• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Register met vervallende termijnen over tijdsperiode uitspreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

abreeman

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2007
Goedemorgen,

Wij hebben te maken met inkomende facturen voor onderhoud op software die doorgaans een looptijd van 1 jaar vooruit hebben. Deze diensten worden door ons ook weer uitgefactureerd voor een periode van meestal een jaar vooruit. De inkoopfactuur loopt qua ontvangst niet altijd synchroom met de verzenddatum van ons van de verkoopfactuur.

Tot op heden kapten we de invoices, die altijd wel jaarovergrenzend zijn, handmatig af (x/365-deel jaar x, restant jaar ) en boekten in de financiele administratie dan het deel voor jaar 2016 op een grootboekrekening specifiek voor jaar 2016 en het 2017 deel op een daarvoor bestemde rekening.

Wij willen dat specifieker gaan doen, het liefst de omzet en de kosten toerekenen aan de maand. Langs de horizontale as zou ik dan de automatische berekende maandbedragen willen hebben en langs de verticale as de klanten/leveranciers.
Zie bijgevoegd bestandje. Is dit te doen, of zijn er betere methoden? Ik heb geprobeerd te zoeken op dit item (lijkt wel enigszins op een afschrijvingsstaat) maar vond niet echt iets passends.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr.
Arie

Bijlagen

Wauw, dat werkt al erg goed op deze manier! Dat is de kant waar ik naartoe wil inderdaad.
Nu heb ik bedacht dat het wellicht ook handig is de licenties op te nemen. Deze omzet nemen we altijd direct, dus geen uitsmering. Als ik dat eventueel ook nog mee kan nemen kan ik bij de accountantscontrole gemakkelijk een aansluiting maken tussen het totaal van ontvangen facturen vs. in administratie verantwoorde rubrieken. Zie bijgevoegde gewijzigde versie.

Ik denk dat ik dan al compleet ben!

Ik zie trouwens dat als ik de datum bijvoorbeeld naar de 2e van de maand zet (02-02 bijvoorbeeld), dat hij dan pas vanaf 01-03 gaat meenemen..

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zie bijlage:

Bekijk bijlage Kopie van Doorbelasting enhancement plan (AC) (2.1).xlsx

Ik heb de formules versimpeld door de kolomkoppen beetje aan te passen...

Nu heb ik bedacht dat het wellicht ook handig is de licenties op te nemen. Deze omzet nemen we altijd direct, dus geen uitsmering.
Zit nu erin. Als je dezelfde datum bij "TOT" als bij "VAN" neerzet, of dit vakje leeg laat, dan wordt het bedrag in de betreffende maand geboekt en niet uitgesmeerd.

Ik zie trouwens dat als ik de datum bijvoorbeeld naar de 2e van de maand zet (02-02 bijvoorbeeld), dat hij dan pas vanaf 01-03 gaat meenemen..
Tja, dat is een keuze, kun je naar wens aanpassen uiteraard. Heb het nu zo gemaakt dat alleen naar maand en jaar gekeken wordt. Dus factuurdatum is 17-7-15, dan meteen in juli beginnen met termijn omdat dat schijnbaar is wat je verwachtte.

Laatst bewerkt:
Super!
Ja, dat is wel de ultieme wens.. :o Het meest nauwkeurig in ons geval..
Hoe moet ik de formule aanpassen om dat dagspecifiek te maken? Ik overzie de formule niet..

Laatst bewerkt:
Welke donatie is nodig om dit voor elkaar te krijgen? Meen ik serieus..

Ik snap de vraag even niet :confused:

Wat wil je dagspecifiek maken?

Ik zou graag willen dat hij op die datum al begint toe te rekenen in plaats van voor het eerst in de komende maand. Bijvoorbeeld registratie per 17 oktober, dan gelijk al 14/31-deel in oktober laten vallen. Snap je wat ik bedoel?

Laatst bewerkt:
Ok, dat lijkt erop. Er zit nog wel iets raars in. Als ik bijvoorbeeld op regel 6 de data 05-05-2015 tot 04-05-2016 opgeef voor totaal 12.500,00, dan komt hij met een totaal wat een stuk hoger is. De 11 volledige termijnen zijn al 12.500 samen namelijk.

Waar zit de inconsistentie in de formule? Hoe kan ik het aanpassen?

Gr.
Arie

Dank HSV!
Toch kom ik nog wel iets tegen. Als je bijv. veld G4 aanpast naar 02-02, dan is het totaal niet meer 25.000 op een of andere manier (ik weet het, ik ben een zeur.. :o)

Hoi HSV,
Nog even zitten testen, maar toch nog niet correct. Als ik cel H4 niet op de eerste van een willekeurige maand zet, maar op een andere datum, dan gaat het verkeerd.
Verder gaat H6 goed op 04/05/2016, maar niet op elke andere willekeurige datum. Het is toch nog wel een lastig dingetje zeker? Sorry, daar was ik me niet echt van bewust.

Groet,
Arie

Er zitten veel haken en ogen aan om tot een goed resultaat te komen.
Als niemand anders er naar kijken wil heb je pech gehad.
Ik ben er wel klaar mee om het steeds na een reactie van een X aantal dagen weer op te rakelen.
Succes verder.

Er zitten veel haken en ogen aan om tot een goed resultaat te komen.
Als niemand anders er naar kijken wil heb je pech gehad.
Ik ben er wel klaar mee om het steeds na een reactie van een X aantal dagen weer op te rakelen.
Succes verder.

Sorry Harry,
Ik heb niet vermoed dat het zo ingewikkeld was. Op een of andere manier krijg ik de reacties in mn spambox.
Wie weet is er nog een giga senior die een uitkomst weet..
Toch bedankt voor alle inzet..
Gr.
Arie

Het zal ook niet zo erg ingewikkeld zijn, maar ik heb helaas geen zin om na een week of zo er nog een keer in te duiken met "hoe zat het ook alweer".

In het voorbeeld is het van bv. delen door het aantal maanden.
Als er een ander dag is dan de eerste van de maand, dan het bedrag delen door de aantal dagen voor die maand.
Aan het einde van het contract of wat het ook is de maandbetaling delen door het aantal restdagen.

Maar zoals jij wilt met verschillende dagen begin-eind moet je een geheel ander formule maken.

Misschien dat Axelcel nog iets kan. Ik heb gisteren een donatie gedaan om hem een privebericht te kunnen sturen.
Bedankt in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan