• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen meerdere voorwaarden zonder hulpkolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

John91

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2009
Hallo,

Voor mijn voorraadbeheer ben ik bezig met een excelbestandje, nu heb ik wel een manier gevonden om uit te rekenen wat de totale behoefte is van een product, alleen lukt het me niet zonder hulpkolom. Aangezien het al best wat informatie is wat er in komt te staan, met vrij veel verschillende werkbladen en dat er vrij veel informatie handmatig gekopieerd en geplakt moet worden, (info komt van verschillende externe partijen), wil ik liever niet met teveel hulpkolommen werken.

Het doel is dus een formule voor de totale behoefte van bijvoorbeeld stickers te berekenen aan de hand van de komende afroepen zonder de hulpkolommen.
Ik hoor graag of dit mogelijk is en krijg graag een zetje in de goede richting. Ik hoef niet de complete formule, mag natuurlijk wel, maar ik probeer het graag uit.

Ik heb een voorbeeldje toegevoegd.

Bekijk bijlage Voorbeeld1.xlsx

Alvast bedankt!

Het lukt me zonder hulpkolom, maar wel met de fruitsoorten op iedere regel.
Code:
=SOMPRODUCT((B3:B18=$H$3)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I3)+SOMPRODUCT((B3:B18=$H$4)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I4)+SOMPRODUCT((B3:B18=$H$5)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I5)+SOMPRODUCT((B3:B18=$H$6)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I6)

Bijlagen

Het lukt me zonder hulpkolom, maar wel met de fruitsoorten op iedere regel.
Code:
=SOMPRODUCT((B3:B18=$H$3)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I3)+SOMPRODUCT((B3:B18=$H$4)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I4)+SOMPRODUCT((B3:B18=$H$5)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I5)+SOMPRODUCT((B3:B18=$H$6)*(C3:C18=$K$3)*(D3:D18)*I6)

Als ik het goed begrijp, verleg je hiermee de hulpkolom alleen maar. De tabel met gegevens krijgen we ongeveer op de manier zoals het voorbeeld aangeleverd en mijn doel is om hierin niks te veranderen. Ik wil de tabel kopieren en plakken en meer niet. Met deze oplossing moet ik na het kopieren overal de productnaam toevoegen. Hiervoor heb ik teveel producten. Dan is mijn eigen oplossing makkelijker.

Mocht het niet anders kunnen, dan ga ik daar gewoon mee aan de slag en ga ik de hulpkolommen verbergen, maar ik houd het bestand het liefst zo schoon mogelijk. Elke extra hulpkolom is een extra tussenstop waar in geknoeid kan worden.

met vba is het makkelijk.
de function gebruikt de eerste kolom als trigger om de fruitsoort vast te leggen.
zie grijze cellen

Van het werken met vba heb ik geen kaas gegeten. Dus ook dit is niet de oplossing die ik zoek.

Van chaos is geen informatie te maken zonder trucjes. Het probleem van hulpkolommen zie ik niet. De UDF van sylvester-ponte zal misschien ook mogelijk zijn dmv matrixformules en dan moet je daar maar eens wat over lezen. Zonder al te veel moeite kan je dmv <Crtr> + G even de lege cellen aanvullen met de bovenstaande waarden en dan doet de formule van SjonR het prima.

Zonder iets aan te passen in jouw bestand werkt deze formule.

Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(K3;VERSCHUIVING(INDEX($B$3:$B$18;VERGELIJKEN($H$3;$B$3:$B$18;0);1);0;1;VERGELIJKEN($H$4;$B$3:$B$18;0)-VERGELIJKEN($H$3;$B$3:$B$18;0);2);2;0)*$I$3;0)+ALS.NB(VERT.ZOEKEN(K3;VERSCHUIVING(INDEX($B$3:$B$18;VERGELIJKEN($H$4;$B$3:$B$18;0);1);0;1;VERGELIJKEN($H$5;$B$3:$B$18;0)-VERGELIJKEN($H$4;$B$3:$B$18;0);2);2;0)*$I$4;0)+ALS.NB(VERT.ZOEKEN(K3;VERSCHUIVING(INDEX($B$3:$B$18;VERGELIJKEN($H$5;$B$3:$B$18;0);1);0;1;VERGELIJKEN($H$6;$B$3:$B$18;0)-VERGELIJKEN($H$5;$B$3:$B$18;0);2);2;0)*$I$5;0)+ALS.NB(VERT.ZOEKEN(K3;VERSCHUIVING(INDEX($B$3:$B$18;VERGELIJKEN($H$6;$B$3:$B$18;0);1);0;1;4;2);2;0)*$I$6;0)

Maar of je er ook iets aan hebt in de praktijk vraag ik me af.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan