Reinigen lens

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo,

Over het reinigen lens van fotocamera hoor en lees je de meest wilde verhalen. Ik heb zo'n speciaal lensdoekje en maak alleen schoon als er écht sprake is van vuil, vlekken. En dat kan toch wel eens gebeuren wanneer je buiten onder verschillende weersomstandigheden foto's neemt. Maar soms wil het met het lensdoekje ook niet echt. Ik gebruik dan een schone zakdoek die ik heel licht bevochtig met water. Is dat een goede methode?

Ondanks zorgvuldig gebruik ontdekte ik een klein krasje, schamper helemaal aan de rand van de lens. Op foto's nog niets te zien, maar is er ook een soort polish om dit weg te werken?

Je kan bij bijvoorbeeld Hans Anders op Pearl o.i.d. een brillendoekje vragen (evt. kopen), daar maak ik altijd mijn lens mee schoon, werkt prima!
Kras in je lens kan je wegkrijgen met diamantpasta (te halen bij de glaszetter/schilder). Om die reden doe ik altijd een UV-filter op mijn camera, zodat als er een kras opkomt, de lens krasvrij blijft.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Maar een licht bevochtigde zakdoek kan ook geen kwaad? Van brillendoekjes hoor je zowel positieve als negatieve verhalen.

Laatst bewerkt:
Brillendoekjes werken prima!! ik heb op mijn bril tenminste nog geen kras kunnen ontdekken. Ik gebruik voor mijn bril ook wel een ouderwetse katoenen luier. Die zijn ook zacht en pluizen niet.

Zoals Andreazzz al zegt en wat eigenlijk iedere zichzelf respecterende fotograaf doet is een UV filter op de objectief plaatsen.
Ik weet niet hoe fanatiek je bent maar op den duur geen zelfs hele kleine krasjes te koste van je foto's !!

Brillendoekjes raad ik af daar deze niet gemaakt zijn voor het gevoelige glas van objectieven. Dan nog eerder wat hete adem en een speciaal doekje van bijvoorbeeld Hama!

Voor mijn bril gebruik ik ook de ouderwetse katoenen luier. Zal dit ook eens voorzichtig op de lens proberen. (Bril is kunststof glas en camera lens is echt glas).

gebruik in ieder geval iets vochtigs zoals die kleine brillendoekjes.
droog op droog kan altijd schuren, hoe klein het vuiltje ook is.
UV filter erop, de meningen daarover zijn verdeeld.
Ze beschermen je dure lens wel, maar koop dan een goede van bv B+W.

Ik heb nu op mijn camera eentje van Cokin, prima filter wat ik nog had liggen. Maar normaal haal ik altijd een filtertje van ebay, zijn perféct!

Past een Hama UV filter van 52 mm op de lens? De diameter van de lensdop is ook 52 mm, maar je weet niet of de schroefdraad van ieder filter met diameter 52 mm óók gelijk is. Camera is Panasonic DMC-FZ45.

Hier is ie te koop met een filtermaat van 52mm en er staat bij dat 'ie voor de fz45 is.

Past een Hama UV filter van 52 mm op de lens? De diameter van de lensdop is ook 52 mm, maar je weet niet of de schroefdraad van ieder filter met diameter 52 mm óók gelijk is. Camera is Panasonic DMC-FZ45.

een Hama M52 filter zal op Panasonic passen.

Nou, dat filter zit erop. Nog één vraag: kan je dat gewoon laten zitten als je de camera opbergt of zijn ze krasgevoelig? Ik heb wel het idee dat de helderheid van de foto iets minder is geworden of het moet pure verbeelding zijn.

Het filter kan je er gewoon op laten zitten, het is niet krasgevoelig.Het klopt dat de helderheid iets lager is geworden, maar dat is zo op te lossen door een iets langere sluitertijd te nemen, groter diafragma of een hogere ISO.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan