Regelmatig bluescreens in Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taran

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2012
Ik heb de laatste paar weken regelmatig last van Bluescreens in Windows 10. Ik heb een nieuwe laptop (Acer Aspire V 15 Nitro) waar Windows 10 al op was geïnstaleerd. Lang heeft hij het zonder problemen gedaan, totdat een paar weken geleden de processor zonder duidelijke reden op 100% begon te draaien. Sinds een paar weken krijg ik ook veel bluescreens.

Een tijd terug heb ik een stuk of 5 keer deze melding gehad op het bluescreen= Stopcode: APC_INDEX_MISMATCH

Deze week kreeg ik 2 keer= Stopcode: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Wat is mislukt: tcpip.sys

Bij de melding APC_INDEX_MISMATCH stonden er steeds heel veel foutmeldingen in het Logboek, teveel om op te noemen. Terwijl van de tweede melding DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL helemaal niets is terug te vinden in het logboek.

Herinstalleren van Windows is niet echt een optie. Mijn laptop heeft geen CD-drive, ik heb geen productcode van de mediamarkt gekregen en een illegale versie van Windows 10 lijkt me omslachtig gezien ik nu al een legale installatie heb. Het zou aan de harde schijf kunnen liggen maar een testprogramma gaf niets opzienbarends. Hij geeft ook niets aan over drivers die verkeerd zijn geïnstalleerd.

Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen verhelpen?

Ik denk niet dat het die Netwerkdriver is. Ik had tot vandaag helemaal geen last meer van bluescreens en durfde het dus niet aan om de driver te herinstalleren.
Nu heb ik weer zo'n INDEX_MISMATCH gehad net, volgens het logboek een fout in C:\Windows\System32\bitsperf.dll.

Voer onderstaande stappen uit in het geval van een blauw scherm:

Stap 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op "Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink Select All aan.

Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
  • Klik op Geavanceerd onder Snelle Reactie hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png

Stap 2:
Download
51a72e659f5b4-bluescreenview-6.jpg.png
BlueScreenView en installeer deze.
  • Na de installatie zal BlueScreenView starten.
  • Selecteer 1 bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A
  • Klik vervolgens op File en daarna op Save Selected Items (Ctrl+S)
  • Sla het bestand op het bureaublad op als bluescreen.txt.
    • Klik op Geavanceerd onder Snelle Reactie hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
    • Klik daar op.
    • Klik op bluescreen.txt
    • Klik op Uploaden

attachment.php

paperclip.png

Stap 3:
1. Download de
sysnativelogo.png
Sysnative BSOD Dump + System File Collection App & plaats deze op het bureaublad.

2. Voer het programma uit: dubbelklik op SysnativeBSODCollectionApp.exe.
Er zal een map in de map Documents aangemaakt worden + een gezipte map:
  • SysnativeFileCollectionApp +
  • SysnativeFileCollectionApp.zip

De Sysnative BSOD Dump + System File Collection App wordt niet geïnstalleerd en het zorgt niet voor wijzigingen in het register. Het zorgt alleen voor de aanmaak van de SysnativeFileCollectionApp map + een gezipte map allebei in de Documents folder. Deze kun je elk moment verwijderen, maar wacht hiermee tot je probleem opgelost is..

• Klik daar op.
  • Klik op SysnativeFileCollectionApp.zip
  • Klik op Uploaden

attachment.php

paperclip.png

Tip:
  • Zorg dat bij gebruik van cleaner programma's zoals CCleaner de optie Geheugendumps is uitgevinkt zodat deze niet gewist worden.
  • Verwijder ieder CD visualisatie programma zoals Daemon Tools en Alcohol 120%. Ze gebruiken een stuurprogramma genaamd sptd.sys, dat berucht staat om het veroorzaken van BSODs.
    Gebruik het installatieprogramma van SPTD om het te verwijderen op www.duplexsecure.com

Er is een probleem met de performance extension counter provider, welk je door onderstaande instructie kunt oplossen:

Download en installeer
conemu.png
ConEmu Preview Installer
Rechtsklik ConEmu → Als administrator uitvoeren
(gebruik i.p.v. typen kopiëren en plakken voor het gemak en de zekerheid)
Typ: lodctr /r

Wacht tot je deze melding krijgt:
Info: Prestatiemeteriteminstelling is opnieuw gemaakt met back-uparchief van systeem

Update zoals edmoor aangeeft je netwerkkaart, want tcpip.sys is een netwerk gerelateerde driver.
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken.
Houd hierbij rekening met 32- of 64-bit. Lees dit artikel voor meer info.

Voorkom bovendien dat Windows Update het stuurprogramma bijwerkt.
Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: control sysdm.cpl,,2 ➟ klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'. Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.

Ik heb ComEmu uitgevoerd. De eerste keer gaf hij een error, tweede keer wel de goede melding.
Ik heb de Intel algemene Netwerk Driver ge(her)ïnstalleerd. Bedankt voor de site, edmoor :). Kreeg alleen geen melding dat het er al op stond ofzo, maar volgens de site van Acer moest ik die wel hebben.
De teksten waren iets anders, maar het automatisch installeren van stuurprogramma's staat nu uit. Moet ik nu handmatig een stuurprogramma installeren als ik iets aansluit?

Het automatisch installeren van stuurprogramma's staat nu uit. Moet ik nu handmatig een stuurprogramma installeren als ik iets aansluit?
Indien de drivers goed werken, waarom updaten? nieuwe voegen niets toe aan je huidige hardware, meestal een aanpassing voor nieuwere hardware die dezelfde drivers gebruiken.

Ok, dan is het probleem wat mij betreft opgelost. Als ik in de toekomst weer een bluescreen krijg zal ik dezelfde tools gebruiken om te kijken wat er aan de hand is.
Bedankt voor je hulp en duidelijke uitleg dorado :thumb:

Niet echt een oplossing, maar deïnstalleer de volgende programma's eens:
bl (HKLM-x32\...\{2A075BB4-E976-4278-BF3F-E5C6945D84C0}) (Version: 1.0.0 - Your Company Name) Hidden
ph (HKLM-x32\...\{185F9795-9663-4F13-9EF9-307A282ADB5A}) (Version: 1.0.0 - Your Company Name) Hidden

Wat houdt je tegen om terug te keren naar fabrieksinstellingen ?

Niet echt een oplossing, maar deïnstalleer de volgende programma's eens:
Ik kan niet vinden welke programma's dat zijn :(
Wat houdt je tegen om terug te keren naar fabrieksinstellingen ?
Omdat ik dan alle software die ik heb opnieuw moet installeren en mijn persoonlijke instellingen allemaal weer moet toepassen en dat is nogal veel werk.

Download
51a7338bd0e00-Speccy_logo.png
Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!! Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Probeer de netwerkinstellingen te resetten m.b.v. dezeFixIt

Laatst bewerkt:
Als je BSODs 3rd party gerelateerd zijn, kan Driver Verifier helpen een corrupt stuurprogramma te ontmaskeren door deze te markeren en een BSOD te veroorzaken.

1.Maak een Windows System Restore Point -
Vista- START | typ rstrui - maak een herstelpunt
Windows 7 -START | typ herstelpunt |selecteer "Een herstelpunt maken"
Windows 8.1 / 8 -- Microsoft Systeemherstel gebruiken (Windows 8)
Windows 10 - Systeemherstel gebruiken in Windows 10

2.Voer Driver Verifier uit -

Klik op START | typ verifier.exe | maak onderstaande selecties -

1. Selecteer 2e optie - "Aangepaste instellingen opgeven (voor programmeurs)"
2. Selecteer 2e optie - "Instellingen in een volledige lijst selecteren"
3. Vink alles aan behalve:
  • In behandeling zijnde I/O-aanvragen forceren
  • Simulatie van weinig beschikbare bronnen

4. Selecteer de laatste optie -"Stuurprogramma's in een lijst selecteren"
5. Klik op de Leverancier kolom
6. Vink alles aan behalve "Microsoft"
7. Klik op Voltooien
8. Herstart
***BELANGRIJK:

Als DriverVerifier een corruptie vindt, zal dit resulteren in een BSOD

• Na het opnieuw starten, start in de veilige modus - tik herhaaldelijk op de F8-toets tijdens het opstarten
  • Schakel Driver Verifier uit. Typ: verifier /reset en start vervolgens opnieuw op
  • Voer Bluescreen uit:
    Download
    51a72e659f5b4-bluescreenview-6.jpg.png
    BlueScreenView en installeer deze.
    • Na de installatie zal BlueScreenView starten.
    • Selecteer 1 bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A
    • Klik vervolgens op File en daarna op Save Selected Items (Ctrl+S)
    • Sla het bestand op het bureaublad op. Open vervolgens dat bestand, en post de inhoud in je volgende post als bijlage.

Laatst bewerkt:
Omdat ik dan alle software die ik heb opnieuw moet installeren en mijn persoonlijke instellingen allemaal weer moet toepassen en dat is nogal veel werk.

Een terugkeer naar fabrieksinstellingen is in dit geval wel de snelste manier om te troubleshooten: je maakt eerst een volledige image en bijhorend opstartmedium aan (dubbele back-ups van je "losse" persoonlijke bestanden heb je uiteraard al) , nadien keer je terug naar fabrieksinstellingen.

Wanneer je dan nog altijd last hebt van BSOD's dan wordt dit sowieso eentje voor een herstelling onder garantie ... heb je op dat moment geen last meer van BSOD's dan heb je de keuze tussen het vervolledigen van de nieuwe installatie of het terugzetten van de image om dan in de oude installatie verder op zoek te gaan naar de oorzaak.

Na de kerst ga ik aan de slag met de tips van dorado en als het dan alsog blijft ga ik inderdaad maar eens terug naar de fabrieksinstellingen.
Moet er wel bij zeggen dat ik sinds toen weer helemaal geen Bluescreens heb gehad...

Ik heb het nog niet geschreven of ik krijg weer een bluescreen, een DPC_WATCHDOG_VIOLATION

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan