Rekenen in word

Status
Niet open voor verdere reacties.

bdewerd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2010
hoi

Ik heb voor school examen informatica, en ben nu even de cursus aan het doorlopen, en merk net op dat ik een oefening niet gemaakt krijg.
kunnen jullie mij helpen door uit te leggen hoe ik dit moet doen?

alvast bedankt :)

de opdracht:

In de tekst komen nogal wat bedragen in BEF voor. Gebruik het €-symbool in de plaats van BEF. Het €-symbool komt vóór het bedrag en moet altijd op dezelfde regel van het bijbehorende bedrag staan. Reken de bedragen om in euro.

hierbij moesten wij een document openen met een hele lange tekst met zo nu een dan een bedrag in BEF en hier moesten wij dan de opmaak wijzigen en die BEF moeten wij dus omzetten naar euro.

wie kan mij helpen?

groetjes bonita

Welkom bij de Helpmij!

Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp? Ik heb je vraag 3x doorgelezen maar kom er niet echt uit.

ik weet eigenlijk niet wat je er niet aan begrijpt?

bedragen in BEF omzetten in euro?

roepies omzetten in euro?

dollars omzetten in euro?

kan je neerzetten wat je wilt.

dan heb je dus een doorlopende tekst met allemaal bedragen in en deze in maateenheid BEF, dit kan in dollar, gulden, roepie enz. maar nu staat het in BEF hoe zet ik deze om in euro in word?

beter kan ik het zelf niet uitleggen :)

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, tenzij je het e.e.a. in tabelvorm gaat verwerken.

vreemd....

dit is de volledige vraagstelling... misschien dat met alles volledig wel gaat?

Oefening 9
 Open PREMIE.
 Zorg ervoor dat de oneven pagina’s in de rechterbenedenhoek genummerd worden, op 1 cm van de onderrand van de pagina. Links onderaan komt op alle oneven pagina’s de titel Huisvesting. Alles in Arial 8 pt.
 Op even pagina’s komt het paginanummer links onderaan en komt op elke pagina rechtsonder Huisvesting. Eveneens op 1 cm vanaf de onderrand van de pagina. Lettertype: 8 pt.
 Kan je het ook regelen dat het lettertype in de lopende tekst Arial 10 pt is?
 In de tekst komen nogal wat bedragen in BEF voor. Gebruik het €-symbool in de plaats van BEF. Het €-symbool komt vóór het bedrag en moet altijd op dezelfde regel van het bijbehorende bedrag staan. Reken de bedragen om in euro.
 Maak van de lijst van de gemeenten een overzichtelijke, omrande tabel met vijf kolommen.
 Controleer ook nog de spelling van het document en splits woorden op het einde van de regel waar nodig is.

Alles op één ding na is m.i. simpel te realiseren : het omrekenen, Word is geen rekenprogramma.

Je zult inderdaad alle BEF bedragen zelf moeten omreken naar Euro.
Word kan dit inderdaad niet voor je doen. Het heet niet voor niets een examen haha, veel werk maar de bedoeling is dat je ook veel leert.

Om je een beetje op weg te helpen, hier een handige calculator die jouw alle eenheden verteld. De Euro staat in het linker rijtje.

je kunt prima rekenen met Word, alleen hangt het wel af van hoe je de gegevens kunt vinden. In Excel is dat simpel, je verwijst naar een Cel. In Word zul je de bedragen die omgerekend moeten worden in een Bladwijzer moeten zetten. Dat doe je door het getal te selecteren, en dan via <Invoegen>, <Bladwijzer> een bladwijzernaam toe te kennen.

Laten we als voorbeeld het eerste getal de naam <Getal1> geven. Vervolgens Druk je op de toetscombinatie <Ctrl>+<F9>. Je krijgt nu een veldcode te zien tussen twee accolades. Hier typ je = gevolgd door opnieuw<Ctrl>+<F9>. Tussen de nieuwe accolades typ je de eerdere naam: Getal1. Achter de veldnaam typ je nu de rest van de berekening.
Je krijgt dus iets als: { = {Getal1}* 123 }. Door vervolgens op <F9> te klikken wordt de veldweergave vervangen door de normale weergave, en zie je de uitkomst van de berekening.

Nogmaals: dit werkt alleen als je alle getallen als Bladwijzer markeert. Of als ze in een tekstvak staan, of in een tabel. In een tabel kun je namelijk gewoon een formule maken zoals in Excel met celverwijzingen.

Ik sluit niet uit dat je de bedragen, inclusief de valuta-aanduiding, stuk voor stuk kunt selecteren en dan een macro het omrekenwerk kunt laten doen. Misschien is zelfs een macro mogelijk die met jokertekens alle bedragen gevolgd door BEF opspoort en die omrekent naar euro. Zoiets als Zoeken naar [0-9]{1,},[0-9]{2} BEF. Gevonden tekst bewerken, en dan dat geheel in een loop zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan