regelnummers in kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannah2005

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 dec 2007
Ik ben momenteel bezig met een vergelijkende editie van oude manuscripten. Concreet is het de bedoeling dat ik deze teksten in twee kolommen naast elkaar plaats, voorzien van regelnummers. Dus zowel in kolom 1 als in kolom 2 een parallelle nummering.

Ik werk met secties, en selecteer bij "regelnummer" telkens de optie om elke sectie opnieuw te nummeren, maar toch worden de regels in mijn tweede kolom telkens doorgenummerd vanuit de eerste kolom, wat dus niet de bedoeling is (ik wil opnieuw vanaf 1 beginnen). Kan iemand me helpen met dit probleem? Alvast hartelijk bedankt!

Hoi,

Volgens mij door niet met kolommen, maar met een tabel te werken

Hoi,

Volgens mij door niet met kolommen, maar met een tabel te werken

mmm, daar had ik ook al aan gedacht, maar de extra moeilijkheid is dat ik in elk van beide kolommen met voetnoten werk, en met tabellen worden die voetnoten helemaal door elkaar gegooid :confused: Dus ben er nog niet helemaal uit....

Hoi,

Hoebedoelu ..... door elkaar gegooid.
De nummers blijven toch correct verwijzen?

Hoi,

Hoebedoelu ..... door elkaar gegooid.
De nummers blijven toch correct verwijzen?

Heb er eventjes een bijlage aan toegevoegd om alles een beetje concreter te maken... In elke kolom heb ik dus aparte voetnoten, die elk bij het respectieve tekstfragment horen. Als ik een tabel zou gebruiken, vallen de "kolommen" in de voetnoten weg, en komen die voetnoten dus door elkaar te staan... Het is dus de bedoeling dat er in kolom twee opnieuw genummerd wordt... Blijkbaar allemaal makkelijker gezegd dan gedaan :confused:

Bijlagen

Hallo Hannah,

Het is inderdaad niet zo makkelijk.
In Word wordt met een kolom een krantekolom bedoeld, dus einde links gaat rechts verder.

Voor wat jij wilt zou MS Publisher geschikt zijn. Dan kun je een document in twee kolommen indelen, in Word alleen een pagina.

Om in Word toch je doel te bereiken kun je het volgende doen.

Je maakt je pagina (bij pagina-instelling onder bestand) half zo breed. Misschien moet je nog wat met marges knoeien, gebruik de rugmarge om het 'middenpad' te verkleinen. Ook een automatische paginanummering valt nu af, hoewel, daar is ook een omweg voor te bedenken.

Op je linkerpagina zet je nu de ene tekst, op de rechterpagina de andere. Steeds aan het einde van de pagina een sectie-einde. Elke sectie begint opnieuw met regelnummers (instellen, en het juiste beginnummer opgeven) en heeft de eigen voetnoten.

Bij het afdrukken kies je voor 2 pagina's op 1 vel.

Bij het werken wil je de pagina's ook naast elkaar hebben. Dat stel je in via beeld>meerdere pagina's>2

Wat niet gaat werken is een mooie titel die beide kolommen overspant. Die moet je naar keuze links of rechts zetten (pagina-instelling > indeling > kop- en voetteksten even en oneven verschillend).

Maar je voetnoten blijven bij hun eigen sectie, dus bij hun eigen kolom.

Tja, het is ook Word natuurlijk. :o

Allemaal heel erg bedankt alvast!

Ondertussen ook een andere manier gevonden, ik post ze hier voor als iemand in de toekomst met hetzelfde probleem zou zitten:

Zet zoals hiervoor gemeld een kolomeinde in de 1e kolom.
Zet de cursor aan het begin van de tekst in de 2e kolom.
Kies Bestand/Pagina Indeling/Tabblad Indeling.
Kies bij "Sectie beginnen": Nieuwe kolom.
Kies bij "Toepassen op": Vanaf dit punt.
Kies Regelnummers.
Kies bij "Nummering" voor Elke sectie opnieuw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan