• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels ophalen uit ander Excel document via een Macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

AndriesP

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2018
Beste Forum leden,

Ik zit met de volgende uitdaging; ik heb een planning document waarin ik orders toevoeg gedurende de dag (Planning doc test.xlsx). Dit document wordt door de weegbrug om de paar uur geopend om de nieuwe orders aan hun planning toe te voegen (Weegbrug planning.xlsm). De weegbrug maakt per artikel een apart tabblad en deze tabbladen worden weer gebruikt door productie en logistiek om te bepalen wanneer welke producten geladen moeten worden en hoeveel er nieuw gemaakt moet worden van de diverse producten.

Nu heb ik met behulp van forumlid HSV een macro kunnen toevoegen aan de sheet Weegbrug planning.xslm zodat de weegbrug niet meer iedere artikel hoeft te kopiëren en plakken in het juiste tabblad van de diverse artikelen en er worden automatisch nieuwe tabbladen toegevoegd als er een nieuw artikel is. Deze macro werkt super, echter als ik de sheet weegbrug koppel aan de planning doc door middel van cel verwijzingen dan werkt de macro niet meer omdat de cel verwijzingen geen lege cellen meer zijn.

Daarom heb ik lang gezocht naar een macro (macro1) waarmee de orderregels opgehaald kunnen worden uit de planning sheet en geplakt kunnen worden in de weegbrug planning sheet in de eerste lege regel. Die macro werkt maar zorgt er helaas voor dat het document enorm groot wordt en als gevolg langzaam en beide documenten moeten op dezelfde locatie staan en beide geopend zijn. Dat is allemaal niet handig ook omdat ik niet wil dat het planning doc gewijzigd kan worden.

Kan iemand de macro, van het ophalen van de regels uit een ander document (macro1), zo aanpassen dat de sheet niet enorm groot wordt en beide documenten niet open hoeven zijn, niet op dezelfde locatie hoeven te worden opgeslagen en de laatst toegevoegde regels automatisch worden toegevoegd aan de Weegbrug planning test.sheet.

Het is een lang verhaal maar ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt voor de hulp.

AndriesBekijk bijlage Planning doc test.xlsxBekijk bijlage Weegbrug planning test.xlsm

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een automatiseringsopdracht.

Daar is vast wel tegen betaling een programmeur voor te vinden (of draait jullie bedrijf nog steeds verlies ?).

Beste Snb,

Ik begrijp je opmerking niet helemaal, in hoeverre is mijn hulpvraag afwijkend van de overige vragen hier op dit forum? Het is wat mij betreft een serieuze hulpvraag aan iemand of zij een macro kunnen aanpassen van het ophalen van regels uit een ander document. Deze macro, werkt wel maar doet net niet wat ik wil omdat het doelbestand te groot wordt en beide bestanden dan open moeten zijn en op dezelfde locatie opgeslagen moeten zijn.

Mvg,

Andries

Hallo allen,

Dit lijkt me een automatiseringsopdracht.

Daar is vast wel tegen betaling een programmeur voor te vinden (of draait jullie bedrijf nog steeds verlies ?).

Het spijt mij zeer maar op dit bericht moet ik een reactie geven, de mate van sarcasme (vooral aan het eind) heb ik last van. Ik vind het vervelend te moeten lezen dat er op deze manier gereageerd wordt op hulpbehoevende mensen. Even het detail of het daadwerkelijk wel met VBA kan worden opgelost of met een betaald medium buiten beschouwing latend. Ik kan mij best voorstellen dat sommige mensen op dit forum soms teveel complexe/hooggegrepen dingen vragen, echter is dat nog steeds geen reden om zoals hierboven staand te reageren. Zoals het mij geleerd is, als je niet normaal kan/wil reageren op een ander reageer dan gewoon helemaan niet.

Groet,

Blijkbaar is niet duidelijk dat dit een hulp-forum is voor lieden die ondersteuning willen hebben om zelf tot een oplossing te komen en daarmee hun Excel-kennis/vaardigheden willen vergroten.
Helpmij is geen gratis softwareburo.

@Jvan

En jouw 'oplossing' is .... ?

En lees vooral eerst eens:

http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

Laatst bewerkt:
Beste SNB,

Het is me volkomen duidelijk dat dit een hulpforum is en het heeft me ook al diverse malen erg geholpen om mijn kennis van excel te verbeteren en uit te breiden. Oa door vragen van andere hulp zoekende mensen te lezen en codes te gebruiken die andere hulp gevende mensen hier hebben neergezet.

Ik weet niet hoe ik duidelijk moet maken dat dit een oprechte vraag is van iemand die eerst zelf probeert een oplossing te vinden en dan pas hulp zoekt op een forum en dat ik dit forum niet beschouw als gratis software buro.
Maar ieder zijn mening uiteraard. Ik hoop dat er nog andere forum leden zijn die zich wel in mijn vraag willen verdiepen.

Tot zover wat mij betreft deze discussie.

Mvg,

Andries

Kan iemand de macro, van het ophalen van de regels uit een ander document (macro1), zo aanpassen
- dat de sheet niet enorm groot wordt en
- beide documenten niet open hoeven zijn,
- niet op dezelfde locatie hoeven te worden opgeslagen en
- de laatst toegevoegde regels automatisch worden toegevoegd aan de Weegbrug planning test.sheet.

Zijn er nog forum leden die mij hiermee op weg kunnen helpen? Ik heb al de sheets gekoppeld dmv gegevens (tabellen) koppelen maar dan loopt de macro vast. Mijn kennis van VBA is helaas te beperkt om dit op te lossen.

Alvast bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan