• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

regels vergelijken op basis van 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JennyZ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
12
Goedemiddag,

Zie voorbeeldbestand. In kolom A staan ordernrs. Deze kunnen 1 tot 100 keer voorkomen (1-100 regels met hetzelfde nummer).
Kolom B heeft data validatie gelinkt naar de tabel op Blad 2.

Zolang alle regels met hetzelfde ordernr ook dezelfde categorie in kolom B hebben, is er niets aan de hand. Dit mag gewoon zo blijven staan.

Ik wil graag weten welke ordernrs meer dan 1 categorie toegewezen hebben gekregen. Dit kan zichtbaar worden dmv een extra kolom met een of andere formule, of bijvoorbeeld voorwaardelijke opmaak.
Ik hoef niet per se te zien welke categorieën het zijn, maar vooral dat het er meer dan 1 per ordernr zijn.

Tijdens het werken met dit bestand kan de categorie nog wel eens veranderen (en dan moet de formule dus automatisch weergeven of er 1 of meer categorieën bij een ordernr horen).
Daarnaast zullen er ook waardes worden toegevoegd aan de tabel.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, o.a. een combinatie van index, match en frequency. Deze werkte wel, maar duurde erg lang voordat er resultaat kwam (laptop was tientalle seconden aan het blazen en nadenken voordat het antwoord kwam).

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik zoek en dat dit ook mogelijk is. Alvast dank voor het meedenken.

Grt. Jenny
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 15-10.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 27
Deze formule laat zien of een ordernummer meerdere categorieën heeft. Je kunt hem ook gebruiken in combinatie met voorwaardelijke opmaak.
Code:
=AANTAL.ALS($A$2:$A$8;A2)=AANTALLEN.ALS($A$2:$A$8;A2;$B$2:$B$8;B2)
(ONWAAR betekent meerdere categorieën per order)
 
Laatst bewerkt:
Beste Timshel,

Heel erg bedankt voor je bericht. Niet alleen doet deze formule precies wat ik zocht, ik snap de formules nu ook een stuk beter! Hier kan ik ook in de toekomst zeker mee vooruit!

Gr. Jenny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan