Rekenen in Access

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nilz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nilz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Allereerst wil ik vermelden dat het geen berekening is van 2 + 2
Ok hier is het probleem.

Voor mijn DBA moet ik een VP berekenen. De VP is opgebouwd uit de IP - die in tblArtikel staat - en hierbij opgeteld een marge - die vastgelegd is per project in tblMarges.
Nou is er bij ieder project sprake van bepaalde artikelgroepen bv: Materiaal en Drank. Materiaal en Drank hebben beide een eigen marge die vast is gelegd voor dat specifieke project bv 1,10 en 1,05. De VP is dan dus de IP x 1,10 voor alle artikelen van de productgroep Materiaal en IP x 1,05 voor alle artikelen van de productgroep Drank.

Mijn vraag is dus hoe kan ik het eenvoudigst deze berekening uitvoeren in Access. Ik zit te denken aan een uitgebreide IF statement als:
IF Artikelgroep = "Materiaal" THEN ArtikelVP = ArtikelIP x MatMarge
ELSE
IF Artikelgroep = "Drank" Then ArtikelVP = IP x DrankMarge
ELSE
etc.

Het lijkt me handiger om de datastructuur aan te passen door in de tabel tblmarges ook een veld 'artikelgroep' op te nemen. Als je dan in die tabel per artikelgroep de marge vastlegt (in een veld genaamd 'marge') dan kun je in een simpele query (waarbij je de twee tabellen koppelt via het veld artikelgroep) de berekening uitvoeren zonder gebruik te maken van een if-statement

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan