vink volgende regels uit:

"HKLM\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run" "" "" "" "20-12-2018 14:52" ""
X "NBKeyScan" "" "" "File not found: C:\Program Files (x86)\Nero\Nero8\Nero BackItUp\NBKeyScan.exe" "" ""
"Task Scheduler" "" "" "" "" ""
X "\Hewlett-Packard\HP Support Assistant\WarrantyChecker_DeviceScan" "" "" "File not found: C:\Program Files (x86)\Hewlett-Packard\HP Support Framework\Resources\HPWarrantyCheck\HPWarrantyChecker.exe" "" ""
X "\Hewlett-Packard\HP Support Assistant\WarrantyChecker_TH5433Y0BV" "" "" "File not found: C:\Program Files (x86)\Hewlett-Packard\HP Support Framework\Resources\HPWarrantyCheck\HPWarrantyChecker.exe" "" ""
X "\HPCeeScheduleForIngeborg" "" "" "File not found: C:\Program Files (x86)\Hewlett-Packard\HP Ceement\HPCEE.exe" "" ""
+ "\Microsoft\Microsoft Antimalware\Microsoft Antimalware Scheduled Scan" "" "" "File not found: c:\Program Files\Microsoft Security Client\MpCmdRun.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\ActivateWindowsSearch" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\ConfigureInternetTimeService" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\DispatchRecoveryTasks" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\ehDRMInit" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\InstallPlayReady" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\mcupdate" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\mcupdate_scheduled" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\MediaCenterRecoveryTask" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\ObjectStoreRecoveryTask" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\OCURActivate" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\OCURDiscovery" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\PBDADiscovery" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\PBDADiscoveryW1" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\PBDADiscoveryW2" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\PeriodicScanRetry" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\MCUpdate.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\PvrRecoveryTask" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\PvrScheduleTask" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\RecordingRestart" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehrec" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\RegisterSearch" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\ReindexSearchRoot" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\SqlLiteRecoveryTask" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\mcupdate.exe" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\StartRecording" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehrec" "" ""
X "\Microsoft\Windows\Media Center\UpdateRecordPath" "" "" "File not found: C:\WINDOWS\ehome\ehPrivJob.exe" "" ""
"HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Font Drivers" "" "" "" "20-12-2018 14:10" ""
X "Adobe Type Manager" "" "" "File not found: atmfd.dll" "" ""
"HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa\Security Packages" "" "" "" "20-12-2018 19:02" ""
X "livessp" "" "" "File not found: livessp" "" ""
 
Het is een computer met een snelle processor en ingebouwde grafische adapter. Sommige versies zijn langzaam en meer geschikt voor kantoor en Internet gebruik. Jammer dat we niet precies weten wat je hebt. Afhankelijk van de hardware zou het nodig kunnen zijn om blijvend te controleren wat er mee opstart en wat de reputatie van software voor wat betreft de belasting is.

Grafische drivers kunnen zijn vervangen door nieuwere versies terwijl de oudere geschikter waren. Bij standaard instellingen kan dat automatisch door Windows zijn gebeurd.

Bij upgraden naar Windows 10 kunnen er (later nog) problemen optreden met een niet geschikt BIOS als dat een UEFI BIOS is. Dat is te vinden bij Software en drivers op de site van de fabrikant of moederbord leverancier.

iastoriconlaunch is een boot proces welke toegang kan verlenen tot de computer wanneer dat door een malware of virus niet mogelijk is. Vooral bij het opstarten van de computer is dat bijzonder belastend. Als er niet steeds besmettingen zullen zijn of als dat niet van invloed is voor het opstarten dan kan dit beter worden uitgeschakeld. Lees de aanwijzingen op deze pagina:
https://www.dell.com/community/Windows-General/Intel-Delayed-Launcher/td-p/4319803

Snel door het bestand te hebben gescrold zie ik iets van Nero, staat bij mij slecht bekend. Realtek kan belastend zijn en is voor gewoon stereo geluid uit twee of drie luidsprekers niet nodig. Als je dat deinstalleert, bij Programma's en onderdelen, dan zal Windows na enkele minuten een geluid chip detecteren en installeren. Altijd bijzonder kritisch zijn bij programma's in; het systeemvakje, bij Programma's en onderdelen én in de programmagroep Opstarten!

Fijn dat er al vorderingen zijn. Als je de droomconfiguratie hebt, maak dan een notitie van de lijst in AutoRuns zodat een latere controle meteen duidelijkheid biedt over wat er opstart. Hiermee verraadt malware zich meestal ook en dat is bovendien veilig.
 
De regels die nog aangevinkt waren uitrgevinkt, een paar nog maar, de rest was al uitgevinkt. De rapid intel storage utility is al uitgezet bij opstarten.. Nero 8 is ook al vervangen door de lite versie die veel minder belastend is. Oh ja en de bios had ik ook al bedacht die is vervangen door een iets recentere.(2015)
Zojuist ook nog de oude sata controller driver en vga driver van de mobo fabrikant erop gezet, om te proberen maar is niet zichtbaar sneller. Ik denk dat ik het genoeg vind, als hij echt sneller moet zal ik een ssd voorstellen cq herinstallatie.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week nog een 4GB RAM laptop van minimaal 5 jaar oud gekloond van 5400RPM disk gekloond naar SSD. Van bijna 1,5 minuut booten naar 20 seconden.
Samsung 500GB SSD kost je 100 euro en 2 uurtjes tijd om te klonen. Samsung magician clone tool erbij en gaan.
Al die opties met opschonen maken de hardware niet op magische wijze de helft sneller. Het opschonen scheelt je misschien een fractie maar geen anderhalve minuut.
De schijf is gewoon de zwakste schakel. Dus of zo laten of een beetje investeren.
 
Laatst bewerkt:
ja klopt, maar ja die 1,5 minuten halen we hier toch echt bijlange na niet, hier ongeveer een factor 4 langzamer met 8 Gb geheugen.
Ik sluit het topic allemaal toch bedankt voor het meedenken. En zoals ik al zei, ik had er hier ook een oude 120 gb ssd ingestopt en die gaat als een raket.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan