• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels verwijderen (bepaalde gebieden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldvm1964

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2008
Is het onderstaande mogelijk (zie bijlage):

Je hebt 6 artikelnr's van A t/m E.
Artikelnr. A is alleen wdx
Artikelnr. B is alleen wdx
Artikelnr. C is wdx & alp
Artikelnr. D is wdx & alp
Artikelnr. E is alleen wdx

Nu zou ik willen dat er via een macro alleen de Producten verwijderd (inclusief lege regel eronder) worden waar geen alp in staat, maar wdx & alp staat in het artikelnummer mag dit artikelnr niet verwijderd worden.

In 2e werkblad staat een voorbeeld hoe moet worden. Dit is een klein voorbeeld oorspronkelijke is stukken groter.

Ik hoop dat er iest te maken is met een macro.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
vraagje, je praat over 6 artikelnr. in jou vraag tel ik er 5

zijn er nooit meer dan de artikelnrs A B C D E ?

is het mischien mogelijk om elk artikelnr. een eigen kolom te geven? dus een andere layout
en A B en E kunnen nooit alp zijn?

Laatst bewerkt:
Klopt, in dit voorbeeld maar 5, in het echt kunnen het tot 1500 artikelen zijn.A, B en E kunnen alp zijn maar op een gegeven moment is alp weg, dan staat er alleen nog maar wdx. Bestand wordt wordt elke dag opnieuw gebouwd (in deze layout) want er verdwijnen steeds meer alp totdat een artikel alleen maar wdx (dit kan ook een andere zijn).

Gr,
Ronald

Als een (verborgen)hulpkolom geen belet is dan kan deze wel werken.

Bijlagen

Hulpkolom is geen belet, dit werkt perfect dank je wel.:thumb:

Ik wilde deze toepassen in het originele programma alleen krijg geen 0 of 1 maar #getal!.
Hoe kan ik dit oplossen. Voorbeeld is bijgevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb het getest in xl2000 en xl2007, geen problemen.
Hier de xl2007-versie.
Je moet wel met macro kunnen openen, dus eventueel de beveiliging aanpassen.

Bijlagen

In jou bestandje werkt het perfect, wilde het toepassen in het origineel en kreeg een foutmelding #getal!

Laatst bewerkt door een moderator:
@ronaldvm1964 onnodige quote verwijderd

Je moet de formule natuurlijk wel aanpassen aan jouw bestand, maar dat wist je zeker al.
Dus zal je de bereiken goed moeten nakijken.

Ik kan dit hier niet nabootsen, anders moet je maar posten.

Laatst bewerkt:
Ik heb van alles geprobeerd maar in excel2003 (van mijn werk) kreeg ik de foutmelding #getal!. Opende ik dit bestand in excel2010 (thuis) toen veranderde ie het in de getallen 0 en 1
Het is de bedoeling dat elk artikelnr waar "wdx" en "alp" bij staat op dat andere werkblad komt en staat bij het artikelnummer alleen maar "alp" dan deze ook. Artikelnr's met alleen maar "wdx" hoeven niet gekopiëerd naar het andere werkblad.
Ik heb de bestanden die ik gebruik bijgevoegd.

nog een vraagje: Bij het heftruck zit een macro achter die bij elk artikelnummer een regel tussenvoegd met een zwarte balk. In excel2003 is deze snel in excel 2010 niet. Is er nog manier om dit sneller te doen en dat de zwarte balk tot de laaste kolom loopt, in dit geval kolom N.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap die post's niet, een bestand zonder gegevens, een met enkel 'alp' en een met enkel 'wdx'.

Ik kan zo niet zien wat er moet gebeuren met welk bestand.

Om die 'heftruck' macro ietwat sneller te maken kan je die
65000 vervangen door een 'usedrange.row.count'

Het verschil in aantal rijen en kolommen tussen de 2 versies is enorm groot dus moet je ten alle tijde vermijden om opmaak en tellers te laten doorlopen voor de hele kolom en/of rij.

wdx en alp worden gekopieërd in het bestand zonder gegevens en dan gesoorteerd op artikelnr/datum/st (site). Als dat gedaan is dan zijn er artikelnummers waar alleen wdx staat en artikelnummers waar wdx en alp staan en artikelnummers waar alleen alp staan. De laatste 2 wil ik apart zien.

Laatst bewerkt:
@ronaldvm1964 Zou je willen stoppen met het onnodig quoten van berichten. Heb er nu al diversen aangepast.

Je zou de formule in versie xl2003 moeten aanpassen naar:

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((D3:D1500=D3)*(B3:B1500="alp"))>1;1;0)

omdat de somproductfunctie niet werkt voor hele kolommen, sorry!:o

Moet ik dan nog wat $ tekens er tussen zetten, als ik dat niet doe dan blijven er 0'en staan.
Onder excel 2010 zijn er artikelen die zowel voorkomen in wdx en alp (rood aangegeven in voorbeeld) die geen 1 erachter hebben staan. Artikelnummers die in alp alleen voorkomen staat ook een 0 erachter (geel aangegeven in voorbeeld).

Bijlagen

Ik heb de formule aangepast, als het klopt des te beter, maar anders moet je eens in kolom O de 1'tjes zetten voor de regels die in aanmerking komen.

Bijlagen

wdx en alp worden gekopieërd in het bestand zonder gegevens en dan gesoorteerd op artikelnr/datum/st (site). Als dat gedaan is dan zijn er artikelnummers waar alleen wdx staat en artikelnummers waar wdx en alp staan en artikelnummers waar alleen alp staan. De laatste 2 wil ik apart zien.
Dat laatste (het vetgedrukte), dat blijkt niet uit jouw voorbeeldbestand (Test.xls).
Daarin plaats je op blad2 de artikelen met zowel apl als wdx apart.
De vraag is dus: hoe wil je het nu eigenlijk?
En verder:
- als je toch een macro gebruikt, dan is het invoegen van een extra kolom niet nodig, de voorwaarde(n) voor kopiëren kun je dan immers in de macro opnemen.
- de macro voor het invoegen van zwart gekleurde rijen kan veel efficiënter en veel korter.
- Ik vraag me af of die twee macro's niet te combineren zijn. Om dat te weten moet bekend zijn hoe de volgorde van je handelingen zijn. Hoe start je? Met twee bestanden waarbij in het eerste bestand in kolom 2 uitsluitend alp staat en in het tweede bestand uitsluitend wdx? En beide bestanden zonder zwarte lijnen? En hoe zijn de daarop volgende handelingen?

Als je bestand voorraadlijst.zip gebruikt, dit is de lijst die gecombineerd is uit wdx en alp. deze zijn hierin gekopiëerd, daarna op volgorde gezet (artikelnr - datum - st). In dit bestand zijn ook artikelnummers die alleen maar voorkomen in wdx, deze wil ik niet verwijderen. Dit werkblad wil ik zo houden zoals ie is, op het tweede werkblad daar moeten artikelnummers komen te staan die wdx en alp of alleen alp hebben. Dit is mijn verhuizing voor de producten. Op den duur moet dit werkblad helemaal leeg zijn.
Dit bestandje wil ik gaan gebruiken voor verhuizingen intern. De zwarte lijnen gebruik om onderscheid te maken tussen de artikelnummers.

- als je toch een macro gebruikt, dan is het invoegen van een extra kolom niet nodig, de voorwaarde(n) voor kopiëren kun je dan immers in de macro opnemen. Zou kunnen maar weet helaas niet hoe, weet wel mat van macro's maar ik werk er niet de hele dag mee.
- Als de macro voor invoegen van zwart gekleurde rijen efficiënter en veel korter kan graag, is er ook een mogelijkheid om deze te laten lopen t/m kolom N/
- Laatste is dat ik de gegevens van wdx en alp kopiëer in voorraadlijst.zip, volgorde artikelnr. - datum - st. Dit blijft handmatig werk.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan