• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

regels kopieren op basis van de waarde in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

RNagelhout

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2015
Beste,

Ik heb de stap maar eens gezet om niet alleen te kijken, maar ook een vraag te posten.

Al de hele dag zit ik te broeden op een marcro oplossing voor het volgende.

In een lijst van ruim 6000 regels met tank gegevens van lease rijders (bijna 100) staan alle tankbeurten van ons bedrijf over een langere periode.

Nu wil ik een met een loop steeds een nieuw tab blad aanmaken voor iedere lease rijder grafieken er op.
Ik heb één tabblad klaar staan met de juiste grafieken.

Met de loop kopieer ik dat blad, en vernoem het naar de leaserijder.
Vervolgens moet met een loop de lijst van 6000 regels doorlopen worden. Steeds als de regel een tankbeurt van die berijder betreft, moeten de gevens van die regel gekopieerd worden naar het nieuwe tabblad.
Als ik bij het eind van de 6000 regels ben, wordt het tabblad voor de volgende rijder aangemaakt.

Ik kan helaas geen voorbeeld bestand sturen, omdat ik dat eerst moet anonimiseren.

Morgen kan ik desgewenst wel een voorbeeld bestandje maken, maar mogelijk kan iemand mij al op weg helpen met:
1) het checken van de cel
2) het kopieren van de hele regel.

Alvast dank en tot morgen!

Laatst bewerkt:
Ik zou een tabblad maken dat de juiste gegevens haalt uit de hoofdtabel door te filteren. Op dat tabblad de juiste grafieken e.d. zetten, dan kan je steeds de juiste medewerker kiezen en vervolgens het tabblad naar PDF opslaan o.i.d.

Of met een draaitabel en een slicer zoals in het voorbeeld...

Bijlagen

Hoi,
Welkom op dit forum:), waarom twijfelen om de stap te zetten? Zover ik weet wordt je op dit forun niet gebeten maar geholpen:).
Zoals je zelf al aangaf, een vbtje.
Tot morgen
Greetz

Goede morgen allemaal,

Dank voor de reacties.
Het was niet zozeer twijfel, angst als nog geen noodzaak om hulp in te roepen dat ik me niet eerder zelf aanmeldde.
Nu zit ik alleen op een werkplek waar ik zonder jullie geen hulp kort bij heb :)

De oplossing van jkpieterse ga ik eens reversed engineeren, want dat is volledig nieuw voor mij wat daar gebeurt.
Erg interessant dus!

Toch een bestand gemaakt met voorbeeld data.

Ik zou namelijk toch ook graag de oude methode willen blijven uitzoeken tot ik een goede oplossing heb gevonden met een loop en invoegen van geselecteerde data.

Bijlagen

Mijn oplossing bestaat uit 3 dingen: een draaitabel met bijbehorende draaigrafiek en bij die draaitabel een Slicer (het filter element dat je ziet).
Dus je selecteert je gegevens. Dan ga je naar invoegen en voeg je de draaitabel in. Vervolgens sleep je de medewerker naar het pagina veld, de liters naar het sigma veld en de datum naar het rijveld.
Dan rechts-klik je op de datum in de draaitabel en kies je groeperen en kies je jaren en maanden. Dan klik je op de draaigrafiek knop in het draaitabel tabje en voeg je een lijngrafiek in.
Tenslotte klik je op "Slicers" en selecteer je Medewerker.

Hoi

Ik heb e.e.a. in orde gekregen. en inderdaad dat werkt wel erg handig. Wat ik verder nog wil, is het gebruiken van de data in een berekening.
Dat kan ik uiteraard in de sheet met basis gegevens al doen.

Ik blijf overigens ook puzzelen met de andere methode van aanmaken nieuwe sheet en kopieren van de data.

Het lukt mij namelijk niet om meerdere grafieken met verschillende gegevens te maken. Of zowel de km stand als het getankte aantal lieters staan in één grafiek. Haal ik een gegeven uit de grafiek, dan verdwijnt het ook uit de draaitabel.

Gr.

Laatst bewerkt:
In een dergelijk geval moet je een tweede draaitabel maken.
Een draaigrafiek hoort altijd bij een draaitabel en hun filters en layout zijn aan elkaar gekoppeld. Eventueel de draaitabel die bij de grafiek hoort op een ander tabblad zetten. En nog een tip: je kunt de draaitabellen aan een en dezelfde slicer knopen.

Oplossing draaitabellen werkt, maar dekt niet de hele lading

JKPieterse,

Ik heb gisteren inderdaad uitgevonden hoe je met drie draaitabellen en één slicer een heel eind kunt komen.
Indien de data niet aangepast hoeft te worden is dit een mooie oplossing.
Nadeel is wel, dat deze oplossing steeds uit gaat van de basis data en deze kan niet aangepast worden.
Het was leerzaam en een mooie oplossing die ik nog niet kende, dank daarvoor.

Nu is data aanpassen vaak niet correct, maar in dit geval is het aanvaardbaar.
Neem het voorbeeld dat iemand 108523 kilometer als stand had ingevoerd, maar dat moest eigenlijk 180523 zijn.
Dat is herkenbaar in de data.

Omdat het aanpassen van de basis gegevens niet gewenst is, wil ik dat per tab blad doen na splitsing van de gegevens.

Ik wil dus nog steeds graag de macro schrijven met twee loops.
één voor het aanmaken van tabbladen per chauffeur en één voor het kopieren van uitsluitend de data van die chauffeur naar dat nieuwe blad.

Wie helpt daarbij?

Wim de Groot met zijn recente boek over Excel Macro dat ik vandaag ontving in ieder geval :)

Laatst bewerkt:
Als je de draaitabel selecteert en dan op de dropdown "Opties" klikt (geheel links op het lint van de draaitabel opties) en kiest voor "Rapportfilterpagina's weergeven", dan ben je er al bijna...

Macro werkt probleem is opgelost.

Hoi Allemaal,

Ik heb het probleem inmiddels opgelost.
De macro werkt. Er wordt steeds voor iedere rijder een nieuw sheet aangemaakt.
Die sheet bevat dan al de grafieken die er op moeten komen en enkele basis gegevens uit de informatie (die er nog niet in zit)
Daarna worden de gevens uit de basis data gehaald en naar de sheet gekopieerd.
Vervolgens wordt de data opgeschoont zodat de grafieken netjes worden (geen 100 loze punten in de grafiek).
De laatste handmatige stap is het doorlopen van de data op vergissingen en missende informatie.
Dat moet met de hand gebeuren.

Ik heb veel geleerd van de suggesties met draaitabellen. Het was echter niet de oplossing.
Ik wilde namelijk data en grafieken steeds per rijder op één sheet hebben in verband met het handmatig aanpassen.

Vriendelijke groeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan