• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels aanvullen met Data van andere sheet/bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

corel072

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2012
Berichten
20
Hallo,

Iedere maand moet ik 2 bestanden samenvoegen die 1 cel als overeenkomst heeft (ID).
Het ID op BLAD1 komt 1x voor, deze regel zou reperterend op iedere rij op BLAD2 geplakt moeten worden die hetzelfde ID heeft.
Het liefst zou ik een VBA willen laten uitvoeren of zo dat de formule niet tot aan de laatste rij 'getrokken' hoeft te worden.

Ik heb een heel simpel voorbeeld gemaakt met 1,2,3 en AAA, BBB, CCC en dit als voorbeeld toegevoegd.
Hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft.

Bij voorbaat bedankt.

Gr, Simon

p.s. Het gaat in de uiteindelijke versie om het samenvoegen van 2 bestanden, maar in het voorbeeld heb ik er 2 werkbladen van gemaakt.
 

Bijlagen

  • Samenvoegen.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 14
Maak een map D:\samenvoegen en plaats daar de bijlagen in, open het Excelbestand en kies "Gegevens", "Alles vernieuwen". Heb je geen D: schijf of wil je de bestanden in een andere map plaatsen dan moet je in het Excelbestand eerst de "Gegevensbroninstellingen" wijzigen.
 

Bijlagen

  • TestSamenvoegen.xlsx
    23,5 KB · Weergaven: 14
  • Blad1.txt
    40 bytes · Weergaven: 13
  • Blad2.txt
    98 bytes · Weergaven: 11
Beste,

Toch nog even een vraag; waar kan ik de instellingen aanpassen? In het definitieve model heb ik namelijk te maken met andere kolommen.
Is het ook mogelijk om in plaats van .txt bestanden, xlsx bestanden samen te voegen?
 
Je kunt allerlei soorten bestanden samenvoegen.
Probeer het zelf maar eens:

Open een nieuw excel bestand.

Selecteer achtereenvolgens:
  • Gegevens
  • Nieuwe query
  • Uit bestand
  • Excel-werkmap
  • Kies bestand en daarna werkblad
  • Laden

Doe dit nogmaals voor de tweede Excel-werkmap

Kies daarna achtereenvolgens:
  • Gegevens
  • Nieuwe query
  • Query's combineren
  • Samenvoegen
  • Selecteer Blad1, Blad2, de overeenkomende kolom (bijvoorbeeld ID) en type join
  • OK


Selecteer vervolgens de kolommen die je in het eindresultaat wilt zien.
 
Laatst bewerkt:
In VBA:

Code:
Sub M_snb()
   sn = Sheet1.Cells(1).CurrentRegion
   
   For j = 2 To UBound(sn)
     With Sheet2.UsedRange
       .AutoFilter 1, sn(j, 1)
       .Columns(3) = sn(j, 2)
       .AutoFilter
     End With
   Next
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan