• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reken hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

schuurar

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Beste,

Ik heb een blad waarop ik wil calculeren wat iets kost.
Nu heb ik een tabblad met grondstoffen en een blad waar ik een recept kan invoeren.
Met vertikaal zoeken zoekt hij op wat iets kost per kilo of per stuk in tabblad "grondstof"
In kolom E staat de prijs en in kolom H staat of het per kg,st of lt is.

Nu zou ik graag willen dat er een som gemaakt kan worden die kijkt of het per stuk uitgerekend moet worden of per kilo.
bv.
100 gr x € 3.38 (kg prijs) = € 0.34
Als ik nu 1 x € 2.38 (st prijs) invoer krijg ik €0.00 te zien en daar wil ik dan € 2.38 zien.

De recept regels zijn uiteraard niet altijd het zelfde vandaar dat in de zelfde regel de ene keer iets per kilo is en de andere keer per stuk.

Hoop dat het voorbeeld het wat duidelijker maakt.

Kan hier een som voor gemaakt worden op de een of andere manier ??
Hoop dat iemand me kan helpen hiermee.

Bekijk bijlage reken hulp2.xlsx

Laatst bewerkt:
Mag ik je een ding nu direct proberen af te leren: Gebruik GEEN samengevoegde cellen, ze zorgen voor niets dan ellende in Excel.
Ik zou de eenheid ook in je calculatieblad laten opzoeken, dan kan je met de ALS functie bepalen of er door 1000 moet worden gedeeld.

Die gebruik ik gelukkig ook bijna nooit! klein foutje :o
Ik lees dus dat het wel mogelijk is. Dat klinkt al goed.
Maar ik weet niet hoe de ALS functie werkt. Er moet dus een formule komen zoiets van als grondstof is stuk dan getal x prijs anders getal x prijs/1000 ofzo ??
Weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg.

Zie bijlage. Alleen zie je ook dat de tweede regel onzin geeft. Je zal dus niet alleen de eenheid moeten opzoeken, maar ook de eenheid in je calculatietabel moeten weten en wat de omrekenfactor is tussen die twee.

Bijlagen

Geloof dat ik dit niet kan volgen. Sorry
Snap niet wat ik moet doen om altijd de juiste uitkomst te krijgen.

schuurar,

kijk eens in deze bijlage. In kolom H heb ik de eenheid toegevoegd en daar kijk je naar in de nieuwe formules in de laatste kolom

Bijlagen

Volgens mij heb ik hem zo door.
Ik heb er nu dit van gemaakt :
=ALS(H6="kg";G6/1000*E6;ALS(H6="lt";G6/1000*E6;ALS(H6="st";G6*E6;0)))

Dan kijkt hij of het kg,lt of st is en daar rekent hij mee.
Is dit de bedoeling zo? Of vergeet ik wat?

Begin met je gegevens te structureren dan kan je alles eenvoudig door laten rekenen.

Bijlagen

Dat ziet er ook super uit VenA!!
Die ga ik ook eens bestuderen hoe dat in elkaar zit.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng. Ik kan even verder weer. TOP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan