• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels kopieren en plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stokkie2000

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2004
Ik heb een klein probleempje:

In mijn bestand heb ik een blad waarin de gebruiker zelf nieuwe regels in moet voegen om waarden in te vullen. Dit zijn twee verschillende regels (donker oranje en licht geel). Nu ben ik zelf aan het proberen geweest met macro's, zodat de gebruiker een willekeurige regel selecteert en met een knop één van de twee regels kan invoegen.
Zo heb ik de twee 'basis' regels bovenin het scherm geplaats en geprobeerd om een macro te maken waarbij één van deze regels, de gebruiker kan met een knop kiezen welke, wordt gekopieerd en vervolgens geplakt op de regel die de gebruiker zelf aangeeft. Ik heb van alles geprobeerd met relatieve en absolute verwijzing maar ik kom er niet uit.

Het beste wat ik er nu van kan maken is dat de gebruiker een regel selcteert, op een knop drukt, waarna de regel boven de geselecteerde regel wordt gekopieerd.

Kan iemand mij helpen?

Ja hoor dat is hem. Nu maar eens even proberen om dit te implementeren in mijn rekenmodel. Bedankt!!!

Ik heb er een beetje mee geprutst, maar het wil nog niet helemaal lukken. Op het blad in mijn bestand heb ik niet dezelfde knoppen als jij hebt gebruikt. Ik heb twee vierkanten getekend en hier jou macro aan gekoppeld alleen werkt het dan niet zo. Toch zou ik graag deze vierkanten houden, omdat ik deze transparant kan maken en zo over de regels, die gekopieerd moeten worden, kan plaatsen. Heb je nog een tip over hoe ik het kan aanpakken of moet ik die knoppen gebruiken?

Als je het bestand nodig hebt, dan kun je het vinden op het volgende adres. het gaat hierbij om blad 2. Het gaat hierbij om de hele regel (van A t/m IV):
http://members.home.nl/zurhorst/Bouwlift/Liftmodel Admirant basis03 met macro.xls

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Is geen probleem,

Het enige wat de de knoppen doen (of deden) was als er op knop1 gedrukt werd dat de variable knop1 op true gezet werd en knop2 op false waarna de invoeg macro wordt aangeroepen. De code staat in in de VB editor niet bij module1 maar bij blad1. Als je de regels die hier staan naar jouw knop macro's kopieert werkt het.

Ja dat heb ik geprobeerd, alleen dan kopieert de macro niet meer die ene regel maar een stuk of acht. Ik zal vandaag nog wel wat proberen. In ieder geval bedankt voor de reactie.

Ik heb even gekeken naar je macro,

Je moet 2 macro's toevoegen:

voor nieuwe activiteit:

sub activiteit
knop1 =true
knop2 =false
call invoeren(knop1,knop2)
end sub

Deze macro laten starten door de eerste knop

Voor nieuwe materiaal:

sub materiaal
knop1=false
knop1=true
call invoeren(knop1,knop2)
end sub
Deze macro laten starten door de tweede knop

In de sub invoeren de eerste regel veranderen in:

sub invoeren(knop1,knop2)

Hans,

Het wil nog niet helemaal lukken, maar ik heb nog iets anders ontdekt. In jou bestandje die je hebt opgestuurd, worden de regels wel gekopieerd en geplakt, maar zonder de inhoud. In mijn blad staan in een aantal cellen, van de twee regels, formules die wel gekopieerd moeten worden. Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

In de macro staat :
Selection.PasteSpecial Paste:=xlFormats, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
False, Transpose:=False

deze hele regel vervangen door :

ActiveSheet.Paste

Dat hij 8 regels kopieert komt door de samengevoegde cel in kolom K. indien je deze cel weer splitst en hier een tekstvak overheen zet, ziet het er hetzelfde uit maar heb je er geen last van.

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Natuurlijk heb ik dan mijn volgende vraag alweer klaar :) .
De twee regels die gekopieerd worden zou ik graag verborgen willen hebben, maar als ik dat doe dan plakt excel hem ook verborgen. Is hier ook een oplossing voor?
In ieder geval al bedankt voor het geduld!!!

Ik kan dit laatste niet reproduceren. Op het moment dat ik dit probeer in een sheet plakt hij ze gewoon zichtbaar.

Wat je kan proberen is om na het plakken de volgende regel in te voeren:

Rows(rij).Hidden = False

Hans,

Ik heb nog een vraagje. Ik wil jou macro ook gebruiken op blad 9. Hier betreft het kolommen. Ik heb in jou macro van invoegen alle tekstfragmenten met row/rij vervangen door kolom/column. Tevens heb ik de macro invoegen1 genoemd en de nummers van de knoppen veranderd. Op dit blad kan de gebruiker kiezen om één kolom in te voegen of een nieuwe 'week' met vier kolommen. De macro werkt half, want bij de enkele kolom komt er wel een nieuwe kolom, maar plakt excel de inhoudt op een andere plaats in het blad. Enig idee hoe dit zou kunnen komen of mag ik niet zomaar de tesktfragmenten vervangen?

Waarschijnlijk wordt het probleem door het volgende veroorzaakt:

In de macro staat op een gegeven moment:

cells(rij,1).select

bij cells staat voor de komma het rij-nr, na de komma het kolom nr.

als rij =1 dan geeft bovenstaande cel A1, als rij=3 dan cel A3 geselecteerd, de eerste kolom is immers kolom A.

dus als je rij verander in kolom moet je ook de postitie in cells veranderen nl.: cells(1,kolom).select Hierbij wordt de cel op rij 1 en de betreffende kolom geselecteerd. Als kolom 5 is wordt cel E5 geslecteerd, als kolom 6 cel F1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan