regelmatig blue screen en vastlopers na update naar 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Ik heb een dual boot systeem van W7 en W8 (ge upgrade nar 8.1)Elk OS staat op een aparte SSD
Sinds die upgrade heb ik last van verschillende vastlopers en soms een blue screen.Voorheen nooit problemen
Ik heb me al suf gezocht op google naar de mogelijke oorzaken en oplossing maar krijg alleen meer vragen.
De belangrijkste vraag is of het nu een hardware probleem is of niet?
De beide OS zijn getest op alle mogelijke vormen van dingen die er niet mogen zijn met zowat alle tools die daar voor beschikbaar zijn(mbam,tdss killer,eset smart security,adwarecleaner,RSIT).
Er is ook een memory test gedaan met memtest86 die geen errors gaf.
De temperaturen zijn volkomen normaal.
Ik heb met whocrashed de dumplog bekeken maar daar word ik ook niet veel wijzer van.(log staat onderaan)
Hoe kom ik er achter of het al dan niet een harware probleem is of dat het de upgrade is die alles overhoop gegooid heeft.?

Van beide OS heb ik een back-up van voor de upgrade,maar W7 kan ik op die manier niet herstellen,alles gaat goed tot op het moment dat het eigenlijke herstellen begint,dan komt er een foutmelding dat er geen schijven gevonden zijn om te herstellen.Ik heb in het verleden al verschillende keren een back-up teruggeplaatts en doe dit altijd op dezelfde manier en had hiervoor nog nooit een probleem hiermee.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik weet of ik nu nieuwe hardware moet gaan kopen of alles opnieuw installeren.

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

computer name: SILVERWING-PC
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz Intel586, level: 6
4 logical processors, active mask: 15
RAM: 4293976064 total
VM: 2147352576, free: 1952649216




--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sat 26/10/2013 10:48:33 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal!HalBugCheckSystem+0x1E3)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA80043DF028, 0xB2000040, 0x800)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.
 
Mijn eerste vraag is dan met welke bootmanager doe je dit?
De tweede vraag is, als je het ene os start, is het andere dan nog steeds zichtbaar?

M.a.w. Als je dual boot hebt, moet het niet actieve deel /partitie verborgen worden.
Ik verwacht, maar ik heb geen glazen bol, dat dat bij jou niet het geval is. Dan kan win 8 iets doen met win 7 en omgekeerd.

Ik heb eens een programma als advanced systemcare laten lopen (jaren geleden) en toen werd die niet actieve partitie ook onderhanden genomen. Die was daarna niet meer te booten.

Ik gebruik sindsdien: http://www.masterbooter.com/download/sharewareversion_en.html geadviseerd door schoonepc.nl
Deze moet je na een proefperiode kopen, maar dat zijn slechts een paar cent.

Maar er zijn meer bootmanagers.
Ik ga er van uit dat dan je problemen opgelost zijn, maar dat horen we dan wel.
Succes er mee.
 
Het klopt inderdaad dat ik steeds toegang heb(via de verkenner) tot beide OS ongeacht welke ik in gebruik heb.En ook beide schijven steeds zichtbaar zijn.
Uw oplossing lijkt mij goed om te gaan uitvoeren wanneer ik zekerheid heb over de oorzaak van de BSOD.Er word wel verwezen naar een fatal hardware error maar het lijkt mij te toevallig dat dit dan plots na de upgrade van W8 gebeurd.
Heft het aldus zin om nu al die bootmanager te installeren?Ik heb deze opstelling in gebruik sedert meer dan een jaar en heeft altijd prima gewerkt,het enige (grote?) voordeel van zo een bootmanager is dus dat die de schijven effectief afsluit voor anders OS?
 
Mij lijkt het het beste dat je zo een bootmanager direct installeert.
Dan kun je ongewilde interacties tussen beide OS al helemaal uitsluiten.
Als je namelijk via een verkeerde driver op de hardware toe grijpt kan dat mogelijk een bluescreen geven.
 
Laatst bewerkt:
Windows 8/8.1 HEEFT een bootmanager,en laat je tussen het oudere systeem en zichzelf kiezen tijdens het opstarten.
De bootbestanden van windows 7 op de (verborgen) systeempartitie zijn hierdoor overschreven,en waarschijnlijk herkent win 7 die nu niet meer omdat windows 8.1 toch net weer een tikje anders installeert en ook de drivers van win 8 niet altijd werken op 8.1.
Kijk ook even of je beveiligingsprogramma's compatibel zijn met 8.1,of een update/upgrade nodig hebben,want dit kan ook BSOD's veroorzaken.....
 
Zou het dan helpen om W7 volledig terug te installeren en daarna mijn back-up terug te plaatsen?
De uitleg van het BSOD dat ik met een fatal hardware error zit is dus niet helemaal zeker?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat bedoel je met w7 terug installeren en daanna de backup terug zetten?

Als je op de een of andere manier (partitie manager bv of bootmanager) de win 8 partitie kunt verbergen en de win 7 partitie zichtbaar weet te maken bestta er een kans dat je de backup van win 7 wel terug kunt zetten.

Omdat ik ook wel eens linux draai, heb ik het niet op windows bootmanager staan.
Altijd iets anders en doet meer dan dat je in de gaten hebt of wilt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga eens proberen om die W 8.1 schijf te verbergen en dan mijn back-up proberen terugplaatsen.
Ondertussen heb ik wel weer wat ongewoon meegemaakt,mijn scherm viel uit en ging in stand-by terwijl de pc gewoon bleef aanstaan.Het scherm terug aanzetten hielp niet,alles bleef zwart en het scherm ging terug in stand-by.Heb dan de pc herstart en alles werkte weer.Misschien toch een teken dat er met de grafische kaart wat mis zou zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf zou ik eerder aan de installatie en drivers twijfelen dan aan de hardware.
 
Om echt zekerheid te krijgen heb ik door de zure appel gebeten en heb besloten om beide OS opnieuw te installeren.
W8 is prima verlopen en ook de upgrade naar W8.1.
W7 lukt niet,hier krijg ik een foutmelding in het begin van de set-up dat een driver voor de cd rom ontbreekt.
Ik heb dan de driver gedownload en als ik deze aanduid krijg ik de melding dat er geen drivers gevonden worden.
Ben ik nu gek aan het worden?Hoe kan er nu naar een driver gevraagd worden als er met dat station (het enige in de pc)opgestart word en de set up start?
Wat kan ik doen om de set-up normaal te laten beginnen?De dvd is origineel en is ook gebruikt om de eerste keer W7 te installeren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik nu gek aan het worden?

Ja, daar wordt je gek van.

Mag ik concluderen dat de pc het gewoon goed doet onder 8.1? Dan ligt het tenminste niet aan de hardware.
Ik tast helaas ook in het duister, maar zou je niet eerst 7 en dan 8 moeten installeren?

Als je 7 installeert, heb je 8.1 dan verborgen, eventueel met de een of andere boot cd?
Als dat gelukt is heeft die bootcd klaarblijkelijk wel de drivers van je cdrom.....

Kun je je win 7 installatie dvd op een usbstick zetten die bootable gemaakt is? Dan heb je die drivers niet direct nodig om te booten.
Kijk hiervoor eens op http://tweakers.net/nieuws/63303/microsoft-tool-laat-windows-7-vanaf-usb-stick-installeren.html

Het positieve is natuurlijk dat je een lopende pc hebt, alleen niet zo als jij dat wilt en dat zou mij ook ergeren.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om een andere versie van win 7 te organiseren / downloaden en die te proberen

Heel veel succes
 
Ik heb het voor elkaar,maar hoe!
Heb beide ssd geformatteerd en volledig opnieuw begonnen.Eerst W8 en direct na de installatie de upgrade gedaan.
Daarna een andere versie van W7 op de ssd van W7 gezet en geprobeerd om de back-up terug te plaatsen met opnieuw de fout dat er geen schijven gevonden werden om te herstellen.
Na een nachtje slapen en piekeren had ik een idee.
De ssd waar W8.1 op staat verwijderen uit de pc en dan proberen de back-up van W7 terug te plaatsen.Dit lukte, maar bij de herstart na terugplaatsen bleek de pc niet te booten wegens geen bootsector.Heb dan de ssd met W8.1 terug gestoken en opnieuw opgestart.W8.1 startte, maar W7 niet.
Heb dan de recovery cd ingestoken en die heeft het bootprobleem opgelost.
Ik heb op de nieuwe 8.1 installatie een aantal testprogramma's (ATI tool,FurMark en GpuTest_Windows) om de grafische kaart te testen losgelaten om uiteindelijk te weten of er met de kaart iets scheelde.
Met geen van die programma's kon er iets vastgesteld worden.
Het heeft er alle schijn van dat er met de upgrade naar W8.1 toch iets zal gebeurd zijn waardoor mijn systeem crashte.
Alles werkt nu terug en hopelijk blijft het werken zonder BSOD en vastlopers.
Ik wil kostenzer hartelijk danken voor zijn hulp,hij twijfelde aan de installatie en drivers en heeft meer dan waarschijnlijk nog gelijk ook.
Ook roadworker bedankt voor jouw tip,het scheelde toch weer wat werk en wie weet nog meer problemen.
 
Ik heb het voor elkaar,maar hoe!

Proficiat voor je volhoudendheid.
De w8 ssd er uit halen is het zelfde als ze hidden maken.
Dus of een bootmanager nemen die dit regelt of de schijf die je op dat moment niet gebruikt even los trekken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan